رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ آبان ۱۴۰۱

ارز مسافرتی را از کجا بگیریم؟

اشتراک گذاری

دریافت ارز مسافرتی راهی برای مدیریت امور مالی در سفرهای خارجی است. نوسانات و تغییراتی که در بازار ارز وجود دارد، پیش‌بینی بودجه برای سفرهای خارجی را کمی سخت می‌کند. ارز مسافرتی با قیمتی کمتر از ارزهای خارجی موجود بازار در اختیار مسافران خارجی قرار می‌گیرد و به آنها کمک می‌کند که با هزینه کمتری بتوانند ارز لازم برای سفرهای خارجی را تأمین کنند. اگر شما هم قصد سفر به خارج از کشور را دارید، به فکر خرید ارز مسافرتی باشید. اما این ارز را از کجا بگیرید و چطور تهیه کنید؟

ارز مسافرتی
با ارز مسافرتی آشنا هستید؟

ارز مسافرتی

مسافران مقاصد خارجی می‌توانند برای خرید ارز از سهمیه‌ای استفاده کنند که دولت برایشان در نظر می‌گیرد. هر مسافر فقط یک‌بار در سال می‌تواند از این سهمیه استفاده کند. مبلغ آن هم در طول سال‌های اخیر نوساناتی داشته و همیشه ثابت نبوده است.
در کنار خرید بلیط هواپیما و آماده‌شدن برای سفر خارجی، بهتر است که با مسیر ساده تهیه ارز دولتی مسافرتی هم آشنا شوید. اگر بدانید که چطور و از کجا از سهمیه‌‌تان استفاده کنید، به‌شکل مقرون‌به‌صرفه‌تری ارز لازم برای سفر را در جیب خواهید داشت.

ارز مسافرتی چقدر است؟

در تابستان سال ۱۴۰۱، ارز مسافرتی در حدود ۵۰۰ یورو یا معادل آن به ارزهای خارجی دیگر در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. مصوبه‌ای از سوی بانک مرکزی ارائه شده و این مبلغ برای کمک‌کردن به تأمین هزینه‌های سفر افراد به کشورهای خارجی در نظر گرفته شده است.
نباید فراموش کنید که چنین سهمیه‌ای برای سفر به هر کشور خارجی در اختیار مسافران قرار نمی‌گیرد. به‌عبارت دیگر، تمام مسافران خارجی مشمول دریافت این سهمیه قرار نمی‌گیرند. مبلغ آن هم در طی سال‌های اخیر نوساناتی داشته است. برای مثال، پیش‌تر مبلغ این سهمیه برای هر مسافر، ۱۰۰۰ دلار بود که در حال خاضر کاهش پیدا کرده است.
اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر درباره مبلغ ارز دولتی مسافرتی برای سفرهای خارجی مختلف صحبت کنیم، به موارد زیر می‌رسیم:
• مبلغ سهمیه برای سفرهای هوایی خارجی با ویزا ۵۰۰ یورو است.
• سهمیه برای سفرهای هوایی خارجی بدون ویزا ۳۰۰ یورو است.
• ارز مسافرتی برای سفرهای ریلی و زمینی به کشورهای خارجی ۳۰۰ یورو است.
این روزها که خرید مطمئن بلیط هواپیمای خارجی کار دشواری نیست، با داشتن اطلاعاتی درباره ارز مسافرتی می‌توانید برنامه‌ریزی‌های بهینه‌تری برای سفرهای خارجی‌تان داشته باشید.

قیمت ارز مسافرتی چقدر است؟

بانک مرکزی است که قیمت ارز مسافرتی را به‌طور روزانه اعلام می‌کند. هر روز در حوالی ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح باید منتظر اعلام نرخ ارز مسافرتی باشید. اگر بخواهید، راه دیگری هم برای بررسی قیمت ارز دولتی مسافرتی وجود دارد. چه راهی؟ مراجعه به وب‌سایت زیر:
• mex.co.ir
به‌خاطر داشته باشید که قیمت ارز مسافرتی از ارز موجود در بازار آزاد کمتر است. این اختلاف به حدود چندهزار تومان می‌رسد. از آنجا که این نرخ در نوسان است، به‌طور دقیق نمی‌توان گفت که ارز مسافرتی دولتی چه قیمتی دارد. در واقع، هر روز باید قیمت را از بانک مرکزی و وبسایت مذکور بررسی کنید.
اگر می‌خواهید بدانید که اختلاف قیمت این ارز با ارز بازار چقدر است هم نیاز به مراجعه به صرافی‌ها دارید. کافی است که از صرافی‌های آنلاین قیمت ارز را پیدا کنید و بعد تفاوت ارز اعلامی از سوی بانک مرکزی و قیمت صرافی‌ها را به‌دست بیاورید.

شرایط خرید ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی
شرایطی را برای خرید ارز مسافرتی در نظر داشته باشید. برای مثال، دست‌کم ۷ روز پیش از سفر برای دریافت آن اقدام کنید. لازم است که شخص خودتان برای دریافت سهمیه مراجعه کند و این مبلغ به شخص دیگری واگذار نمی‌شود. حتی اگر به‌طور خانوادگی سفر می‌کنید هم باید هر فرد برای دریافت سهمیه خود به‌طور جداگانه مراجعه کند.
در هنگام دریافت سهیمه باید بلیط هواپیمای خارجی یا وسایل دیگر را ارائه کنید و اگر راهی سفر خارجی زیارتی هستید، نام خود را در سامانه سازمان حج‌وزیارت ثبت کنید. با در نظرگرفتن این نکات، فرایند دریافت ارز برایتان سریع و ساده پیش خواهد رفت. این را هم به‌خاطر داشته باشید که اگر گذرنامه‌تان را تعویض کرده‌اید، برای دریافت سهمیه ارزی نسخه جدید و قدیمی را با هم ارائه کنید.

از کجا ارز مسافرتی تهیه کنید؟

برای تهیه ارز دولتی مسافرتی می‌توانید به موارد زیر مراجعه کنید:
• صرافی‌های دولتی؛
• صرافی‌های بانکی؛
• صرافی‌های خصوصی دارای مجوز از بانک مرکزی؛
• سامانه ارز مسافرتی بانک مرکزی موسوم به بازار متشکل ارزی.

دریافت ارز سفری از بانک

شما می‌توانید از بانک‌های زیر ارز مسافرتی‌تان را تأمین کنید:
• ملی: دست‌کم ۴ روز پیش از پرواز برای تهیه سهمیه ارزی به این بانک مراجعه کنید.
• سامان: دست‌کم ۷ روز پیش از سفر برای دریافت ارز دولتی به این بانک بروید.
• ملت: برای دریافت ارز دولتی از این بانک باید از پیش در سایت ثبت‌نام کنید.
• پارسیان: برای دریافت ارز از بانک پارسیان بین ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه مراجعه کنید.
• تجارت: در همان روز مراجعه به بانک می‌توانید حواله ارزی را دریافت کنید.
این بانک‌ها پس از اعلام نرخ رسمی ارز مسافرتی از سوی بانک مرکزی، حواله ارزی صدور می‌کنند. برای دریافت سهمیه ارز مسافرتی‌تان از طریق بانک‌ها باید به شعب ارزی آنها مراجعه کنید. چنانچه قصد استفاده از خدمات بانک ملی را در این زمینه دارید هم بهتر است که در هفته و روزهای پیش از پرواز کارتان را پیگیری کنید. تقاضا برای دریافت ارز از شعبه‌های این بانک زیاد است و مراجعه به‌موقع می‌تواند کارتان را زودتر به نتیجه برساند. پس با مدارک لازم برای ارز مسافرتی به شعبه‌ها مراجعه کنید.

دریافت ارز از صرافی‌ها و سامانه متشکل ارزی

برای دریافت ارز از صرافی‌ها حتما به موارد معتبر مراجعه کنید. راه دیگری هم وجود دارد که مراجعه‌تان به صرافی را آسان‌تر می‌کند. شما می‌توانید به وبسایت سامانه متشکل ارزی مراجعه کنید و با مراجعه به سامانه بازار متشکل ارزی هم ارز دولتی تهیه کنید. برای دریافت سهمیه از سامانه ارز مسافرتی باید:
• در سیستم سایت به‌نشانی (ice.ir) ثبت‌نام کنید؛
• تصویر ۲ سمت کارت ملی‌تان را اسکن و بارگذاری کنید؛
• اطلاعات هویتی و شخصی را در سیستم وارد کنید.
بعد از ثبت اطلاعات هویتی‌تان، امکان بررسی فهرست صرافی‌های مجاز وجود دارد. درخواست‌تان را برای دریافت ارز از یکی از صرافی‌ها ثبت می‌کنید و پیامکی برایتان فرستاده می‌شود. در این پیامک زمان مراجعه به صرافی برای دریافت ارز مسافرتی قید شده است. به‌کمک سامانه ارز مسافرتی راحت‌تر می‌توانید صرافی‌ها را پیدا کنید و بخش‌های نخست کارتان را پیش ببرید.
برای استفاده از خدمات اینترنتی دریافت ارز مسافرتی می‌توانید از اپلیکیشن هم استفاده کنید. اپلیکیشنی برای این کار وجود دارد که با مراجعه به وب‌سایت (ice.ir) قابل‌دریافت است.

بهترین زمان برای دریافت ارز دولتی سفری چه‌موقع است؟

ارز مسافرتی
خرید مطمئن بلیط هواپیمای خارجی در این روزها سخت نیست. اگر با پیچ‌وخم مسیر برای تهیه ارز دولتی هم آشنا باشید، ترتیب‌دادن سفر خارجی برایتان بسیار ساده خواهد بود.
بهترین زمان برای دریافت ارز مسافرتی در هفته‌های پیش از سفر است. این کار را به زمان نزدیک پروازتان موکول نکنید. اگر از پیش اقدام کنید، امکان رصد بازار و خرید ارز دولتی با مناسب‌ترین قیمت برایتان مقدورتر می‌شود.
در طول روز هم پیش از ساعت ۱ بعدازظهر برای خرید ارز دولتی برنامه‌ریزی کنید. همان‌طور که گفته شد، بانک مرکزی در هر روز، در حوالی ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه نرخ ارز دولتی را اعلام می‌کند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *