جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بازالت های منشوری

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ دی ۱۳۹۶

بازالت های منشوری سربیشه در استان خراسان جنوبی قرار گرفته است. معدن گوریت نزدیک شهرستان سربیشه بیرجند قرار گرفته است. در این معدن رخنمون های زیبایی از ستون های شش گوش بازالت (آندزیت بازالت) به چشم می خورد که بر روی آنها لایه ای کرم رنگ دیده می شود. یکی از ویژگی های این ستون ها خمش در برخی بخش ها است که چشم انداز زیبایی به آنها بخشیده است. بازالت های سربیشه اکنون برای به کارگیری در کارهای عمرانی گوناگون برداشت می شوند. سن بازالت های سربیشه نئوژن است.

ستونهای منشوری مخصوص سنگهای آتشفشانی بوده و انقباض ناشی از انجماد گدازه و نیروی کششی ایجادی باعث کشش در سه جهت موازی با سطح گدازه و با فاصله زاویه ای ۱۲۰ درجه از یکدیگر اثر می کنند. در نتیجه تأثیر این نیروها، توده آذرین در جهت قائم به ستونهای شش گوش مستقیم می گردد. معمولاً ردیف منشورهای عمیق تر منظم تر از ردیف منشورهای بالایی گدازه است.

اگر از سربیشه واقع در جنوب شهرستان بیرجند به سمت غرب، جاده را ادامه دهید بعد از طی چند کیلومتر به روستا های گورید می رسید در مجاورت این روستا و سمت راست جاده، معدنی وجود دارد که این سنگ ها در آن پهلو به پهلو خوابیده اندو با استخراج آنها پارک ها و خیابان ها تزیین می شوند.این سنگ ها به بازالت های منشوری مشهور هستند.

بازالت های منشوری1 بازالت های منشوری

بازالت های منشوری2 بازالت های منشوری

بازالت های منشوری3 بازالت های منشوری

بازالتهای منشوری بازالت های منشوری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 3.7]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد