رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ آبان ۱۳۹۸

اشکنه کدو و بادمجان

لینک این مطلب کپی شد!

طرز تهیه اشکنه کدو و بادمجان را در اینجا بخوانید. اشکنه یکی از غذاهایی است که از دیرباز در ایران طبخ می‌شده است. این غذا با توجه به موادی که در آن به کار می‌رود بسیار متفاوت است. گاه سبک و گاه سنگین‌تر است. شما می‌توانید با توجه به ذائقه و رژیم غذایی خود مواد داخل آن را تغییر دهید.یکی از بهترین تعریفات بر جامانده از زمان گذشته از کتاب نادر میرزا دربارهٔ اشکنه نقل شده است: ”اشکنه خورش‌های نان است و بس با مزه و آسان زود پزند. باشد که در خانه خورشی آماده نباشد یا به بیابان و روستا گوشت و دیگر چیز به دست نیاید، اشکنه سازند. نخست بدان که اشکنه زبان پهلوی است که به تازی ثَرید نامند. آبگوشت را نیز نام پارسی اشکنه است. اکنون اشکنه دیگر است و آبگوشت دیگر، و همه خورش نان است که پَرکن پَرکن در آن افکنند تا نرم و آغشته گردد و خورند.”
این خوراک دارای گونه‌های مختلف است و در میان افراد گوناگون به روش‌های مختلف پخته می‌شده‌است.

این خوراک تاریخچه‌ای طولانی دارد و ابتدا در نواحی خراسان پُخت شده‌است. هم‌اکنون نیز در میان مردم مشهد و دیگر شهرهای خراسان طرفدار زیادی دارد. اشکنه سوپ یا روغن‌آبی است از آرد، سبزی و پیازداغ.

اشکنه کدو و بادمجان

مواد لازم:
برنج خشک
۳ قاشق سوپ‌خوری
لپه
۲ قاشق سوپ‌خوری
بادمجان
۱ عدد
کدو
۱ عدد
سیر ۳ حبه
پیاز ۲ عدد
تخم‌مرغ ۲ عدد
پیازچه تره و جعفری یک فنجان
طرز تهیه:
بدین ترتیب است که کدو و بادمجان را به قطعاتی به اندازه حبه قند خرد کرده، پیاز را نیز نگینی می‌کنید و همراه سیر کوبیده یا خلال شده تفت می‌دهید.
برنج و لپه خیس کرده را می‌گذارید بپزد و وقتی پخت مواد تفت داده شده را داخل آن می‌ریزید.
وقتی همه مواد پخت سبزیجات را نیز می‌ریزید و به آن دو عدد تخم‌مرغ اضافه می‌کنید و بدون این‌که آن را هم بزنید می‌گذارید ببندد.
در این مرحله کمتر از ۱۰ دقیقه پخت کافی است، به نحوی که تخم‌مرغ‌ها زرده عسلی داشته باشند.
هنگامی که این غذا را در بشقاب می‌کشید زرده تخم‌مرغ لعاب مطبوعی به غذا می‌دهد.
این غذا دارای سهم مناسبی از انواع ترکیبات غذایی است. سبزی آن با مدت پخت کوتاه خواص خود را تا حد زیادی حفظ می‌کند. تخم‌مرغ پروتئین و ویتامین دی را که مورد نیاز بدن سالمندان برای استخوان و عضلات است تامین می‌کند و برنج لعاب رقیق و مناسبی به غذا می‌بخشد.
کدو برای فشار خون و دیابت مفید است و سبزیجات این غذا فیبر مورد نیاز بدن سالمند را تامین می‌کند. کسانی که معده حساسی دارند می‌توانند در این غذا از لپه استفاده نکنند.

           
نویسنده :
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *