رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ آذر ۱۴۰۱

امامزاده عسگری گیفان

لینک این مطلب کپی شد!

امامزاده عسگری گیفان یا امامزاده حسن (علیه السلام) که به امامزاده حسن عسگری (علیه السلام) معروف می باشد. در شهرستان بجنورد واقع شده و از بناهای دوره تیموری می باشد. این امامزاده از طرف سازمان میراث فرهنگی بعنوان اثر میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

امامزاده عسگری گیفان

معماری بنا

این امامزاده دارای سقف دو گنبدی بوده و با خشت پخته در قسمت جنوب روستا واقع شده است. این بنای تاریخی که مربوط به دوره تیموریان است. در زلزله سال ۱۳۰۸ نیز پابرجا ماند و هم اکنون بعنوان مکان زیارتی روستای گیفان علیا و گیفان سفلی مورد توجه قرار دارد. در این مکان درختان ارس با قدمت بیش از هفتصد سال خودنمایی می کنند. که سایه بان مراجعه کنندگان و زوار امام زاده عسگری می باشند. در مورد وجه تسمیه آرامگاه به امامزاده عسگری روایات متفاوتی وجود دارد که به بررسی بیشتری نیاز دارد.

امامزاده عسگری گیفان

این مکان تاریخی دارای تعدادی شیء قدیمی و عتیقه بوده که طی سال‌ های گذشته از سوی اشخاص نامعلوم به یغما رفته‌ است. قبرستان گیفان نیز در محوطه امام زاده قرار دارد. تعدادی قبور بسیار قدیمی در آن وجود دارد. در افسانه ‌های قدیم گیفان نقل شده که امامزداه گیفان، به همراه تعدادی از یاران وی تحت تعقیب حکومت محلی آن زمان قرار گرفته. در حال فرار بوده ‌اند که در روی این تپه توسط عمال حکومتی آنزمان کشته شده و جسد آ‌نها در شیب تپه بهمان صورت که کشته شدند افتاده است. نقل است که در محل افتادن هر یک از یاران، یک درخت ارس روئیده که چنانچه این موضوع افسانه صرف هم باشد. ترتیب روئیدن درختان مذکور در شیب تپه بسیار عجیب است.

امامزاده عسگری گیفان

نحوه دسترسی به امامزاده عسگری گیفان

امامزاده حسن (علیه السلام) دراستان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، بخش گرمخان، دهستان گیفان، روستای گیفان بالا واقع شده است.

امامزاده عسگری گیفان

امامزاده عسگری گیفان

امامزاده عسگری گیفان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *