رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ مهر ۱۳۹۸

ادویه هفت قلم مشهد

ارسال به

ادویه هفت قلم مخلوطی است از دارچین، سماق، گلپر، زنجفیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه که در مراکز عرضه آن به طرز زیبایی به رنگ‌های مختلف در کنار هم دیده می‌شود. از انواع دیگر آن می‌توان به ادویه پلویی و ادویه هجده رنگ اشاره نمود.
خواص درمانی دارچین
دارچین، به جز درمان اختلال های گوارشی، خاصیت آرامش بخشی دارد. دارچین قند و کلسترول خون را کنترل می کند و از آن برای درمان سوء هاضمه، درد و نفخ معده و اسهال استفاده می شود.متخصصان به این نتیجه رسیده اند که دارچین علاوه بر آن که دیابت را کنترل می کند، بر کلسترول خوب و LDL هم اثر می گذارد. افرادی که آلرژی دارند نباید از مصرف دارچین در غذاهای خود پرهیز کنند زیرا موجب تشدید آلرژی نمی شود. اثرهای مضر مصرف زیاد دارچین، عبارت است از، التهاب یا ورم کردن پوست، زخم ها و ترک های گوشه دهان و سوزش معده. دارچین، از لخته شدن خون جلوگیری می کند اما زیادی آن در خون باعث بروز مشکل های خونی و گردش خون می شود به ویژه اگر با داروهایی مانند آسپرین که باعث رقیق شدن خون می شود مصرف شود مشکل را ۲ برابر می کند.دارچین، رمز جوانی است، مصرف روزانه آن انسان را سلامت و جوان نگه می دارد و بهترین دارو برای دردهای عضلانی است و به عنوان تب بر استفاده می شود.دارچین خاصیت عجیب دیگری دارد که آن هم قوی کردن مصونیت بدن در مقابل امراض است. اگر حس می کنید ضعیف شده اید و ممکن است مریض شوید، چای دارچین را فراموش نکنید. حتی اگر سرما خورده اید یا ضعف شدید دارید چای دارچین بهترین دارو است.

آشنایی با خواص سماق
برای بیماران دیابتی مفید است، زیرا یکی از عوامل به وجود آمدن عوارض مختلف در دیابتی‌ها، ترکیب گلوکز با پروتئین‌های حیاتی بدن است که به تغییر ساختار شیمیایی و عملکرد این پروتئین‌ها می‌انجامد و مطالعات نشان می‌دهد که سماق تا ۸۱ درصد از بروز این فرآیند پیشگیری می‌کند.
• دارای طبیعت سرد و خشک است.• برای درد دندان مفید است.• تحریک کننده اشتها است.• باعث تقویت لثه می‌شود. به دلیل داشتن تانن فراوان، قابض و پاک کننده معده است.• برای دستگاه گوارش خاصیت آنتی‌ بیوتیکی دارد.
• ادرارآور است.• برطرف کننده تب است.• برطرف کننده نقرس و رماتیسم است.• خون را تصفیه می‌کند و مواد زائد خون مانند اوره را دفع می‌کند.• در قدیم، برگ درخت سماق را دم کرده و برای سیاه کردن مو از آن استفاده می‌کردند.• چای سماق برای کاهش تعریق به کار می‌رود. • غرغره دم کرده سماق برای ورم گلو و دهان مفید است.

ادویه هفت قلم مشهد

خواص درمانی گلپر
گیاهی است مقوی معده و سایر اندام های دستگاه گوارش و دفع کننده نفخ دستگاه گوارش، ترشحات معده را زیاد کرده و سموم بدن را دفع می کند، ضدعفونی کننده و میکروب کش قوی است، خوردن آن شیر زنان را زیاد می کند، خوردن آن به میزان کم، باعث نشاط و شادی شده و در هضم غذا موثر است، برای کمردرد رطوبی نیز مفید بوده و می توان آن را همراه با غذاها میل کرد.گلپر قطع کننده بلغم و دفع کننده باد و نفخ شکم است، بهترین دارو برای معالجه هیستری است، در ریشه آن خواص بی شماری نهفته، اگر از تشنج و ناراحتی های عصبی رنج می برید از آن استفاده کنید.خوردن گلپر ذهن را باز و حافظه را زیاد و نسیان را کم می کند و ابلهی و حماقت را از بین می برد. برای فلج، لقوه و بی حسی اعضا مفید است. مضرات:مصرف مقدار زیاد گلپر سبب سقط جنین می شود. از این رو زنان باردار در خوردن زیاد آن مجاز نیستند.

خواص درمانی زنجبیل
برای بیماریهای ناشی از سرماخوردگی،تب ناشی از آنفلونزا،گلودرد،گرفتگیهای ناشی از قاعدگی یا سردرد،دو قاشق غذاخوری از دم کرده زنجبیل یا چندین ورق از ساقه ریشه دار تازه آنرا بخور دهید.برای درمان درد ورم مفاصل از آب،عصاره یا چای زنجبیل تازه به میزان روزانه ۴ گرم مصرف کنید یا روغن آنرا روی مفصل دردناک بمالید یا ریشه تازه آنرا در ضماد داغ یا گازهای ضمادی قرار دهید و روی نقاط دارای درد بگذارید.

خواص فلفل سیاه
بدون شک فلفل سیاه ادویه‌ی مورد علاقه‌ی همه نیست؛ اما افرادی از این ادویه استفاده می‌کنند و به آن علاقه دارند معتقدند که این ادویه بسیار مورد دلخواه است. باید بدانید که فلفل سیاه یکی از گیاهان دارویی و شفابخش آیورودا (سیستم پزشکی، مذهبی و فلسفی هند) می‌باشد. این ادویه به همراه فلفل قرمز و زنجبیل از ادویه‌های فوق‌العاده و درمانگر برای بهبود گوارش و تحریک متابولیسم بدن است.«پی‌پرین» موجود در فلفل سیاه از این ادویه ماده‌ای تقویت‌کننده معده، محرک، تحریک‌کننده ترشح شیره‌ی معده، بهبوددهنده‌ی گوارش و همیار جذب مواد مغذی ساخته است. در واقع ترکیبات این فلفل باعث می‌شوند که بدن ما به بهترین و بیش‌ترین میزان خواص نهفته در مواد غذایی مصرف‌شده را جذب خود کند.البته حواستان باشد اگر دچار مشکلاتی مثل زخم معده، ورم معده یا بواسیر هستید نباید از این ادویه استفاده کنید به خاطر اینکه باعث تحریک مخاط می‌شود.

خواص فلفل قرمز تند
* در مصرف داخلی در عین حال که نیروبخش است ضد اسپاسم نیز می‌باشد. برای کلیه، طحال و لوزالمعده مفید است. در موارد قفل شدن فک‌ها که در برخی موارد رخ می‌دهد اثر مفید دارد.* در مورد یبوست، گرد فلفل قرمز مفید است زیرا حرکت دودی روده‌ها را تحریک می‌کند. برای حصول این منظور هر روز به مقدار کم باید با غذا مصرف شود.* در سرماخوردگی‌ها مصرف فلفل قرمز با دوز بالا اثر مفید و سریع دارد. منظور از دوز بالا در حدود ۶۰۰ میلی گرم تا یک گرم است. بدیهی است دوز بالا برای اشخاص مختلف فرق می‌کند برخی بیشتر از دیگران احتیاج دارند. * برای تسکین سرفه‌های شدید به خصوص در مواردی که اخلاط زیادی در بیماری تنفسی هست، فلفل قرمز در بیرون انداختن اخلاط بسیار کمک می‌کند و در نتیجه سرفه رفع می‌شود.* فلفل قرمز در موارد حمله‌های خفگی مبتلایان به آسم اثر مفید دارد ( البته اگر آلرژی نداشته باشند).* فلفل قرمز یک ماده ضد عفونی کننده است بنابراین به صورت غرغره برای ضد عفونی حلق توصیه می‌شود.* به صورت مشمع طبی فلفل قرمز برای رفع احتقان‌های حاد در موارد بیماری‌های ذات‌الریه و ذات‌الجنب و سایر موارد مشابه اثر مفید دارد.* فلفل قرمز بهترین محرک مفید و شفابخش در موارد اسهال ساده و اسهال خونی می‌باشد.* برای رفع گرفتگی عضلات بسیار مفید است.

خواص زردچوبه
ضد آمیب، ضد درد، ضد اسید معده، ضد آرتریت، ضد باکتری، پادزهر آرسنیک، ضد ادم، ضد حساسیت، ضد سرطان، ضد ویروس ایدز، ضد موتاژن، ضد اکسیدان، ضد پسوریازیس، ضد تب، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد تومور، ضد زخم معده، ضد نفخ، قابض، ادرارآور، خلط آور، محافظ معده، بندآورنده ی خون، محافظ کبد، کاهش دهنده ی چربی خون، مقوی معده، مقوی رحم، قارچ کش، کرم کش، محرک سیستم ایمنی و محرک ترشح موکوس.
منبع:دانشنامه مشهد الرضا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *