جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

اقامتگاه بوم گردی نارتی تی تفت یکی از اقامتگاههای آرامش بخش در ایران است که در شهر تفت واقع شده است . حال و هوای زندگی سنتی در نارتی تی شما را به گذشته های دور برده و سفری خاطره انگیز را برایتان به ارمغان خواهد آورد.اقامتگاه بومگردی نارتی تی تفت خانه ای سنتی در داخل یکی از باغ های انار شهر ییلاقی تفت می باشد که کاملا خشتی است. نارتی تی یک کلمه شمالی به معنای شکوفه انار و وجه تسمیه این بومگردی نیز می باشد.

ناتی تی اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت

شهر تفت در دامنه ی شیرکوه واقع شده و از اقلیم و آب و هوای خنک و مطبوعی بهره مند است. کلمه ی تفت در لغت به معنای داغ بوده که این برخلاف آب و هوای این شهر است. این شهر دارای محله های زیادی ست که نام برخی از آن ها تل مختار، سرده، سلطان آباد، بازار و باغ گلابدان می باشد. شغل اکثر مردمان این شهر کشاورزی ست و انار و بادام از مهمترین محصولات تفت هستند.

شهر تفت در دامنه ی شیرکوه واقع شده و از اقلیم و آب و هوای خنک و مطبوعی بهره مند است. کلمه ی تفت در لغت به معنای داغ بوده که این برخلاف آب و هوای این شهر است. این شهر دارای محله های زیادی ست که نام برخی از آن ها تل مختار، سرده، سلطان آباد، بازار و باغ گلابدان می باشد. شغل اکثر مردمان این شهر کشاورزی ست و انار و بادام از مهمترین محصولات تفت هستند.

ناتی تی 15 اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت
یک زوج جوان زرتشتی به نام تینا و رامتین خانه‌ پدربزرگشان را به یک اقامتگاه بوم گردی تبدیل کرده‌اند به نام اقامتگاه بوم گردی نارتی تی. این خانه سال‌ها بود که بدون استفاده مانده و تمام ساکنینش یا فوت کرده بودند یا ساکن تهران بودند. تنها دو بار در سال در خانه باز می‌شد تا در آن مراسم گهنبار را برگزار کنند.

با گذر از درب بزرگ اقامتگاه نارتی تی تفت ، هشتی و یک دالان سنتی و خاطره انگیز وجود دارد. پس از طی چند پله، حیاط خشتی و نقلی این خانه به چشم می خورد که با انواع وسایل و ظروف قدیمی نظیر خمره های سفالی، هاون سنگی بزرگ، چرخ خیاطی و میز و صندلی های قدیمی، باصفا شده است.
مهمانسرای نارتی تی دو حیاط دارد. اولین حیاط بعد از گذر از راه‌روها نمایان می‌شود که حیاط کوچکتر است و خودش به یک حیاط بزرگتر و به در اتاق غذا خوری ختم می‌شود. این حیاط یک حوض کوچک آبی، چند درخت، یک فوتبال‌دستی که مهمان‌ها را دور هم جمع می‌کند و یک لاک پشت سی و هشت ساله دارد که آنقدر از جایش تکان نمی‌خورد که بخشی از حیاط به حساب می‌آید.
اقامتگاه بوم گردی نارتی تی تفت دارای ۲ حیاط و ۷ اتاق سنتی و کف خواب با حدو ۳۰ نفر ظرفیت می باشد که برای هر اتاقی نامی زیبا و اصیل انتخاب شده است. نام ۶ اتاق آخر، اسامی ۶ جشن یا جشن های ششگان ایران باستان می باشد که هر کدام ۵ روز به طول می کشیده است.

ناتی تی 16 اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت

اتاق پاکی

اتاق صاحبان اصلی اقامتگاه سنتی نارتیتی تفت که همیشه تمیز و جایگاه موبد ( در نظر اهل خانه)، سفره سرا در هنگام مراسم آئینی و اتاق نماز خانه است.

اتاق میدیوزرم ( چهل و پنجمین روز سال)

به معنای میان بهار است و چون اولین گهنبار زرتشتی‌ها است، این اتاق هم اولین اتاق خانه است. این اتاق یک پنجره هم رو به آسمان دارد که نورش را از آن می‌گیرد.

اتاق میدیوشم ( صد و پنجمین روز سال)

به معنای میان تابستان است و چون دومین گهنبار زرتشتی است در خانه هم دومین اتاق است. این اتاق پنجره‌ای رو به باغ انار دارد.

ناتی تی 14 اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت

اتاق پتیه شهم ( صد و هشتادمین روز سال)

در زبان زرتشتی‌ها به معنای پایان تابستان است و بزرگترین اتاق خانه است.

اتاق ایاسرم ( دویست و دهمین روز سال)

در زبان زرتشتی به معنای پاییز است و به همین دلیل رنگارنگ‌تر از دیگر اتاق‌هاست. ایاسرم دو در دارد. یکی از درهایش به راهرو باز می‌شود و دیگری به حیاط زیبای نارتی تی.

اتاق میدیاریم ( دویست و نودمین روز سال)

در زبان زرتشتی به معنای نیمه سال است. این اتاق بر خلاف دیگر اتاق‌های کاهگلی نارتی تی در و دیواری سفید دارد

اتاق همس پت میدیم ( سیصد و شصت و پنجمین روز سال)

آخرین اتاق نارتی تی که یک اتاقچه درون خود برای نگهداری آب در اقامتگاه بوم گردی نارتی تی تفت دارد. این اتاق به نام آخرین مراسم گهنبار سال نام‌گذاری شده و آخرین اتاق نارتی تی هم هست که پنجره‌ای رو به باغ دارد.

ناتی تی 13 اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت
لازم به ذکر است سرویس بهداشتی و حمام در سالن مجموعه واقع شده و داخل اتاق‌ها موجود نمی‌باشد. هتل بوم گردی نارتی تی تفت امکانات دیگری نظیر ۳ حمام، ۳ سرویس بهداشتی عمومی ایرانی و یک سرویس بهداشتی فرنگی، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، اینترنت، ماشین لباسشویی و … دارد.

دیوار یادگاری در این سالها روز به روز پر و پر تر می‌شود. مسافران از هر گوشه جهان برای نارتی تی یک یادگاری گذاشته‌اند. گاهی نگاه کردن به یادگاری‌ها و تصور داستان هر کدام از این آدمها می‌تواند یک سرگرمی چند ساعته در آرامش و سکوت نارتی تی باشد. این یادگاری‌ها هر چیزی می‌توانند باشند. گاهی ارزشمند‌ترین چیزی که مهمانان با خودشان دارند، گاهی عکس‌هایشان، گاهی خوراکی‌هایشان و خلاصه هر آن چیزی که روزگاری که در نارتی تی گذرانده‌اند را تداعی کند.
همچنین ایده جالب اتاق دوچرخه در این اقامتگاه،تعدادی دوچرخه برای کرایه وجود دارد که می‌توانید برای گشتن در کوچه‌باغ‌های تفت آنها را کرایه کنید. مخصوصا اگر فصل انارها باشد و کوچه‌ها زیباتر شده‌ باشند، حتما از دورچه سواری لذت خواهید برد.

ناتی تی 11 اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت
همچنین شما می توانید در کنار اقامتی دلچسب در یک خانه ی بومی سنتی، از برخی جاذبه های گردشگری و توریست گردی شهر تفت نظیر آتشکده، نخل نفت، حسینیه شاه ولی، خانقاه تفت و… نیز بازدید کنید.
قلعه شواز، بقعه‌ شاه‌ خلیل‌ تفت، گنبد مسجد شاه‌ ولی و خانه رزاقیان برخی از جاذبه های گردشگری، توریست گردی و تاریخی شهر تفت هستند.

اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری نزدیک به اقامتگاه نارتی تی تفت شامل روستای گردشگری راحت آباد چم ، آبشار دره گاهان ، کوه عقاب ، باغ صدری تفت ، چشمه آب گرم معدنی دره زرشک می شود.

ناتی تی 12 اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت

نحوه دسترسی به اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت

با هواپیما،قطار و اتوبوس:شما میتوانید با هواپیما و قطار ویا اتوبوس به یزد بروید و بعد از یزد با تاکسی مستقیما به تفت بیاید.
اگه بتوانید خودتان را به میدان امام علی برسونید، میتوانید با اتوبوس به تفت بروید.اتوبوس ها هر ۳۰ دقیقه حرکت می کنند. فقط توجه داشته باشید که اخرین اتوبوس از یزد ساعت ۸ شب به سمت تفت حرکت می کند. شما باید در ایستگاه کوکبیه پیاده بشوید.
آدرس:ایران، یزد، تفت، پل کوکبیه، خیابان راحت آباد، کوچه خوابگاه، نارتی‌تی

رستوران و کافی شاپ های اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت
سالن غذاخوری واقع در محوطه اقامتگاه با ظرفیت ۲۰ نفر (ساعت کاری: صبحانه ۵:۰۰ الی ۱۱:۰۰ ، نهار ۱۳:۳۰ الی ۱۵:۰۰ ، شام: ۱۹:۰۰ الی ۲۲:۰۰)

ناتی تی 10 اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت

ناتی تی 9 اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت

ناتی تی 8 اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت

ناتی تی 7 اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت

ناتی تی 5 اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت

ناتی تی 6 اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت

ناتی تی 3 اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت

ناتی تی 4 اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت

ناتی تی 1 اقامتگاه بوم گردی نار تی تی تفت

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *