جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده عینعلی و زینعلی تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ آبان ۱۳۹۶

در بزرگراه اشرفی اصفهانی، انتهای پونک واقع در کوچه باغ های زیبا و قدیمی در شمال غرب تهران واقع شده است.

ساکنان ده پونک معتقدند که عینعلی ۱۱ ساله و زینعلی ۱۵ ساله فرزندان امام سجاد (ع) بودند که ۱۱۵۳ سال پیش، در این محل توسط مأموران کشته و در کنار درخت چناری به خاک سپرده شدند. از آن زمان تاکنون این مکان محل زیارت معتقدان، خصوصاً اهالی محل است. عده‌ ای دیگر معتقدند که این دو برادر هنگام شهادت ۷ ساله و ۱۳ ساله بوده‌ اند که در زمان امام رضا (ع) به اتفاق هارون الرشید به ایران آمدند و پس از ورود آنها به ایران، مأموران دستگاه حکومتی که قصد قتل عام سادات و فرزندان آنها داشتند، در مسیر مشهد راه را بر آنها بستند و در نتیجه متفرق شدند. این دو برادر نیز به قریه پونک آمدند و در همین محل توسط میرابی به نام علی عمران به شهادت رسیدند.

بنای این امامزاده در سال ۱۳۳۷ به دستور ناصر فرمانفرما به شیوه سایر مکان های مذهبی ساخته شد و در وسط حیاط بزرگ و زیبای این امامزاده درختان چنار کهن و قطوری دیده می شود.

این بقعه از خارج به شکل هشت ضلعی و از داخل مربع است. اصل بقعه که هشت ضلعی به نظر می رسد از آثار زمان فتحعلی شاه قاجار می باشد که در کنار رودخانه ای که از فرحزاد به پونک می آید، واقع شده است.

ضریح در سال ۱۳۷۶، توسط مرحوم فریدون پرهیزگار بازسازی شده است و در سال ۱۳۸۰ ضریح جدید اثر ابوالحسنی میبدی جایگزین حرم چوبی و مشبٌک چهار ضلعی (جعفری) گردیده است.

زمانی که می‌خواهیم با ماشین به زیارت امامزاده عینعلی و زینعلی برویم به سختی باید از کوچه‌ های تنگ پونک عبور کنیم چرا که دو ماشین نمی ‌توانند به طور همزمان از آنجا عبور کنند یا در آنجا توقف داشته باشند. پارکینگی هم در محل امامزاده وجود ندارد که زائران ماشین خود را در آن مکان پارک کنند. البته به گفته مهدی مزینانی مدیر امامزاده عینعلی و زینعلی قرار است که با اجرای طرح جامع در مکان امامزادگان امکانات ورزشی، کتابخانه دیجیتال، سالن جلسات و دو طبقه پارکینگ ساخته شود.

امامزاده عینعلی و زینعلی تهران 1 امامزاده عینعلی و زینعلی تهران

امامزاده عینعلی و زینعلی تهران 2 امامزاده عینعلی و زینعلی تهران

امامزاده عینعلی و زینعلی تهران 3 امامزاده عینعلی و زینعلی تهران

امامزاده عینعلی و زینعلی تهران امامزاده عینعلی و زینعلی تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 10 میانگین: 4.4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد