رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ تیر ۱۴۰۰

امامزاده علی سیرجان

لینک این مطلب کپی شد!

امامزاده علی علیه السلام سیرجان یکی از بقاع متبرکه این شهر است که به بقعه علی ابن محمد ابن ابراهیم ابن موسی ابن جعفر علیه السلام تعلق دارد . این امامزاده در روزهای تعطیل و ایام مذهبی، از پر رفت و آمد ترین اماکن سیرجان و شهرها و روستاهای اطراف می باشد. امامزاده علی علیه السلام از نوادگان امام موسی جعفر در این مکان وفات یافته و هر سال میزبان زائران بسیاری می باشد البته دارای مهمانسراهای بسیاری نیز هست.

امامزاده علی سیرجان

در نزدیکی سيرجان بين راه سيرجان و قلعه سنگ بقعه علی بن محمد بن ابراهيم بن موسی بن جعفر(ع) واقع است که علاوه بر شرافت و امامزادگی در تقوی و علم و فضيلت نيز ممتاز بوده است. وی در سال ۲۰۱ هجری قمری مقارن هجرت امام رضا (ع) از طريق اهواز و فارس به قصد ديدار آن حضرت به اين سامان آمد و پس از شهادت امام رضا (ع) به دست عمال بنی عباس به فيض شهادت نايل شد. تا سال ۱۲۵۳ قمری که توسط يکی از خوانين راه سيل تغيير داده شد اين حرم شريف به علت قرار داشتن در مسير رودخانه دچار آسيب می شد و از آن به بعد خوشبختانه از اين گونه صدمات مصون ماند. در سال ۱۲۵۵ قمری در زمان سلطنت محمد شاه قاجار حيدر قلی خان که باعث تغيير مسير رودخانه گشته بود با هزينه شخصی حرم و بقعه و گنبد مستحکمی بنا نمود و با نقوش و خطوط زيبا و اشعاری درباره آن بزرگوار ديوارها و سقوف را زينت داد. جعبه خاتم کاری که قبر امامزاده را در خود جای داده ارزِش هنری والايی دارد و قدمت آن به چندين قرن قبل می رسد.

امامزاده علی سیرجان

اين امامزاده در اين شهرستان ساليان طولانی رهبری و پيشوای مردم اين سرزمين را به عهده داشته و پس از پايان عمر در همين مكان به خاك سپرده شد. فرزندان و نوادگان ايشان نيز سالها در اين منطقه سكونت داشته اند كه در همین جا وفات و به خاك سپرده شده اند. این بقعه دارا ی امکانات رفاهی از جمله بیش از چهل زائر سرا می باشد. این بقعه موقوفات و رقبات زیادی دارد که من جمله آنها ساختمان دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان، کارخانه یخ سازی، و ساختمان سه طبقه دیگر و صد هکتار از اراضی قطبیه که توسط وارثین مرحوم قطبی به آستان امامزاده علی بخشیده شده است، می باشند.

نحوه دسترسی به امامزاده علی سیرجان

شهرستان سیرجان، بخش مرکزی، دهستان نجف شهر، كيلومتر هشت جاده سيرجان-بافت

امامزاده علی سیرجان

امامزاده علی سیرجان

امامزاده علی سیرجان

           
 

نظر کاربران :

  • سلطنت خاکی نژاد

    شماره های تماس برای صحبت درباره اسکان دراتاقهای امام زاده یا مکانی که بشودحضوری رفت رولطف میکنید

    ۲۵ آبان, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *