جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بقعه شیخ منصور خزاعی دشتستان

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ مرداد ۱۳۹۸

بقعه شیخ منصور خزاعی مربوط به دوره تیموریان است و در شهرستان دشتستان، روستای زیارت واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۸۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بقعه شیخ منصور خزاعی دارای گنبدی ارچین با شاخصه های گنبد های دوره ایلخانی در کرانه های خلیج فارس است که نمونه های مشابه آن بقعه میر محمد حنفیه در جزیره خارک، امامزاده سلیمان بن علی در گناوه و دانیال نبی در شوش و زبیده خاتون در بصره است. بقعه شیخ منصور خزاعی در زمان امیر تیمور لنگ گورکانی و توسط معماران سمرقندی ساخته شده‌است.
زیارت یکی از قدیمی ترین روستاهای دشتستان می‌باشد. مکان روستا در گذر تاریخ چندین بار در شعاع چند کیلومتری روستای کنونی جابجا شده است. قدیمی ترین اثر قابل توجه که در روستای کنونی بدست آمده یک سنگ قبر مکعبی شکل و یکدست است که متعلق به فرزند امامزاده علاءالدین منصور از نوادگان امام موسی کاظم مربوط به قرن هفتم هجری قمری می‌باشد. بقعه امامزاده منصور که دارای گنبد می‌باشد و دارای سبک معماری تیموری یا سمرقندی و مربوط به قرن هفتم هجری قمری است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از زیارتگاههای مهم دشتستان می‌باشد. بعد از آمدن علاء الدین منصور در دوره خلفای عباسی به این روستا که آن زمان قلعه خشتی نامیده میشده نام روستا به زیارت تغییر می‌یابد. چرا که افراد از مناطق مختلف برای زیارت آن به این روستا می‌آمده‌اند.

بقعه شیخ منصور خزاعی 2 بقعه شیخ منصور خزاعی دشتستان

امامزاده سید علاءالدین منصور(ع) با هشت واسطه به امام علی النقی(ع) می رسد. وی همراه با جمعی از شیعیان بنی خزاعه که سرکرده آنها جناب سلیمان بن صرد خزاعی قهقایی از بزرگواران آن روزگار بود از عراق به این منطقه (زیارت دشتستان) هجرت کردند. وجود مبارک ایشان به دنبال دشمنی و تعقیب خلیفهٔ عباسی به همراه صد نفر در زمان خلافت ابومحمد حسن، سی و سومین خلیفه عباسی به طرف ایران حرکت می‌کند. او پس از ورود به این مکان با محاصره والیان و حاکمان و گماشته گان عباسی مواجه می شود و با الهام از سرور شهیدان حسین ابن علی(ع) و شعار هیهات من الذله’ تسلیم دشمن نشده و در اثر این جنگ عدهٔ زیادی از دو طرف کشته می‌شوند که سید منصور نیز از جمله شهداء بوده است. پس از شهادت، این سید جلیل القدر، در کنار این روستا که به قلعه خشتی معروف بود به خاک سپرده شد.
این بقعه بنایی مستطیل شکل ساخته شده از سنگ و ساروج با گنبدی پلکانی بر فراز آن است که از قسمت زیرین تا بالا از تعداد پلکان‌ها کاسته شده و یک پله در راس هرم کم شده‌ است. این بنا علاوه بر تقدس و احترامی که بین دوستداران اهل بیت (ع) در منطقه دارد بنای تاریخی ارزشمندی است. در واقع وجه تسمیه روستای زیارت که پیش از آن به قلعه خشتی معروف بوده به خاطر اینکه این امامزاده زیارتگاه محبان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) شده است.
منابع:ویکیپدیا-خبرگزاری جمهوری اسلامی-باشگاه خبرنگاران جوان

بقعه شیخ منصور خزاعی 1 بقعه شیخ منصور خزاعی دشتستان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد