رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ خرداد ۱۴۰۰

ارده پلو خوزستانی

اشتراک گذاری

یکی از غذاهای متفاوت جنوب کشورمان که بسیار مقوی می باشد ارده پلو خوزستانی است که طبعی گرم دارد . ارده پلو که با نام آش ارده هم معروف است شاید به تصورتان بیاید نوعی آش است اما آش ارده نام غذایی خوزستانی و البته دزفولی است که از ترکیب ارده و ماش و برنج تهیه می‌شود و در واقع یک نوع برنج مخلوط یا قاطی پلو است. این غذای زمستانی ایرانی به دلیل طبع گرم و طعم لذیذی که دارد، از سردی بدن جلوگیری می‌کند و به دلیل وجود ارده خواص زیادی دارد. با ماهمراه باشید تا با طرز تهیه این پلوی خوشمزه و مقوی آشنا شوید .

ارده پلو خوزستانی

مواد لازم برای ۵ نفر

برنج: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماش: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ارده تیره رنگ: به مقدار دلخواه
نمک: مقداری کمتر از حالت معمول

طرز تهیه

برای طرز تهیه ارده پلو مخلوط و خوشمزه خوزستانی ابتدا باید ماش را داخل آب قرار دهید تا برای چند ساعت خیس بخورد. سپس ماش را با کمی آب روی شعله قرار دهید تا پخته شود. یک قابلمه آب جوش روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از اینکه آب جوشید، برنج را که از قبل برای چند ساعت خیسانده بودید، داخل آب جوش بریزید.
بعد از اینکه برنج کمی جوش خورد، صبر کنید تا قد بکشد و آماده آبکشی شود. سپس برنج را آبکش کنید. در این مرحله از طرز تهیه ارده پلو باید برنج و ماش را با هم ترکیب کنید و داخل قابلمه بریزید تا مانند معمول دم بکشد. بعد از آماده شدن پلو ماش برنج را داخل یک دیس یا سینی بزرگ خالی کنید. بعد از این که بخار برنج کمی خارج شد، مقداری ارده روی برنج بریزید و با چنگال به آرامی هم بزنید. از آنجایی که ارده چرب است، لازم نیست موقع پخت برنج له آن روغن اضافه کنید. به طور معمول این غذاهای زمستانی ایران که به آن آش ارده خوزستانی می‌گویند، با شیره خرما سرو می‌شود. معمولاً شیره خرما را داخل یک کاسه می‌ریزند و هر فرد به اندازه‌ای که دوست دارد، شیره به برنج خود اضافه می‌کند.

ارده پلو خوزستانی

نکات و فوت و فن‌هایی ارده پلو

*ارده مهم‌ترین طعم آش ارده خوزستانی است و از همین رو افرادی که عطر و طعم ارده را دوست ندارند، چندان از مزه این غذا لذت نخواهند برد.

*برخی افراد در زمان طرز تهیه ارده پلو مثل عدس پلو لا به ‌لای برنج از خرما استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید برای لذیذتر شدن طعم ارده پلو هسته خرما را جدا کنید و زمان دم کشیدن برنج خرما را با آن ترکیب کنید.

*به طور معمول برای طرز تهیه ارده پلو از ارده تیره و کنجد بو داده استفاده می‌شود. ارده‌ای که رنگ روشنی دارد، معمولاً بو نداده است و برای این غذا چندان مناسب نیست.

*اگر از طعم شیره خرما برای این غذا خوشتان نمی‌آید می‌توانید از خرمای میکس شده یا سیلون (شیره) خرما استفاده کنید. این کار موجب می‌شود که برنج شما همانند زمانی که شیره خرما را به آن اضافه می‌کنید، حالتی شل و آبکی پیدا نکند و از طرفی طعم آن نیز خوشمزه‌تر شود.

*به طور معمول آَش ارده خوزستان را همراه با سبزی خوردن تازه و تربچه سرو می‌کنند.

*معمولاً مردم خوزستان و دزفول این غذا را بعد از باران و برای گرم نگه داشتن بدن و جلوگیری از سرماخوردگی استفاده می‌کنند و خوردن آن در فصول گرم سال به خاطر طبع گرمی که دارد، چندان توصیه نمی‌شود.

ارده پلو خوزستانی

خواص و معجزه ارده

ارده مایعی است که از کنجد نرم پوست کنده بریان و نرم کوبیده تهیه شده و روغن آن جدا نشده باشد . از ارده بیشتر برای وعده غذایی صبحانه استفاده می کنند تا انرژی لازم را برای تمام روز دریافت نمایند. این ماده غذایی مقوی فاقد هر گونه افزودنی، اعم از شیمیایی و غیرشیمیایی است و صددرصد طبیعی می باشد. ارده خواص فراوانی برای سلامتی و به خصوص برای کاهش وزن است.

کالری ارده

ارزش غذایی موجود در ارده برای هر ۱۰۰ گرم به شرح زیر است :

مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم
انرژی ۵۹۵ کیلوکالری
کربوهیدرات ها ۲۱ ٫ ۱۹ g
چربی ۵۳ ٫ ۷۶ g
پروتئین ۱۷ ٫ ۰۰ g
آب ۳ ٫ ۰۵ g
ویتامین آ ۶۷ IU
تیامین (ویتامین ب ۱) ۱ ٫ ۲۲۰ میلی گرم ( ۹۴٪ )
ریبوفلاوین (ویتامین ب ۲) ۰ ٫ ۴۷۳ میلی گرم ( ۳۲٪ )
نیاسین (ویتامین ب ۳) ۵ ٫ ۴۵۰ میلی گرم ( ۳۶٪ )
پانتوتنیک اسید (ویتامین ب ۵) ۰ ٫ ۶۹۳ میلی گرم ( ۱۴٪ )
ویتامین ب ۶ ۰ ٫ ۱۴۹ میلی گرم ( ۱۱٪ )
اسید فولیک (ویتامین ب ۹) ۹۸ میکروگرم ( ۲۵٪ )
ویتامین ب ۱۲ ۰ ٫ ۰۰ میکروگرم ( ۰٪ )
کلسیم ۴۲۶ میلی گرم ( ۴۳٪ )
آهن ۸ ٫ ۹۵ میلی گرم ( ۷۲٪ )
منیزیم ۹۵ میلی گرم ( ۲۶٪ )
منگنز ۱ ٫ ۴۵۶ میلی گرم ( ۷۳٪ )
فسفر ۷۳۲ میلی گرم ( ۱۰۵٪ )
پتاسیم ۴۱۴ میلی گرم ( ۹٪ )
سدیم ۱۱۵ میلی گرم ( ۵٪ )
روی ۴ ٫ ۶۲ میلی گرم ( ۴۶٪ )

طبیعت ارده کنجد

فواید ارده کنجد طبیعت ارده کنجد گرم و تر بوده و برای افراد سرد مزاج بسیار مفید است.

ارده کنجد بهترین غذا برای زمستان

ارده کنجد، غذایی انرژی زا است و بهترین غذا برای فصل زمستان است که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن نیاز دارد.

ارده

فواید دارویی و درمانی ارده برای بدن

سلامت قلب

ارده با استفاده از دانه های کنجد تهیه می شود که حاوی مقادیر بالای فیتواسترول ها هستند و به کاهش فشار خون بالا، تری گلیسیرید بالای خون و LDL (کلسترول بد خون) کمک کرده و نقش مهمی در سلامت قلب دارد.در یک مطالعه بر روی ۵۰ نفر مبتلا به پوکی استخوان مشخص شد که مصرف ۴۰ گرم (۱.۵ قاشق غذا خوری) ارده به مدت ۲ ماه باعث کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون می شود.ارده کنجد همچنین می تواند به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی را کاهش دهد.

ضد التهاب طبیعی

برخی از تحقیقات نشان می دهد که ارده دارای خواص ضد التهابی قوی است و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان، دیابت و بیماری های خود ایمنی را کاهش می دهد.

 سرطان

ارده به دلیل ترکیبی به نام سسامول خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؛یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که سسامول موجود در ارده، رشد و گسترش سلول های سرطانی کبد را متوقف می کند.تحقیقات دیگر بر روی حیوانات نشان می دهد که سسامول می تواند با سلول های سرطانی روده بزرگ و سرطان دهانه رحم مبارزه کند.

لاغری و کاهش وزن

ارده چربی زیادی دارد اما به دلیل مقادیر قابل توجه پروتئین و فیبر موجود در آن با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

منبع ویتامین ها و مواد معدنی

ارده حاوی مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است که برای سلامتی بدن می باشند؛

مس : مقادیر بالای مس موجود در ارده خطر ابتلا به کمبود مس را کاهش داده و برای حفظ سلامت استخوان ها و عصب های بدن ضروری است.

آهن : مقادیر قابل توجه آهن موجود در ارده به افزایش گلبول های قرمز خون کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان کم خونی یا آنمی می شود.

ویتامین های B : مقادیر بالای ویتامین های بی موجود در ارده خطر ابتلا به استرس را کاهش داده و برای بهبود عملکرد مغز ضروری هستند.

لیگنان ها : مطالعات نشان داده که لیگنان های موجود در ارده خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سرطان را کاهش می دهد.

 منبع غنی آنتی اکسیدان ها

ارده به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی موسوم به سسامین به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان را کاهش می دهد.

 زنان در دوران یائسگی

ارده حاوی مقادیر بالای فیتواستروژن هاست که مانند استروژن عمل می کنند و با بهبود تعادل هورمون ها در زنان یائسه خطر ابتلا به پوکی استخوان و سرطان را در آن ها کاهش می دهند.

برخی مطالعات نشان داده اند که افزایش فیتواستروژن ها به شدت علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، تغییرات خلقی، کاهش میل جنسی و ضعف استخوان ها را کاهش می دهند.

 ضد باکتری طبیعی

دانه های کنجد و ارده به دلیل داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان، ممکن است دارای خواص ضد باکتری قوی باشند؛ در حقیقت، در برخی از کشور های اروپای مرکزی و خاورمیانه روغن کنجد به عنوان داروی خانگی برای درمان زخم پای دیابتی استفاده می شود.

بهبود عملکرد کبد و کلیه

ارده حاوی ترکیباتی است که به سم زدایی و دفع سموم بدن کمک کرده و باعث بهبود عملکرد کبد و کلیه می شود؛

یک مطالعه در ۴۶ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داده افرادی که به مدت ۹۰ روز روغن کنجد مصرف کرده اند عملکرد کلیه و کبد در آن ها بهتر بوده است.

همچنین یک مطالعه بر روی جوندگان نشان داده که مصرف دانه های کنجد عملکرد کبد را بهتر می کند. این باعث افزایش چربی سوزی و کاهش تولید چربی در کبد شده و از این طریق احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می دهد.

جوان سازی پوست صورت

ارده به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی که دارد با افزایش تولید کلاژن و بهبود الاستیسیته پوست باعث رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت می شود.

مواظب اضافه وزن نیز باشید !

خوردن بیش از حد ارده کنجد به این دلیل که حاوی چربی بالا و کالری زیادی است موجب چاقی و اضافه وزن خواهد شد پس اگر شما فرد کم تحرکی هستید و پیاده روی منظم ندارید یا ورزش نمی کنید، با خوردن زیاد این ماده غذایی حتما چاق خواهید شد. توصیه می شود افرادی که لاغر هستند و تمایل بسیاری به چاق شدن دارند، از ترکیب ارده و شیره استفاده کنند .

طرز تهیه ارده و روغن ارده کنجد

به کنجد خمیر شده ارده می گویند. برای تهیه ارده، ابتدا دانه های کنجد را خیس می کنند و پوسته سیاه یا قهوه ای رنگ و نازک آن را جدا می کنند سپس با آسیاب دانه های پوست کنده کنجد را له می کنند تا خمیری که به آن ارده می گویند به دست آید.

طرز تهیه روغن ارده کنجد

روغن کنجد ارده از ارده به وسیله حرارت دادن و سرخ کردن کنجد و آسیاب نمودن آن استخراج می شود. روغن پرس سرد کنجد، نیز از کنجد خام با استفاده از وارد کردن فشار به دانه های کنجد بدست می آید .

نحوه نگهداری از ارده و روغن کنجد

فراورده های کنجدمانند ارده کنجد را در جای خشک، خنک و دور از آفتاب نگهداری کنید زیرا ارده و روغن کنجد حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده هستند و در صورتی که در معرض هوای گرم و نور قرار بگیرند، چربی هایشان اکسید می شوند.

مضرات ارده کنجد

ارده کنجد انرژی زاست و کالری زیادی دارد و در صورت مصرف بیش از حد و عدم تحرک سبب چاقی و اضافه وزن شما خواهد شد.
استفاده از ارده برای افراد دیابتی مضر است.
روغن ارده را می توان تنها برای استعمال و پخت و پز استفاده کرد و نباید از آن برای سرخ کردن استفاده شود.
ارده کنجد برای سردمزاجان مفید است اما نباید بیش از حد مصرف گردد و همراه غذای دیگر خورده شود زیرا در هضم اختلال ایجاد می کند.
زیاده روی در خوردن ارده سبب گرفتگی در رگ هامی شود.
برای اصلاح عوارض ارده می توان سرکه, ترشیجات, آب لیموی ترش و شیرین استفاده نمود.

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *