جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

برج آجری اشقون بابا بیجار

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ مهر ۱۳۹۸

برج آجری اشقون بابا مربوط به سدهٔ ۶ ه.ق است و در شهرستان بیجار، روستای علیشاه و ینگی کند واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۶۲ با شمارهٔ ثبت ۱۶۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. عده‌ای برج آجری اشقون بابا را متعلق به دوره سلجوقی می‌دانند، عده ای برج آجری اشقون بابا را به دوره ایلخانی نسبت داده اند، و عده‌ای نیز می‌گویند که از آثار و بقایای مرمت دوره صفوی بر روی آن ، به نظر می‌رسد که در دوره صفوی ساخته شده باشد. در حال حاضر دیوارهای آجری برج آجری اشقون بابا باقی مانده و بخش بزرگی از ساختمانش نیز تخریب شده است.
بیجار یکی از شهرهای استان کردستان، مرکز شهرستان بیجار و از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. بیجار در گذشته مرکز ولایت گروس بوده‌است. این شهر ۱٬۹۴۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و از لحاظ ارتفاع ۷۷۰ متر از تهران و ۴۲۵ متر از سنندج بلندتر است. فاصله شهر بیجار تا سنندج مرکز استان کردستان ۱۴۲ و تا شهر تهران ۴۷۲ کیلومتر می‌باشد. شهر بیجار از شمال غربی به کوه نقاره کوب با ارتفاع ۲٬۲۱۰ متر و از مغرب به کوه نِسار با ارتفاع ۲٬۳۵۰ متر و از جنوب غربی به کوه بادامستان با ارتفاع ۲٬۲۲۵ محدود می‌شود. بیجار منطقه‌ای کوهستانی است؛ با آب و هوایی سرد و خشک.
بنا به گفته اهالی این برج به نام باباشاه معروف بوده و بر اساس کتیبه گچی که با دست بر سر در آن نوشته شده، در سال ۱۳۲۲ شخصی با نام علی اشرف بانی تعمیر این محل شده است. نام اصلی این شخص علی اشرف میرزا محمدی عربشاهی است. برج تاریخی اشقون بابا پلانی دایره شکل دارد و باستان شناسان می‌گویند فرم مصالح و نوع گنبد که سابقا بر روی برج استوار بوده است، نشانگر آثار قرن پنجم و ششم هجری قمری است.

اشقون 1 برج آجری اشقون بابا بیجار

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *