رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

برگزاری تورهای ایرانگردی برای ایرانیان خارج از کشور

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ شهریور ۱۳۹۲

میراثی های قدیمی شهر پس از سال ها دوری از کار، گردهم آمدند، همه خوشحال و راضی، برخی هم با نم اشکی در چشم. رییس ۱۰ روزه میراث فرهنگی که دستی در آموزش و فرهنگ کشور دارد، با انتخاب هایش میراثی ها را راضی کرده است و البته متوقع. دکتر محمدعلی نجفی ، هنوز از راه نرسیده، نخستین نشستش با کارشناسان حوزه و اصحاب رسانه را صبح دیروز در ارگ آزادی برگزار کرده، نشستی که برخلاف نشست های دولتی که همیشه با تاخیر آغاز می شود، زودتر از موعد هم شروع شد، راس ساعت ۵/۱۰ صبح، سالن مملو از جمعیت بود و همه در انتظار شنیدن سخنان مشاوران و معاونان عالی رتبه برگزیده شده از سوی آقای رییس.
آقای قائم مقام سخن گفت و آقای مشاور ترجیح داد بنیشند و به عصایش تکیه زند و گوش بسپرد به سخنان دوستان و همکاران قدیمی اش. رییس ۱۰ ساله سازمان که از بنیانگذاران آن بود کوتاه سخن گفت. حجت به گفته خودش ۲۲ سال پیش سازمان را با چشمانی اشکبار ترک کرده بود و دیروز با چشمانی اشکبار به سازمان آمده بود. مواجهه حجت با سازمان در هر دو برهه زمانی توسط دکتر نجفی صورت گرفته بود و به واسطه حکم او به میراث راه یافته بود.

سیاسی کاری، آفت سازمان بود
محمدعلی نجفی که هنوز خیلی ها عادت نکرده اند او را آقای وزیر صدا نکنند، سخنران پایانی این نشست دوساعته بود. مباحث مطرح شده از سوی او نقد برخی اقدامات دولت گذشته از جمله سیاسی کردن بیش از حد سازمان و تعویض پیاپی مدیران بود، چهار مدیر در چهار سال. او در سخنانش اعلام کرد: «نگاه و کار سیاسی در سازمان، آفت سازمان و ظلم به فرهنگ کشور است. من این نگاه را متوقف خواهم کرد و اجازه نخواهم داد فعالیت سیاسی در قالب هر چارچوبی انجام شود.»
سیاسی کاری در سازمانی با رویکرد فرهنگی، مورد نقد خیلی از کارشناسان این حوزه هم بوده و هست. سخنان نجفی در این زمینه مورد استقبال خیلی از آنان قرار گرفت. اما از سویی بخش گردشگری سازمان وابستگی به سیاستگذاری و سیاست های عمومی کشور دارد. مهدی معمارزاده، کارشناس میراث فرهنگی با تفکیک این دو بحث از هم، سخنان نجفی را تایید کرد و به «اعتماد» گفت: «در بحثی که دکتر نجفی دارند، سیاسی کاری کردن و سیاسی فکر کردن دو بحث متفاوت است. ایشان خودش یک سیاستمرد است. اعتقاد من این است که وی دارد در دولت کاملاسیاسی فعالیت می کند، به عنوان کارشناس این حوزه معتقدم جلوی سیاسی کاری کردن را گرفتن از واجبات این حوزه و از اولویت هاست.»

images7 برگزاری تورهای ایرانگردی برای ایرانیان خارج از کشور

استفاده از خرد جمعی در مجمع مجازی مشاوران
ایجاد مجمع مجازی مشاوران، از دیگر کارهایی است که قرار است نجفی در نخستین فرصت به آن بپردازد. او معتقد است تعیین چند مشاور و حضور فیزیکی آنها در سازمان، در همه امور کارگشا نخواهد بود. در این سازمان با توجه به وسعت آن باید از هر فکر و ایده جدیدی استقبال کرد. نجفی می خواهد با استفاده بهینه از فضای مجازی و جذب هزاران نفر کارشناس و متخصص در دنیا، از شور عمومی در اداره سازمان بهره ببرد. او در پیشنهادی اعلام کرد: «حتی می توانیم در فضای مجازی سه بعدی آثار خود را به نمایش بگذاریم. این کار هم تبلیغاتی است برای جاذبه های تاریخی، فرهنگی کشور و هم بخشی از دیپلماسی فرهنگی است که دولت یازدهم دنبال خواهد کرد.»
مشورت در امور تصمیم گیری که بر عهده بالاترین مقام اجرایی هر سازمان است، در دولت پیش چندان مرسوم نبوده، شاید کارشناسان و متخصصانی بودند که همواره دوست داشتند نظرات کارشناسی آنها دیده و شنیده شود اما تصمیم نهایی را همیشه یک نفر می گرفت. معمارزاده که ۲۴ سال است در میراث بوده و از قدیمی ها محسوب می شود، با استقبال مجدد از پیشنهاد نجفی، اعلام کرد: «میراث فرهنگی، مقوله یی است که به هیچ عنوان بحثی سلیقه یی نمی تواند باشد. یکی از ضربات بزرگی که در این چند سال اخیر بر پیکره این سازمان وارد شد، سلیقه یی فکر کردن مدیران بود. در صورتی که اینجا تشکیلات تخصصی است و فرد به عنوان یک متکلم وحده، نمی تواند کلام آخر را همیشه بگوید. در حوزه های فرهنگی که فرهنگ یک ملت را از گذشته یی بسیار غنی و آینده یی که با این گذشته کاملاگره خورده، می تواند متحول کند، مشورت لازمه این مدیریت است. تصمیم ایشان در این مورد هم کاملابجا و منطقی است و جای تبریک دارد. اما در عین حال باید مراقب کسانی که این مدت از حوزه دور بودند و به دلال و پیمانکار تبدیل شده اند هم باشند. گرچه تیزبینی ایشان قابل اعتماد است.»

تورهای ایرانگردی برای ایرانیان خارج نشین
معاون رییس جمهور از ایجاد تورهایی برای ایرانیان خارج از کشور سخن گفت: برای نسل هایی از ایرانیان که سال ها خارج از ایران زندگی می کنند تا بتوانند به کشورشان سفر کنند. او ابراز امیدواری کرد که این موضوع تا شش ماه آینده محقق شود. این سخنان نجفی نشان از باز شدن مسیر سفر و بازگشت بسیاری از ایرانیانی می دهد که طی هشت سال گذشته از ایران خارج شده اند و به هر دلیلی کشورهای دیگر را برای زندگی انتخاب کرده اند. مزایده خانه تاریخی پیرنیا و تخریب خانه ظهیرالاسلام از موارد دیگری بود که نجفی درباره آنها اظهارنظر کرد. وی در این خصوص به خبرنگاران گفت: «روز گذشته از مزایده با خبر شدم و قرار شد موضوع پیگیری شود، بحث تخریب را نیز از آقای ربیعی، وزیر کار پیگیری می کنم.»حجت در پاسخ به «اعتماد» درباره کمبود بودجه سازمان که گلایه همیشگی مدیران میراثی بوده و است، می گوید: «شما بیایید اتاق مدیران را ببینید که چند میز و صندلی دارد. ما برای حل این مشکل دو راه داریم، یکی اینکه از دولت بخواهیم به میراث فرهنگی بیشتر توجه کند و بودجه بیشتری برای آن اختصاص دهد و راه دیگر این است که بیشتر صرفه جویی کنیم و برگردیم به مدل های جهادی دهه ۶۰ که رویه من هم بیشتر همین مدل کار کردن جهادی است.»بهشتی، اما رییسی که از سال ۸۳ به سازمان نیامده از احساسش به «اعتماد» گفت: «دیروز دومین روز بعد از ۹ سال دوری ام از میراث بود. وقتی وارد سازمان شدم، احساس کردم اشتباه آمدم. آنقدر همه چیز در این ساختمان کمرنگ و تاریک شده است و آنقدر همه چیز و همه کس تغییر کرده اند که واقعا به جا نیاوردم.»سازمان میراث سه حوزه دارد و هر حوزه کارشناسان و متخصصانی. در این نشست از هر حوزه یک کارشناس به اشاره به اولویت های حوزه اش که مغفول واقع شده بود، پرداخت. اصحاب رسانه هم در این نشست، نماینده یی داشتند و سخنانی. انتخاب معاونان و مشاورانی چون دکتر حجت به سمت قائم مقامی و معاونت میراث، مهندس بهشتی در سمت مشاور در امور میراث و دکتر عادلی در سمت مشاور در امور سرمایه گذاری حتی منتقدان همیشگی سازمان را هم راضی کرده بود، اما انتظار ها از سازمان بالارفته است و دیگر کوچک ترین خطا و اهمالی از دید آنها دور نخواهد ماند.
منبع: اعتماد

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    باعث ميشه بهتر بيشتر اشنا شوند قدر فرهنگ تاريخ خود را بدانند

    ۲۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *