جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بنای تاریخی پیر مراد آباد اراک

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

بنای تاریخی پیر مراد آباد د‏ر روستای مراد آباد در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی اراک قرار دارد ‏. طرح بیرونی بنا به شکل کثیرالاضاع منتظم است که بر هر ضلع آن طاقنمایی و بر فراز آن ها گنبدی از نوع د‏وپوش وجود د‏ارد.زمینه طاقنماها با خط بنایی به شیوه گره چینی با آجر تزئین شده است. ساختمان اصلی بنای تاریخی پیر مراد آباد اراک به قرن هفتم و هشتم هجری مربوط است.بقعه پیرمراد عمارتی چند ضلعی منتظم است که با گنبندی ساده و دوار بر فرازآن شکوه و خلاقیت معماری بی تکلف دوره سلجوقی را به نمایش می گذارد.
قدمت بنای اصلی این ساختمان مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری است که در طول دوران های مختلف اصلاحاتی بر آن انجام شده است. بقعه پیرمراد بنایی دوازده پایه با ارتفاع ۱۴متر است که نمای آن آجرنما با تزئینان زیبا است و گنبد دوار آن از جنس گل است که با ارتفاع پنج متر جلوه خاصی را برای این عمارت ایجاد کرده است. مصالح اصلی استفاده شده در این بنا را آجرهای چهارگوشه ، ساروج و گچ تشکیل می دهد و وجود طاقنماهایی با خط بنایی به شیوه گره چینی و تزئینات آجرنما از ویژگی های خاص معماری آن به شمار می آید.
فضای اندرونی این بنا بسیار ساده و بی پیرایه است و از حاشیه محوطه یکپارچه درون آن راه پله ای به پشت بام تعبیه شده که جلوه خاصی به آن داده است. در مرکز بقعه و در زیر گنبد دوپوش ، دو سنگ قیر کوچک و بزرگ با اشکال ویژه و نوشته های حک شده به خط کوفی وجود دارد که بر روی مقبره آجری مربعی شکلی قرار گرفته است. ارتقاع مقبره از کف بقعه حدود یک متر است و در باور ساکنان محلی پیرمرد وارسته ای در ان آرمیده که مورد احترام است.
در داستان های محلی گفته شده که شاهپور ساسانی که برای نبرد با دشمن از این منطقه می گذشته در محل بقعه پیرمراد از پیرمرد وارسته ای در خصوص پیش بینی ظفر و شکست خود می پرسد که این پیرمرد مژده ظفر به وی داده و شاپور اول (شاهپور ذوالکتاف)بعد از پیروزی به دشمن هنگامی که برای تشکر به این خطه می اید پیرمرد درگذشته بوده و دستور ساخت بنای یادبود برای او را می دهد. در جوار ایین بقعه تپه ای تاریخی وجود دارد که هنوز کاوشی در ان صورت نگرفته و به نظر می رسد در صورت مطالعه و کاوش های باستان شناسی پنجره های جدیدی را از زوایای زندگی پیشینیان این دیار بگشاید.

بقعه پیرمراد اراک در سال ۵۶ در فهرست اثار ملی کشور به ثبت رسیده و برنامه های مرمتی متعددی برای آن انجام شده است. در جوار این بنای تاریخی امکانات خاص اقامتی تعبیه نشده اما طبیعت بکر و زیبای اطراف آن هرساله گردشگران زیادی را در این منطقه جذب می کند. بنای اصلی این بقعه که بنا به گفته ها توسط شاهپور ذوالکتاف برای پیروارسته ای ساخته شده در گذر زمان تخریب شده و بنای کنونی در دوره سلجوقی مجددا بر این قبر ساخته شده است. زیبایی ها این بنا و طبیعت بکر اطراف آن و نزدیکی به بارگاه متبرک برادر تنی امام هشت(ع) امامزاده شاهزاده محمد عابد (ع) به گونه ای است که قابلیت تبدیل شدن به قطب گردشگری را داردو رسانه های جمعی باید در معرفی آن به مدد میراث فرهنگی بیایند. برای عزیمت به این بنای تاریخی گردشگران باید با طی مسیر اراک به فرمهین به جاده فرعی آسفالته دهستان مشهد میقان واقع در چهار کیلومتری شمال شرقی روستای میقان مراجعت کنند.

%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AF 1 بنای تاریخی پیر مراد آباد اراک

%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AF بنای تاریخی پیر مراد آباد اراک

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *