رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ شهریور ۱۳۹۸

بازارچه عودلاجان تهران

اشتراک گذاری

بازارچه عودلاجان، نخستین بازارچه دایمی صنایع دستی کشور، تجسم همگرایی سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. مرمت و بازسازی بازارچه عودلاجان از سال ۱۳۹۱ با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، شهرداری تهران، و کسبه بازار صورت می‌پذیرد. بازارچه عودلاجان ، نخستین بازارچه و نمایشگاه دائمی هنرهای سنتی و صنایع دستی در پایتخت است. بازارچه عودلاجان این روزها شکل دیگری به خود گرفته.
اکنون ۵۰ مغازه در بازارچه وجود دارد که برخی از آنها وقفی است و یا زمین‌های معارض اطرافش زیاد است. از این تعداد ۱۱ مغازه دار، دوباره مشغول به کار شده‌اند و صنایع دستی می‌فروشند و چهار مغازه پلاستیک‌فروش هستند اما هنوز تعداد زیادی از آنها بسته است.
برخی از این مغازه‌ها صنایع دستی فاخر می‌فروشند برخی دیگر شبیه به کارگاه شده‌اند چون تعدادی جوان در حال یادگیری یکی از این هنرها هستند. برخی دیگر اما مرتبط با حضور گردشگران هستند، یکی غذا می‌فروشد دیگری نان دست مردم می‌دهد. آن دیگری سفره‌خانه‌ای است و یا کافه گالری که مانتو و شال و روسری هایش صنایع دستی است و یک کافه دارد که چیدمانش از آثار هنری بهره گرفته است.
برخی از زنان فروشنده‌ها چارقد و پوشیه زده‌اند و مردان نیز لباس قجری به تن کرده‌اند. گردشگران که رد می‌شوند یا می‌خواهند از آنها عکس بگیرند و یا کنارشان می‌ایستند و تماشایشان می‌کنند. مردم از بازار اصلی به سمت عودلاجان با موسیقی که اول بازارچه نواخته می‌شود، وارد می‌شوند. نگاهی به میزهای رنگارنگ چیده شده می‌کنند و شاید چیزی بخرند.

بازارچه عودلاجان تهران

جلوی برخی از مغازه‌هایی که کرکره‌شان را هنوز بالا نداده‌اند و معلوم نیست صاحبش چه نقشه‌ای برایش دارد؛ چند زن و مرد میزی را روزی ۲۰ هزار تومان اجاره کرده‌اند و جلوی خود دارند که روی آنها صنایع دستی، گل و غذا و یا یکی از هنرهای دستی خودشان را می‌فروشند. نرخ صنایع دستی که آنها عرضه می‌کنند؛ چون دست‌ساز خودشان است از همه جا پایین‌تر داده می‌شود.
با فعالیت فرهنگی و هنری مانند استفاده از لباس‌های قجر‌ی و تاریخی، عرضه صنایع دستی، تبلیغات بیشتر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی توجه مردم برای حضور در این بازارچه تاریخی جلب شده است. به طوری که امروز بازارچه عودلاجان شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی نیز است. بازارچه عودلاجان تنها بازارچه در کشور است که همه فروشگاه‌های عرضه صنایع دستی در آن دارای نشان اعتماد (برندهای معتبر) هستند.برخی واحدها مواد اولیه مرغوب صنایع دستی را عرضه می کنند؛ هم اکنون دو واحد صنفی مشغول عرضه مواد اولیه میناکاری روی سفال هستند. بازارچه عودلاجان به دلیل اینکه در قلب بازار اصلی تهران قرار دارد، ظرفیت ایجاد مراکز تهیه مواد اولیه را نیز داراست. بازارچه عودلاجان یک بازارچه ملی است و کسی به صورت مستقیم از آن بهره نمی‌برد؛ در نتیجه نیازمند حمایت ببشتر صنعتگران و مسئولان است.
اگر دوست داشته باشید می‌توانید در خیابان صور اسرافیل سوار بر ماشین‌های برقی شوید و در منطقه بازار تردد کنید اما قطار گردشگری هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر به صورت رایگان، علاقه‌مندان، بازارگردها و گردشگران را در مسیر بازار، خیابان صور اسرافیل، خیابان ۱۵ خرداد و… می‌چرخاند و تا بازار عودلاجان می‌برد. بعد از گشت و گذار در بازار می‌توانید دوباره سوار این قطار شوید و به تقاطع صوراسرافیل و باب همایون بازگردید.
اکنون محله عودلاجان به خیابان‌های ناصرخسرو، امیرکبیر، ۱۵ خرداد و ری محدود شده، برای رسیدن به این محله می‌توانید ایستگاه متروی ۱۵ خرداد یا ایستگاه امام خمینی (ره) پیاده شوید.

بازارچه عودلاجان تهران بازارچه عودلاجان تهران
بازارچه عودلاجان تهران بازارچه عودلاجان تهران

 

منابع:خبرگزاری کار ایران (ایلنا)-خبرگزاری جمهوری اسلامی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *