رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ مهر ۱۳۹۸

امامزاده احمد و حوا خاتون اراک

لینک این مطلب کپی شد!

بقعه امامزاده احمد و حوا خاتون در روستای موت آباد، ۱۲ کیلومتری شمال شهر اراک قرار دارد. ساختمان بقعه امامزاده احمد و حوا خاتون ، بنایی زیبا، قدیمی و به جا مانده از دوره صفویه است که بافت اصلی خود را حفظ کرده و با وجود تعمیراتی که در آن صورت گرفته، از بین نرفته است. بقعه امامزاده احمد و حوا خاتون ، متشکل از دو قسمت است. قسمت نخست، حرم امامزاده حوّا خاتون است که گنبد آن کم خیز و یک پوش است. و فضای دوم، مربوط به شاهزاده احمد است که گنبد آن مخروطی بلند ۱۲ ترک دو پوش است و روی آجرهای آن تزیینات ترصیع کاری به‏ صورت نقوش هندسی با کاشی‏ های فیروزه‏ای و لاجوردی و سفید رنگ به‏ کار رفته است. موت آباد یکی از مراکز قدیمی در بافت قدیم فراهان محسوب می گردد و بقعه امامزاده احمد و حوا خاتون اثری است از گذشته های دور که به نظر می رسد مربوط به سال های ۴۰۰ و ۵۰۰ ه. ق می باشد
در سال ۱۳۸۴ هـ . ش به وسیله ستون آهنی، گنبد بقعه استحکام یافته است. در فضای زیر گنبد، ازاره سنگی قرار دارد ودر قسمت زیر گنبد شمسه‏ای به رنگ قهوه‏ ای، زرد و آبی نقش گردیده و دور گنبد، نقش‏های دایره‏ای و در اطراف با رنگ‏ های آبی و زرد تزیین شده است.

امامزاده احمد و حوا خاتون اراک

قدیمی‏ ترین سنگ نوشته روی دیوار بقعه، متعلّق به قرن ششم هجری است. اتاق آرامگاهی بقعه به‏ صورت هشت‏ ضلعی و دارای یک فضای چهار صفه‏ ای است که دارای چهار طاق بسیار عمیق است. حیاط اصلی و گذر بقعه از جانب جنوب است و دو اتاق خواجه نشین متعلّق به دوره قاجاریّه به آن افزوده شده است. زمان ساخت این بنا را بین سال‏ های ۶۷۰ و ۶۸۰ هـ . ق تخمین زده‏ اند؛ اما روی یکی از سنگ نوشته‏ ها تاریخ ۴۸۷ هـ . ق ثبت است. کنار بقعه، مسجد نسبتاً بزرگی قرار دارد که دارای آجر کاری و با کاشی‏ های فیروزه‏ای ترصیع بندی شده است.
در گذشته روی قبر، صندوق چوبی نفیسی قرار داشت که در اثر افتادن شمع و آتش گرفتن آن از بین رفت و حدود پنجاه سال قبل، ضریح فلزی مشبّکی با نقوش هندسی ساخته شده و روی مرقد نصب بود که در سالیان اخیر جای آن را با ضریح طلایی رنگ عوض نموده‏اند.
درباره شخصیت مدفون در این بقعه، کتیبه‏ ای بر بالای مسجد نصب است که امامزاده حوّا خاتون را دختر امام جواد ‰ و شاهزاده احمد را از فرزندان امام موسی بن جعفر ‰ معرفی می‏ کند. شیخ کمال الدین فراهانی به استناد کتاب بحرالانساب، نسب این دو بزرگوار را چنین می‏ نویسد: «احمد بن ابراهیم بن موسی بن امام محمّد التقی الجواد ‰ » و امامزاده حواخاتون را خواهر وی یاد می‏ کند. متأسفانه، این ادعا منشأ صحیحی ندارد؛ زیرا حضرت موسی المبرقع بن امام جواد ‰ فرزندی به نام ابراهیم نداشته تا از او احمد به وجود آید. این احتمال که چندین واسطه از قلم افتاده باشد، بعید نیست.
منابع:صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران -خبرگزاری رضوی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *