جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تجربه های موفق استفاده از بیت‌کوین در گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آبان ۱۳۹۶

اواخر هفته گذشته اخباری در مورد تلاش ایران برای ارتقای زیرساخت‌های خود در حوزه بیت‌کوین و انواع پول مجازی منتشر شد که به موجب آن معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات اعلام کرد ایران درصدد مهیاسازی زیرساخت‌های فناورانه برای استفاده از چنین پول‌هایی است. براساس آنچه امیرحسین دوایی خبر داد این وزارتخانه به‌عنوان متولی بخش فناوری و توسعه زیرساخت‌های نوین در کشور، توجهی جدی به این موضوعات دارد و ارزهای جدید و زمینه آنها یعنی فناوری بلاک چین نیز خارج از این قاعده نیستند.

۳تجربه استفاده از بیت‌کوین در گردشگری
این خبر البته برای گردشگری ایران نیز می‌تواند خبر خوبی باشد. گردشگری ایران به‌خصوص در جذب توریست‌های غربی با مشکلات زیرساختی روبه‌رو است. یکی از مهم‌ترین موارد آن نیز ضعف خدمت‌رسانی به گردشگران غربی در موارد مالی و بانکی است که موجب می‌شود آنان عمدتا پول نقد با خود به همراه بیاورند. استفاده فراگیر از بیت‌کوین در مراکز اقامتی و زیرساخت‌های گردشگری می‌تواند برای ایران فرصت‌های جدیدی پدید آورد. البته استفاده از بیت‌کوین در مقاصد گردشگری در کشورهای دیگر به بوته آزمایش گذاشته شده و مقامات برخی کشورها برای افزایش گردشگران خارجی خود، تسهیلات و زیرساخت‌هایی در این راستا به‌وجود آورده‌اند. کشورهایی مانند ژاپن در این راستا پیشگام محسوب می‌شوند و تجارب مناطقی همچون هاوایی و برخی کشورهای دیگر می‌تواند برای ایران نیز مفید باشد.

سود توریسم ژاپن از پول‌های مجازی
ژاپن یکی از کشورهایی است که با استفاده از فناوری‌های مالی به صنعت گردشگری خود کمک قابل‌توجهی کرده است. امسال با کمک نقل و انتقال‌های بیت‌کوین و پردازنده «کوین‌چک» شهر هیروساکی در این کشور و با استفاده از پذیرش پول‌های مجازی، جشن شکوفه‌های گیلاس برگزار شد. این رویداد نخستین فرصت برای یک شرکت بیت‌کوین و نیز یک دولت محلی در ژاپن بود. هیروساکی در منطقه جنوب غربی «آئوموری» قرار دارد. این منطقه دارای میراث تاریخی جهانی و کوهستانی شیراکامی است و قلعه آن نیز یکی از ۱۲ قلعه باقی مانده از دوره ادو در ژاپن است. این منطقه همچنین یکی از مهم‌ترین مناطق برای جشن گرفتن محسوب می‌شود و بازدیدکنندگان در اواخر ماه آوریل برای این جشن سنتی در آن حاضر می‌شوند.

در سال ۲۰۱۷، مقامات این شهر اظهار کردند آمادگی دارند تا از مقاصد بیت‌کوینی به عنوان ابزاری بی‌نظیر برای ارتقای گردشگری و جذب هرچه بیشتر توریست‌ها به این شهر استفاده کنند. آنان معتقد بودند: «ما انتظار داریم بیت‌کوین راهی موثر ارائه کند تا جشن‌های شکوفه گیلاس را به‌خصوص برای مردمی که از خارج از ژاپن به آن سفر می‌کنند، ارتقا دهیم.» این اقدام از جمله تلاش‌های مهم کشور ژاپن در کاربردی کردن پول‌های مجازی برای منفعت‌رسانی به اقتصادهای محلی در این کشور بوده است.

علاوه‌بر این شهر، آژانس‌های گردشگری عمده در ژاپن نیز از بیت‌کوین در جهت کسب منافع برای صنعت خود استفاده می‌کنند و حاضرند بیت‌کوین را به ازای خدمات خود دریافت کنند. یکی از آژانس‌های مهم و بزرگ این کشور به نام «اچ‌آی‌اس» نیز به تازگی دست به پذیرفتن بیت‌کوین به عنوان پول زده است. این شرکت همچنین بسته‌های سفری را که به‌طور انحصاری با پرداخت بیت‌کوین قابل رزرو هستند، برای به‌یاد ماندن این رویداد برپا کرد. این اقدام که از سپتامبر یعنی ماه گذشته آغاز شده، می‌تواند تلاشی برای هرچه بیشتر فراگیر کردن استفاده از پول‌های مجازی در جهت گسترش صنعت توریسم باشد.

عزم هاوایی برای استفاده از پول مجازی
از جمله مناطق دیگری که برای استفاده از بیت‌کوین در صنعت گردشگری خود تلاش کرده‌اند، هاوایی را می‌توان نام برد. از اوایل مارس سال‌جاری این ایالت مطالعات و اقداماتی را آغاز کرد که به موجب آن بخش توریسم و سایر بخش‌های این کشور بتوانند از مزایای پول‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین بهره‌مند شوند. مقامات این ایالت معتقدند که چنین پول‌هایی برای هاوایی مزایای گسترده‌ای دارند. سهم بزرگی از توریسم هاوایی ناشی از ورود آسیایی‌ها و استفاده از بیت‌کوین به‌عنوان یک پول مجازی در میان آنها است که به‌شدت در حال گسترش است.

هاوایی فرصت بی‌نظیری برای استفاده از این تکنولوژی جدید پیدا کرده تا مصرف کالاها و خدمات محلی را برای بازدیدکنندگان راحت‌تر کند و اقتصاد توریسم آن را به چرخش درآورد. با این حال هنوز هم توافق عمومی و همگانی در بین هتل‌ها و سایر مراکز ارائه‌کننده خدمات به گردشگران در مورد پذیرفتن چنین پول مجازی وجود ندارد و به همین دلیل است که تلاش‌های مقامات بر این بوده که به بهترین نحو زیرساخت‌های پول دیجیتالی را توسعه دهند. این ایالت آمریکا تنها ایالتی نیست که به پیاده‌‌سازی زیرساخت‌هایی برای استفاده از بیت‌کوین دست زده است. ایالاتی نظیر ورمونت، داکوتای شمالی و آریزونا نیز در میان مناطقی هستند که درصدد چنین اقداماتی قرار دارند، با این حال چنین حرکتی از سوی هاوایی می‌تواند آثار قابل‌توجهی روی گردشگری بین‌المللی داشته باشد.

ارتباط خوب تایوان با بیت‌کوین
در کشورهای دیگری مانند تایوان بیت‌کوین به‌شدت پذیرفته شده و می‌تواند در بسیاری از مراکز و مغازه‌ها خرید و فروش و داد و ستد شود. همچنین بیت‌کوین می‌تواند مستقیما در ازای پول محلی در سایت‌هایی مانند «لوکال بیت‌کوین» تبادل شود. به همین دلیل است که گردشگران می‌توانند در واقع نه‌تنها از راحتی بیشتر ناشی از معامله کردن پولی که به‌طور بین‌المللی پذیرفته شده است، سود ببرند، بلکه همچنین از اینکه بتوانند سفر کنند بدون آنکه وابسته و نگران پول محلی خود باشند نیز بهره‌مند شوند. برای مثال اگر نرخ تبادل بیت‌کوین به دلار تایوان بهتر از نرخ تبدیل دلار آمریکا به دلار تایوان باشد، مسافرانی که به پس‌انداز کردن و سفر اقتصادی اهمیت می‌دهند، می‌توانند از این ویژگی سود ببرند تا سفر ارزان‌تری را تدارک ببینند.

به‌طور کلی سفرهای بین‌المللی بدون همراه بردن پولی به‌جز پول‌های مجازی و رمزنگاری شده هنوز هم در سطح جهان دشوار است اما توانایی اجتناب از نرخ تبادل منفی یا راحتی ناشی از عدم تبادل پول به واحد پولی کشور مبدا، بسیار جذاب است. در ایالتی مانند هاوایی که توریسم برای اقتصاد آن بسیار مهم تلقی می‌شود، حداقل تا حدودی معنادار است که دست به اقداماتی برای پذیرفتن گسترده‌تر پول‌های مجازی مانند بیت‌کوین زد. ایران نیز با توجه به مشکلاتی که در مورد تبادلات بانکی وجود دارد و یکی از مهم‌ترین مواردی است که بر صنعت گردشگری آن نیز اثرگذار است، می‌تواند بر گسترده‌تر ساختن زیرساخت‌های مربوط به بیت‌کوین و انواع پول‌های مجازی و رمزنگاری شده تاکید کند. این امر موجب خواهد شد که گردشگران به‌خصوص از کشورهای غربی تمایل بیشتری نسبت به سفر به ایران پیدا کنند و پیامد‌های ناشی از حمل پول نقد و ضعف‌های بانکی در پاسخگویی به این گردشگران تا حدود زیادی کاهش یابد.

بیت‌کوین چیست؟
بیت‌کوین شکلی از پول دیجیتالی است که به‌طور الکترونیکی خلق و نگهداری می‌شود. این پول همچون ارزهای دیگری مانند یورو و دلار، چاپ‌شده نیست و با روش‌های متفاوتی افزایش پیدا می‌کند. این پول مجازی نوعی از دسته پول‌های معروف به ارزهای رمزنگاری شده است. بیت‌کوین می‌تواند برای خرید اشیای مختلف به‌طور الکترونیکی مورد استفاده قرار بگیرد و در این مورد همانند پول‌های سنتی همچون یورو و دلار و حتی ریال عمل کند که به‌طور مجازی و اینترنتی برای خرید محصولی پرداخت می‌کنیم.

با این حال بیت‌کوین یک خصیصه بسیار مهم نیز دارد که موجب شده این پول از انواع سنتی ارزهای رایج، مستثنی شده و تفاوت یابد. این پول به‌طور غیرمتمرکز منتشر می‌شود. هیچ نهاد منحصربه‌فردی شبکه بیت‌کوین را کنترل نمی‌کند. همین امر موجب می‌شود این مساله برخی راحتی‌هایی را برای افراد به همراه داشته باشد؛ زیرا به معنای آن است که یک بانک بزرگ نمی‌تواند پول آنها را تحت‌کنترل قرار دهد. به تازگی اقداماتی در جهان انجام شده است که استفاده از چنین پول‌هایی را برای صنایع مختلف و از جمله گردشگری عملیاتی کنند. این موضوع به‌دلیل تسهیلاتی که برای مسافران پدید می‌آورد، منجر به افزایش تعداد گردشگران بین‌المللی ورودی به آن کشور یا منطقه خواهد شد.

منبع : دنیای اقتصاد

بیت کوین تجربه های موفق استفاده از بیت‌کوین در گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *