رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ دی ۱۴۰۰

باغ چهل تن شیراز

لینک این مطلب کپی شد!

باغ چهل تن شیراز یا بقعه چهل تنان، در مسافتی کوتاه از شمال حافظیه وجنب باغ جهان نما،همراه با محوطه ای مشجر و با صفا است. که دارای چهل سنگ مزار هم اندازه می باشد. قدمت این باغ به دوره زندیه برمیگردد. در این بقعه چهل قبر کوچک در دو ردیف در کنار هم جای گرفته اند. این چهل قبر مربوط به چهل نفر درویش است که در زمانهای گذشته در این مکان که به صورت باغی مصفا بوده زندگی می کرده اند . مشغول عبادت بوده اند و چون هرکدام وفات می یافته دیگران او را دفن کرده تا بدین ترتیب که هر ۴۰ نفر به تدریج دار فانی را وداع می گویند. قبورشان در کنار هم در ضلع شرقی حیاط در کنار دیوار قرار گرفته است.

-تن-7 باغ چهل تن شیراز

این سنگها فاقد نوشته هستند و در بین دو ردیف آنها باغچه کوچکی است که در آن گلکاری شده است. در سال ۱۲۵۷ ه.ق به دستور معتمدالدوله فرهاد میرزا قاجار، حاکم وقت فارس چهل سنگ قبر موجود به یک اندازه بریده شده . بدون هیچگونه نوشته ای بر روی مزارها به موازات هم گذاشته شد. در آرامگاه چهل تنان علاوه بر چهل قبر گمنام،دو عارف و ادیب شیراز به نامهای شیخ ابواسحق معروف به شیخ اطعمه(متوفی ۸۳۰ ه.ق) شاعر. و حشمت شیرازی (۱۳۶۹ ه.ق مساوی با ۱۳۳۰ ه.ش) به خاک سپرده شده اند.

-تن-1 باغ چهل تن شیراز

جاهای دیدنی باغ

این باغ به خاطر نزدیکی به حافظیه بازدیدکنندگان زیادی دارد. محوطه باصفای آن محل مناسبی برای فرار از شلوغی شهر و ورق زدن تاریخ است. درختان سرو، گل های رنگارنگ، در و پنجره های چوبی، باغچه های متعدد و آجرکاری های ساده به این مکان هویت زیبایی بخشیده اند. آرامش عجیبی را به بازدیدکننده ها القا می کنند.
این پنجرها و شیشه های رنگی به بقعه یا تکیه ای اختصاص دارند. که در محوطه باغ چهل مقام قرار گرفته و از بناهای دوره کریمخان زند است. اینجا همان جایی است که درویشان زندگی می کردند. دیدن سنگ قبرهای ساده ای که هویت این درویش ها را فاش نمی کند به درستی زندگی بی شیله و پیله آن ها را یادآوری می کند.

البته به غیر از ۴۰ قبر عارف ها و زاهدهای گمنام، قبر ۲ عارف و ادیب معروف شیراز به اسم شیخ ابواسحق یا همان شیخ اطعمه (متوفی ۸۰۵ هجری شمسی) و همچنین حشمت شیرازی (متوفی ۱۳۳۰ هجری شمسی) نیز در این باغ دیده می شود. که برخلاف بقیه قبور دارای نقش و نگارها و آیات قرآنی هستند. هنرمندانه روی سنگ ها حکاکی شده اند. این نقش و نگارها نیز گوشه ای از هنر ایرانیان گذشته را به بازدیدکنندگان یادآور می شوند.

-تن-2 باغ چهل تن شیراز

نحوه دسترسی

باغ چهل تن در فاصله کمی از حافظیه قرار گرفته و برای همین مکان پربازدیدی به حساب می آید و به طبع سیستم حمل و نقل عمومی شیراز دسترسی راحتی را به این اماکن میسر ساخته است. با این حال استفاده از خودرو شخصی یا تاکسی یکی از راحت ترین گزینه ها برای گردشگران خواهد بود که به این منظور باید خود را به بلوار هفت تنان برسانند و از آن جا به سمت بلوار چهل مقام بروند.

آدرس :شیراز خیابان چهل مقام ۲۰۰متری جنوب هفت تن شمال حافظیه

-تن-3 باغ چهل تن شیراز

%DA%86%D9%87%D9%84-%D8%AA%D9%86-4 باغ چهل تن شیراز

-تن-5 باغ چهل تن شیراز

-تن-6 باغ چهل تن شیراز

-تن-8 باغ چهل تن شیراز

-تن باغ چهل تن شیراز

           
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    قبلا این باغ مستقل بود اما چند سالی هست که به حافظیه وصل شد و برای دیدنش باید ابتدا وارد آرامگاه حافظ شد

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *