رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

تحویل جسد نیمه جان صنایع دستی/ صادرات ۱۴ درصد کاهش یافت

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۴ – تهران – ایرنا – معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: صنایع دستی و هنرهای سنتی در سال های گذشته به یک جسد نیمه جانی تبدیل شده بود که هر لحظه این وضعیت بدتر می شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهمن نامور مطلق روز سه شنبه در نشست خبری افزود: وضعیت خوبی نداریم و نداشتیم به طوریکه صادرات صنایع دستی و هنرهای سنتی امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۱۴ درصد کاهش داشته است .

وی گفت: درصدد هستیم شرایط صنایع دستی و هنرهای دستی را بهتر کرده و سپس به تثبیت آن بپردازیم تا این صنایع توسعه و گسترش یابد.

نامور مطلق مهمترین مشکل صنایع دستی را فرهنگ سازی دانست و گفت: صنایع دستی و هنرهای سنتی یک حوزه هویتی است اما در این بخش هنوز فرهنگسازی نکرده ایم.

وی افزود: صنایع دستی هنوز براساس یک باور شکل نگرفته و این هنر از غابیین بزرگ در برنامه ریزی کلان کشور است.

معاون سازمان میراث فرهنگی گفت: صنایع دستی و هنرهای سنتی در برنامه های سالانه کشورجایگاهی ندارد و نادیده گرفته شده است؛ اکنون مهمترین کاری که باید انجام دهیم تغییر و دگرگونی در باورها است.

وی تصریح کرد باید باور مسئولان و تصمیم گیران کشور در این حوزه تغییر کند و چنانچه این اعتقاد تغییر نکند وضعیت صنایع دستی و هنرهای سنتی بدتر خواهد شد.

نامور مطلق تصریح کرد نباید تجربه کشورهای دیگر در خصوص نادیده گرفتن صنایع دستی را تکرار کنیم؛ صنایع دستی و هنرهای سنتی در کشورما براساس سبقه ای که دارد آینده روشنی خواهد داشت.

وی تصریح کرد صنایع دستی یک محصول مربوط به گذشته نیست بلکه صنایع آینده است.

نامورمطلق اصلاح نظام بازرگانی صنایع دستی در حوزه داخلی وخارجی را مورد تاکید قرارداد و گفت: تا این نظام که دربر گیرنده تولید و توسعه این محصول است شکل نگیرد صنایع دستی وهنرهای سنتی با آسیب روبرو خواهد شد.

صنایع دستی بی کیفیت با قیمت های بالا

وی در ادامه از برگزاری همایش راهکارهای راهبردی صنایع دستی درسال آینده خبرداد و گفت: این همایش با همکاری برخی از دانشگاه های کشور برگزار می شود.

نامور مطلق ارتقای کیفیت تولید وحمایت از هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی را از برنامه های آینده این معاونت ذکر کرد و گفت: در زمان حاضر تولیدات از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و پس ازمدتی از بین می رود. این بی کیفیتی در حالی در این صنایع دیده می شود که این محصولات بانرخ های بالا به فروش می رسد.

وی اصلاح ساختار تشکیلات معاونت صنایع دستی وهنرهای سنتی را از دیگر برنامه های این معاونت برشمرد و افزود: ساختار این معاونت هر چند در سال های گذشته چند بار با تغییر روبرو شده اما هر بار وضعیت را بدتر کرد.

برنامه هایی برای اشتغالزایی

نامور مطلق توجه به اشتغالزایی در صنایع دستی وهنرهای سنتی را از دیگر فعالیت های این معاونت ذکر کرد و گفت: این بخش می تواند در بحث اشتغالزایی به دولت کمک کند و ایجاد تسهیلات به کارگاه ها و متقاضیان می تواند در اشتغالزایی تاثیر مثبتی داشته باشد.

وی نقش صنایع دستی را در کشور تعیین کننده خواند و افزود: دوست داشتن صنایع دستی کافی نیست بلکه مسئولان باید در این زمینه به یک باور برسند.

نامور مطلق به رقبای ایران در صنایع دستی اشاره کرد وگفت: قدرتمند شدن هند و چین، ورود رقبای جدید مثل تایلند، سنگاپور و اندونزی و همچنین ژاپن نشان می دهد که صنایع دستی دارای گردش مالی زیادی است.

ورود محصولات بی کیفیت خارجی

وی به ورود محصولات بی کیفیت خارجی به کشور اشاره کرد و گفت: ورود محصولات ارزان و بی کیفیت خارجی به کشور از تهدیدات صنایع دستی کشور محسوب می شود.

معاون صنایع دستی تحریم ها را از دیگر تهدیدات صنایع دستی کشور ذکر کرد و گفت: تحریم ها بسیار جدی است و باعث شد که ما بازار خوبی را از دست بدهیم در حالی که به شدت نیازمند این بازار هستیم.

وی افزود: ما درکنار عزت کشور از مذاکرات وزارت خارجه حمایت می کنیم تا با عادی شدن روابط صنایع دستی ایران به روی بازارهای خارجی بازشود.

نامور مطلق به موضوع دانش آموختگان رشته های مختلف صنایع دستی در کشور اشاره کرد و گفت: ایران نسبت به کشورهای دیگر بیشترین فارغ التحصیلان رشته های مختلف صنایع دستی و هنرهای دستی را دراختیار دارد که این یک فرصت استثنایی و بی نظیر است.

حضور با انگیزه زنان در صنایع دستی
وی حضور زنان در صنایع دستی را گسترده خواند و گفت: زنان در این عرصه با انگیزه حضور دارند که این حضور باید ساماندهی و قاعده مند شده تا صنایع دستی متحول شود.

معاون صنایع دستی به تنوع صنایع دستی درایران اشاره کرد و گفت: ایران دردنیا از نظر تنوع صنایع دستی بی نظیر است و حتی این تنوع در محصولات هند و چین وجود ندارد که باید تلاش کنیم این ظرفیت از بین نرود.

وی تصریح کرد صنایع دستی یک سرمایه فقط ملی نیست بلکه یک دستاورد بشری و انسانی است و ضربه به آن یعنی صدمه به صنایع جهانی است به همین دلیل یونسکو در تلاش است که از این محصولات صیانت کند.

نامورمطلق به ساماندهی نیروی انسانی در صنایع دستی اشاره کرد و گفت: درسال های گذشته بسیاری از نیروهای متخصص از این سازمان خارج شدند که درتلاش هستیم آنان را برسرکار آوریم که بخشی از این کار صورت گرفته است.

وی تصریح کرد اکنون معاونت صنایع دستی از بهترین نیروها برخوردار است، درصددیم تشکیلات این معاونت را مورد مطالعه و بازنگری قراردهیم.

تشکیل کارگاه های دانش بنیان

معاون صنایع دستی تشکیل کارگاه های دانش بنیان را از دیگر فعالیت های این معاونت دانست و گفت: نسل جدید این کارگاه های صنایع دستی براساس دانش بنیان طرح خواهد شد که اکنون کارهای آن شروع شده است.

وی احیای جایگاه هنرهای سنتی و راه اندازی خانه حسین بهزاد به دامن هنرهای سنتی را از دیگر فعالیت های این حوزه ذکر کرد و گفت: مرکز و خانه ملی هنرهای سنتی نیز در اوایل سال آینده راه اندازی خواهد شد.

بیمه هنرمندان

وی بیمه هنرمندان را از دیگر فعالیت های این معاونت ذکر کرد و گفت: بیمه هنرمندان ۵۰ سال به پایین مشکلی ندارد اما هنرمندان بالای ۵۰ سال با مشکل روبرو هستند زیرا آنان باید مبالغ زیادی بابت سال های گذشته به عنوان حق بیمه پرداخت کنند.

نامور مطلق تصریح کرد دولت و مجلس درتلاش هستند این مشکل رفع شود.

وی به تجلیل از هنرمندان اشاره کرد و گفت: جایگاه اجتماعی هنرمندان هنرهای سنتی و صنایع دستی مطلوب نیست و اکنون هنرمندان زیادی درگوشه وکنار این مرز بوم فعالیت می کنند و شایسته است رسانه ها به آنان نیز توجه کنند و درد ودل آنان رانیز منعکس نمایند.

برنامه های نوروزی
وی درباره برنامه های نوروزی معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی گفت: درایام نوروز حدود ۴۰۰ بازارچه صنایع دستی در سراسر کشور دایر خواهدشد.

معاون صنایع دستی گفت: این بازارچه ها محصولات خود را در ۴ هزار غرفه ارایه می کنند که در کنار فروش این محصولات گردشگران با این صنایع دستی نیز آشنا می شوند.

نامور مطلق در ادامه به ایجاد مرکز ملی گوهر برای نمایش سنگ های قیمتی ونیمه قیمتی مثل طلااشاره کرد و گفت: سالانه ۱۰۰۰ میلیارد دلار گردش مالی در این بخش در جهان صورت می گیرد که سهم ایران بسیار اندک است در حالی که ایران ظرفیت های مختلف در ارایه این اشیا قیمتی دارد.

وی پیشنهاد ایجاد مرکز ملی گوهر در کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: درصورت راه اندازی این مرکز گردش مالی صنایع دستی افزایش خواهد یافت.

معاون صنایع دستی تصریح کرد هر برنامه کلان در کشور بدون در نظرگرفتن صنایع دستی ناکام خواهد بود و صنایع دستی از نظر ایجاد اشتعال کم نظیر است.

81071368-5544185 تحویل جسد نیمه جان صنایع دستی/ صادرات 14 درصد کاهش یافت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *