جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده سیدمحمدباقر باشت و سرو کهنسال همسایه اش

تاریخ بروزرسانی :
۲ فروردین ۱۳۹۹

امامزاده سیدمحمدباقر باشت واقع در استان کهگیلویه وبویراحمد ،شهرستان گچساران ،بخش باشت ،به فاصله ۳۵ کیلومتری شهر باشت و حدود ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان پس از عبور از روستای تلچگاه و روستای درگ دیده می شود به طوری که اطراف آن را باغات انجیر فراوانی فرا گرفته و یک درخت کهسال در کنار این بنا واقع است که در ادامه به قدمت آن نیز می پردازیم.

n83273657 72955447 امامزاده سیدمحمدباقر باشت و سرو کهنسال همسایه اش

از ویژگی های این منطقه این است که به دلیل ارتفاع ۱۴۰۰ متری از سطح دریا از هوای خنک بهره می برد که پوشیده از درختان سر به فلک کشیده و کهنسال بلوط می باشد و هم چنین دارای دو موقعیت ییلاقی و قشلاقی می باشد.هم چنین کوه لار با ارتفاع ۱۸۵۰ متری از سطح دریا که یکی از منحصرترین کوه های استان و تنها کوه در کشور است که دارای ذخیره گاه گونه گیاهی جاشیر (جوشیر) شیرین و خوراکی می باشد و تا سه دهه پیش زیست گاه قوچ، میش، کل و بز بوده نیز در این منطقه قرار دارد .

مورخان در کتابهای متعددی به بقایای شهر قدیمی لارندان اشاره کرده اند و از آن به عنوان شهر پر رونقی نام می برند. که در مسیر راه ارتباطی تخت جمشید به شوش، دو مرکز اصلی و پایتخت های ییلاقی و قشلاقی هخامنشیان یاد کرده اند . امامزاده در دامن کوه لار و در کنار درخت تنومند سروی که بقول محلیان بیش از هزار سال قدمت دارد، واقع شده است .

دقیقا در کنار بقعه امامزاده سید محمد درخت سرودشت قرار دارد و در نزد اهالی منطقه از احترام خاصی برخوردار است. در کنار این درخت کهنسال کتیبه ها ودست نوشته هایی از دوران مختلف و همچنین آتشکده زرتشت وجود دارد . در تحقیقاتی که به مدت دو سال توسط کارشناسان صورت گرفت و پس از نمونه برداریهای DNA از درخت کهنسال سن آن ۲۷۷۴ سال تخمین زده شده است.

1267983 892 امامزاده سیدمحمدباقر باشت و سرو کهنسال همسایه اش

این جاذبه طبیعی در سال ۹۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این درخت به عنوان قدیمی‌ترین درخت سرو ایران شناخته شده است. سرو ایرانی به عنوان نماد استقامت و سرفرازی ایرانیان توصیف می شود. منبع تأمین آب این سرو به صورت طبیعی و اطراف آن با سنگ حصارکشی شده است.

به گفته خانم پروفسور سودابه علی احمد کروری استاد دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی وین اتریش و مدیر گروه تحقیقات موسسه جنگلها و مراتع کشور این درخت به جای مانده از زرتشتیان است که اعتقاد زیادی به سرو داشته اند و در هر منطقه ای که زندگی می کرده اند درخت سرو وجود داشته است . همواره نیز بیش از دو قرن است که از سوی دوستداران طبیعت و اهالی منطقه حفاظت میشود.

139510301832289609741084 امامزاده سیدمحمدباقر باشت و سرو کهنسال همسایه اش

نسب امامزاده

به اعتباراعتقاد محلی و اقوال ساکنان شجره ایشان منطقه منتسب به اولاد و احفاد امام سجاد(ع) است .برخی ایشان را فرزند امامزاده سیدمحمد سرآبیز باشت می خوانند که به اعتباری سالها در این منطقه علیه زردتشت مبارزه داشته است. محلیان نقل کرده اند این زیارتگاه بدستور مسیح خان کلانتر باشت باوی حدود سال ۱۱۷۲ (ه.ق) مورد تعرض قرار گرفته که به اعتباری، ایشان چمد ماه بعد از این دستوردچار مرگ ناگهانی شده و از بین رفته است، لذا این حکایت در بین افواه شایع است .
یکی از روایات از معجزاتی که در مورد این امامزاده وجود دارد این است که مردم معتقدند هنگامی که مسیح خان باوی پس از غارت مردم و شهر قدیمی لارندان و بی اعتنایی به امامزاده سید محمد باقر در هنگام بر گشت در ابتدای دشت لار در قسمتی که به مسیح خان کشته معروف است از روی اسب سقوط کرده و می میرد. اهالی و مردم بومی معتقدند که امامزاده، مسیح خان را کشته است .
هم چنین روایت است هنگامی که سپاه مسیح خان در حال برگشت بوده مسیح خان به افراد خود گفت: شما آن سیدی که شال سبز بسته بود و سوار بر اسب بود دیدید که از بالای سپاه حرکت می کرد و افراد او گفتند : که ما ندیدیم و در همین حال مسیح خان از اسب سقوط کرد و از بین رفت. به غیر از این ؛ روایاتی از پنهان شدن امامزاده از دست سربازان حکومتی در میانه تنه درخت سرو وجود دارد .
در فاصله ۳۰۰ متری این بقعه قبرستان متروکه دوران کهن قرار گرفته که برخی از قبور آن به طرف بیت المقدس دفن شده اند و در ۱۰۰ متری این گورستان در ضلع جانب شرقی آثاری از قلعه و برجهای دیدبانی و در ضلع غربی بقایایی از چهارطاقی مخروبه ای که بقول معمرین محلی آتشکده ای از دوران زردتشت که در گویش محلی به « توکافری» شهرت دارد، نمایان است که خود حکایت از قدمت تاریخی دیرینه ای دارد که در روزگار کهن قبل و بعد از ورود دین مبین اسلام قومی در این ولایت به نشو و نما مشغول بوده اند، که از نظر محلیان گفتاری تلخ و شیرین افسانه ای دارند .

 

معماری بنا

بقعه قدیمی عمارتی کهن از جنس سنگ و گچ و در ابعاد ۶*۵ متر بوده است .یک ایوان در جلو و حرمی چهارضلعی درپشت آن وجود دارد که با پایه ستون های مربع شکل استوار و بر روی آن گنبد مخروطی زیبایی قرار گرفته است.جانب غربی داخل بقعه محراب گچبری های زیبا و خوش ترکیبی که سطح داخل طاقنمای آن به شکل نگاره های گیاهی تزئین شده است و هم چنین حواشی دور آن را با خط ثلث نوشته اند. متاسفانه در حین مرمت و سفیدکاری در عصر حاضر قسمتی از نگاره ها و کتیبه های مزبور را با اندودی از گچ پوشانده اند .

مردم این ناحیه به این زیارتگاه اعتقاد قوی و فراوان دارند، بقعه امامزاده را محل نذر و نیاز خود می دانند، و به علت علاقه وصف نشدنیشان به این مکان با مشارکت یکدیگر در صعب العبورترین منطقه کوهستانی جاده ای ماشین رو به جهت دسترسی آسان روستا تهیه نموده اند و پس از آن نیز اقدام به تجدید بنای بقعه کرده اند .

در حال حاضر عمارت گچی این بقعه بدون هیچ گونه مطالعه و کارشناسی قبلی توسط مردم روستای مزبور در سال ۱۳۸۰ (ه.ش) تخریب و با طرح پلانی ۸*۶ متر با مصالح سنگ و سیمان احداث گردیده است.

هم اکنون نیز این پلان دارای شبستانی بزرگ است که بر فراز آن گنبدی با جداره آهنی و به ارتفاع ۵ متر قرار دارد به طوری که سطح بیرونی آن را با کاشی سفید ساده پوشش داده اند، در زیر این گنبد مرقد منور با سنگ مرمرین تزئین گشته است. با وجود این تغییرات اما میتوان سبک معماری بنای قدیم را به دلیل نوع قوس های گوشواره ها، ملات به کار رفته در ساخت آن و ویژگی های کلی بنا به آثار متعلق به دوران قبل از صفویه نسبت داد .
با وجود تمام این حکایت ها این منطقه با داشتن تمامی این جاذبه ها و روایات جالبش و داشتن کهن ترین درخت سرو ایران به راحتی می‌تواند بسیاری از گردشگران را به خود جذب کند .

30632 امامزاده سیدمحمدباقر باشت و سرو کهنسال همسایه اش

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *