رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ خرداد ۱۳۹۴

باغ شاهزاده ماهان از انزوا خارج می‌شود؟

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۳/۲۳-بخش ماهان در استان کرمان در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کرمان و دامنه کوه‌های پلوار، سیرچ و جوپار در ارتفاع ۱۸۹۵ کیلومتر از سطح دریا با وسعت ۱۲۵۰ کیلومتر مربع واقع شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، بر اساس اسناد و کتب تاریخی موجود، بنای اولیه ماهان را به حکم آذر ماهانی، حکمران انوشیروان ساسانی در ناحیه کرمان و سیستان و بلوچستان نسبت می‌دهند، معروف است که بخش ماهان نام خود را از این حکمران گرفته است.

شهر ماهان از چند جهت شهرت بسیار دارد از جمله؛ موقعیت طبیعی مناسب و آب و هوای مطلوب و معتدل این شهر در دل کویر و وجود محصولات کشاورزی سردسیری همچون انار، انگور، هلو، گیلاس و غیره است. دیگر اینکه، وجود اماکن گردشگری تاریخی و مذهبی متعدد در این شهر که از آن جمله می‌توان به مرقد شاه نعمت‌الله ولی اشاره کرد و همچنین باغ شاهزاده ماهان؛ عمارت شتر گلوی ماهان؛ عمارت بیگلربیگی یا متولی باشی؛ مقبره بی بی گرامی ماهان؛ مقبره شیخ علی بابا سکنج؛ مقبره شیخ عبدالسلام لنگر؛ گذرگاه ابوالفضل قناتغستان و غیره اشاره کرد.

با توجه به لزوم معرفی توانمندی‌های اقتصادی و زمینه های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف میهن عزیز اسلامی، در این گزارش سعی بر این است تا گوشه‌ای از ظرفیت‌های سرمایه گذاری بخش ماهان را معرفی کنیم.

سعید شریفیان -معاون بخشدار ماهان- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: باغ شاهزاده ماهان که بار ثبت میراث جهانی را بر دوش دارد و اگر چه قدمت این باغ را به قرون اخیر منتسب می دانند اما با توجه به شرایط اقلیمی، قطعاً می‌توان اذعان داشت که سبک باغ‌سازی ایرانی قدمتی بیش از این و ریشه در اعماق تاریخ و جغرافیای منطقه دارد.

وی ادامه داد: اگر در مقام مقایسه برآئیم، باغ الحمراء در کوردوبا که یادگار فتوحات مسلمین در اسپانیا بوده و هر روز حداقل ۱۰ هزار نفر بازدید کننده دارد، با الهام از باغ‌سازی ایرانی و توسط ایرانیان مسلمان در قرطبه اسپانیا احداث شده است.

معاون بخشداری ماهان اضافه کرد: همانگونه که اشاره شد روزانه تعداد بسیار کثیری علاقمند از سراسر دنیا به قصد بازدید از این باغ رنج سفر به اسپانیا و کوردوبا را به جان خریده ضمن اینکه بلیت ورودی با قیمت گزاف از قبل بایستی تهیه شده و چنانچه رأس ساعت مقرر در جلو درب ورودی نباشند، بلیت خریداری شده منقضی و از درجه اعتبار ساقط است.

وی افزود: اما متأسفانه باغ شاهزاده ماهان که به زعم بنده الگو و منشاء الهام باغ‌سازان ایرانی در اطراف و اکناف دنیا بوده، هم اکنون در گوشه انزوا و در اندیشه تغییر تدریجی کاربری و تبدیل ماهیت باغ ایرانی به رستوران و غذاخوری سردرگریبان است. لذا می طلبد که با توجه خاص و معرفی هر چه بیشتر این میراث جهانی و متعاقبا جذب توریسم علمی و فرهنگی گامی در جهت توسعه اقتصادی بخش ماهان برداریم.

عمارت شترگلوی ماهان

شریفیان با اشاره به عمارت شترگلوی ماهان اظهار کرد: عمارت شترگلوی ماهان یکی دیگر از ابداعات خلاقانه معماران ایرانی است این سازه در مدخل ورودی آب به داخل باغ و به گونه‌ای طراحی شده که هیچ موجود زنده‌ای نتواند از مسیر کانال آب وارد باغ شود.

وی با اشاره به طراحی این سازه افزود: سازه شترگلو در حقیقت کانالی است به شکل زاویه منفرجه که آب از یک طرف کانال در پشت دیوار باغ پایین رفته و در طرف داخل باغ بنا به قاعده ظروف مرتبطه بالا می‌آید.

معاون بخشداری ماهان درباره علت نامگذاری این عمارت گفت: از آنجا که شکل این کانال به گردن و گلوی شتر شباهت دارد به چنین سازه‌ای شترگلو می گویند و با مرمت این بنا میراثی از گذشتگان پا برجا خواهد ماند که می تواند چراغی برای هدایت آیندگان این مرز و بوم باشد.

صنایع دستی ماهان

وی با اشاره به صنایع دستی که در ایام نیازمندی به‌عنوان کمک در آمدی برای خانوار روستایی مطرح است، اظهار کرد: همچنین درهنگام بی نیازی، تجلی ذوق و هنر مردم پاک نهاد این مرز و بوم بوده است. قالی بافی یکی از صنایع دستی ماهان است که قدمتی به درازای تاریخ داشته و هم اکنون به‌دلیل گسترش صنایع ماشینی می رود که به ورطه فراموشی سپرده شود.

توجه دانشمندان به ژیوتوپ‌های ماهان

شریفیان ادامه داد: با احیاء شرکت فرش و کارگاه های سنتی و با حمایت از بافندگان و دست اندرکاران این صنعت می‌توان شاهراهی در مسیر صادرات غیر نفتی ایجاد و از این رهگذر گامی در جهت توسعه این خطه از میهن اسلامی برداشت.

وی اظهار کرد: کوه‌ها، رودخانه ها، آبشارها و غارها از ژئوتوپ‌های مورد توجه دانشمندان زیست شناسی و زمین شناسی بوده و چرخه‌های حیات موجودات زنده در میان یا در جوار همین پدیده های جغرافیایی شکل گرفته است.

نهر تیگران؛ موزه طبیعی

معاون بخشداری ماهان عنوان کرد: نهر تیگران از مبدأ تا مقصد مسیری طولانی را پشت سر می‌گذارد که مطالعه این مسیر نه فقط جغرافیا بلکه تاریخ حیات را به گردشگری که با چشم خرد به این مظاهر خلقت می‌نگرد بازگو کرده و موزه‌ای طبیعی برای علما واندیشمندان به‌شمار می رود.

وی با اشاره به ظرفیت اقتصادی این منطقه گفت: احداث باغ گیاه‌شناسی، مجتمع‌های اقامتی و سیاحتی، تله کابین و … در مسیر این نهر می‌تواند پاسخگوی نیاز علاقمندان به تفرج و مطالعات علمی باشد.

شریفیان اضافه کرد: تغییر نگرش و ارتقاء سطح علمی و فرهنگی مردم منطقه در گرو گسترش دانشگاه‌ها و مراکز علمی است. درصورت اعطاء موافقت اصولی و پذیرش دانشجو در رشته‌هایی چون تاریخ، جغرافیا، گردشگری و جهانگردی گام‌های مؤثری در جهت توسعه و ارتقاء سطح علمی و فرهنگی مردم منطقه برداشته خواهد شد.

قونیه؛ محل دفن مولانا

این مقام مسئول افزود: اگر تاریخچه قونیه در ترکیه را مشاهده کنید، در می‌یابیم که قونیه یک آبادی بسیار کوچک بود که تا چند دهه قبل اصولاً جایی در نقشه جغرافیا نداشت اما هم اکنون به لطف برنامه‌ریزی و با استفاده از موقعیت ایجاد شده (محل دفن مولانا ) هرساله سیل عظیمی از مشتاقان و ارادتمندان به مولانا در فصل سرد و یخبندان ترکیه به قونیه سفر کرده و حتی گروه‌های دف نوازی از کرمان با هزینه شخصی به ترکیه سفر کرده و گرمی بخش محفل ترک‌ها شده و از آن درآمد قابل توجه‌ای نصیب اهالی منطقه و در نهایت موجبات رشد و توسعه ترکیه را فراهم آورده‌اند.

شاه نعمت‌الله ولی

وی با اشاره به نقش زاهد و عارف بزرگوار، شاه نعمت‌الله ولی در منطقه ماهان تصریح کرد: با شرایط آب وهوایی بسیار مطلوب ودلپذیرمنطقه ماهان می توان در تمامی فصول سال به‌طورعام و حداقل دو نوبت در سال به‌طور خاص نسبت به برگزاری مراسم سازمان دهی شده درآستانه شاه نعمت‌الله ولی اقدام و ضمن تحکیم وحدت در بین اقشار مختلف با تکریم اهل حق از پتانسیل بالقوه این گروه نیزدر جهت پیشبرد اهداف توسعه بخش ماهان بهره‌گیری کرد.

بلندترین چین خوردگی منفرد

معاون بخشداری ماهان با اشاره به کوه جوپار بعنوان بلندترین چین خوردگی منفرد جنوب شرقی ایران اذعان کرد: این کوه با چندین قله بالای ۴۰۰۰ متر یکی از رویایی ترین مناطق صعود برای کوهنوردان ایران و جهان محسوب شده و بلندی های و هم مانند قلل کیش ، برج سه شاخ و سه شاخ بزرگ در ارتفاعات جوپار تداعی کننده قلل آلپ در اروپا بوده، آتش و آرزوی فتح این قله ها دردل تک تک کوهنوردان ایرانی و خارجی روشن است.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه کوهپایه های جوپاراستعداد شگرفی در پایه ریزی ورزشهای هوایی داشته وبرنامه ریزی در این زمینه می تواند آینده ای بسیار درخشان را در بخش توریسم ورزشی بخش ماهان ترسیم نمایند.

اقلیم ماهان

این استاد دانشگاه با بیان یکی دیگر از ویژگیهای ماهان اظهار کرد: برخورداری از تنوع اقلیمی فوق العاده متفاوت بوده و با توجه به این تفاوت اقلیم و حاصلخیزی، انواع محصولات زراعی و باغی در منطقه تولید می شود. اما در سالهای گذشته به امر نگهداری و تبدیل این محصولات توجهی نشده و در صورتیکه به صنایع تبدیلی و سردخانه توجه لازم مبذول و سرمایه گذاری انجام شود، این مهم نیز بنوبه خود موجبات رشد و توسعه بخش ماهان را رقم خواهد زد.

پتانسیل های شهر ماهان

وی ادامه داد: مسلماً تحقق آنچه که گفته شد موجب رشد و شکوفایی منطقه را در بر خواهد داشت و از این طریق تعداد زیادی از اقشار مختلف جامعه اعم از گردشگر، محقق، صنعتگر، جویندگان کار، علما و … به این شهر مهاجرت خواهند کرد.

شریفیان با بیان اینکه، با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی ماهان همواره مورد توجه مسئولین امر در تمامی سنوات تاریخ کرمان بوده است افزود: امروزه نیز به عنوان قطب گردشگری این استان و جنوب شرق کشور شناخته می شود.

وی با اشاره به برنامه هایی جهت تاسیسات وپروژه های در خور این شهر ارائه شده گفت: از جمله آنها، هفت باغ علوی؛ مرکز بین المللی علوم وتکنولوژی پیشرفته ماهان(های تک)؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ پروژه های گردشگری و سرمایه گذاری( مثلث اقتصادی ؛نیروگاه خورشیدی؛هتل ۵ ستاره و …) است.

مشکلات شهر ماهان

معاون بخشدار ماهان با اشاره به مشکلات ماهان اظهار کرد: خشکسالی و کم آبی، اتباع و مهاجران غیر قانونی و افاغنه، محور مواد مخدر کشفیات آن و… از جمله مشکلات ماهان است.

معاون بخشداری ماهان در پایان خاطرنشان کرد: اما باید توجه داشت ضمن پیش‌بینی زیرساخت‌ها برای توسعه بخش، احداث مهمانسرا و هتل نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

به هر حال هم‌اکنون که دولت تدبیر و امید پای در رکاب کرده و استاندار توانا و اندیشمند کرمان در سودای توسعه استان است، چه بهتر که با معرفی هر چه بیشتر و جامع‌تر بخش ماهان، گام بلندتری در جهت اعتلاء تاریخ و فرهنگ این خطه برداشته و از این رهگذر توسعه هرچه بیشتر ایران اسلامی را رقم بزنیم.

1821 باغ شاهزاده ماهان از انزوا خارج می‌شود؟

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *