جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

برج کبوترخانه جوی آباد

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ تیر ۱۴۰۰

برج کبوترخانه جوی آباد در محله جوی آباد قدیم مربوط به قبل از دوره صفویه است و در شهرستان خمینی شهر اصفهان قرار دارد. این اثر کهن در آبان سال ۸۴ به شماره ۱۳۶۱۲ به ثبت آثار ملی ایران رسید.یکی از برج های کبوتر که از گزند حوادث و عوامل جان سالم به در برده برج کبوتر جوی آباد قدیم است که یکی از کهن ترین برج های کبوتر استان به حساب می آید. این برج در سمت غرب محله جوی آباد و شمال امامزاده سید نجم الدین قرار گرفته است. کارشناسان میراث فرهنگی بر این عقیده اند که با توجه به قدمت این منطقه، تاریخ ساخت برج به قبل از دوران صفویه برمی گردد و برج کنونی باقیمانده یک اثر تخریب شده است که در آن زمان بر قسمت فوقانی برج احداث شده بود. بنای برج کبوتر خانه جوی آباد، نشان از اصالت پیشه کشاورزی ساکنان این محله دارد.

برج کبوتر جوی آباد برج کبوترخانه جوی آباد

معماری بنا

این برج از نوع استوانه ای و در دو طبقه ساخته شده است. پلان آن دایره ای است و در پلان این برج جرز و جدار به هم چسبیده هستند. برج مذکور دارای مشخصات منحصر به فردی است. یکی از این مشخصات، عرض ۴/۵ متری دیواره هاست که در نوع خود بی نظیر است. عرض برج های مشابه به ۱ تا ۱/۵ متر می رسد. ضخامت و عرض ۴.۵ متری دیوار‌های آن به گفته کارشناسان نشان دهنده آن است که شاید بنای اولیه آن ابتدا به صورت برج دیده بانی بوده و بعد‌ها تبدیل به کبوتر خانه شده است. مرمت این بنا از ۱۳۸۶ شروع شد و تا سال ۱۳۹۰ ادامه یافت.

نحوه دسترسی

آدرس :خمینی شهر، جوی آباد قدیم، ضلع شمالی امامزاده سید نجم الدین (شهرستان خمینی شهر در ۱۲ کیلومتری شمال غربی اصفهان واقع شده است.)

جاهای دیدنی اطراف برج

سه مسجد چهارده معصوم، امام زمان (عج) و مجیر و چند حمام خزینه‌ ای مربوط به دوران قاجار از دیگر بنا‌های تاریخی محله جوی آباد خمینی شهر است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد