رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ مهر ۱۳۹۳

اجلاس بین المللی زنان سازمان میراث فرهنگی ناملموس در اصفهان پایان یافت

اشتراک گذاری

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۱۷ – اصفهان-ایرنا- نخستین اجلاس زنان شبکه همکاری بین شهری پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس (ICCN ) با تصویت و صدور بیانیه ای در هشت بند عصر روز پنجشنبه در اصفهان پایان یافت.

به گزارش ایرنا،اجلاس بین المللی زنان همزمان با جشنواره میراث فرهنگی ناملموس در اصفهان در محل میهمانسرای عباسی اصفهان برگزار شد.

در بیانیه پایانی این اجلاس خاطر نشان شده است که در سلسله نشست های تخصصی بر کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس تاکید کرده و پیشنهادها و مقررات درج شده در آن را لحاظ کنند.

در این بیانیه شناسایی نقش زنان در ایجاد، حفظ، باز آفرینی و انتقال بین نسلی میراث فرهنگی ناملموس به عنوان سر منشاء هویت انسان تاکید و افزوده شده است که اعضای شبکه همکاری بین شهری در حوزه میراث فرهنگی ناملموس مقامات ملی و دولت های شهری و محلی این شبکه را به به امور زیر فرا می خواند:

۱-اتخاذ راهبردهای جامع، اجرای سیاست های مناسب و به اشتراک گذاری تجارب در برنامه ریزی های شهری و ملی به منظور ترغیب زنان به مشارکت فعال در حفاظت و یکپارچه سازی میراث فرهنگی ناملموس

۲- ارتقای نقش و جایگاه زنان در زمینه میراث فرهنگی ناملموس به عنوان محرک اصلی خلاقیت و نوآوری تنوع فرهنگی و گفت و گوی میان فرهنگی

۳- تلاش برای بسترسازی برای شناساندن و ارتقای اهمیت نهاد خانواده و کار شایسته خانواده محور برای تقویت محیط مناسب برای تولید محصولات میراث فرهنگی ناملموس از قبیل صنایع دستی توسط زنان

۴- تشویق زنان و دختران از طریق تعلیم و آموزش فنی و حرفه ای برای انتقال موفق بین نسلی میراث فرهنگی ناملموس

۵- تسهیل فرایند یکپارچه سازی و هم افزایی فعالیت های مرتبط با میراث فرهنگی ناملموس و توسعه پایدار توسط زنان از طریق مشارکت بخش خصوصی و دولتی به منظور ایجاد شغل و مبارزه با فقر

۶- تعهد برای ارتقای میراث فرهنگی ناملموس از طریق ایجاد تمهیدات لازم برای تاسیس شبکه های زنان، برپایی نمایشگاه ها و رویدادها و اعطای جوایزی در سطوح ملی و بین المللی به منظور ارتقای آگاهی نسبت به گونه گویی اجتماعی و فرهنگی محیط های زندگی زنان

۷- تعهد به ارتقای میراث فرهنگی ناملموس توسط زنان دوستدار محیط زیست برای انسجام سیستم جهانی محیط زیست

۸ – حمایت از تأسیس یک ‘مرکز تخصصی ویژه زنان برای مطالعات و پژوهش های میراث فرهنگی ناملموس’ با مأموریت ایجاد یک پایگاه اطلاع رسانی برای تبادل تجارب و اشاعه روش های مفید و ارتقای توانایی ها و تدارک امکانات لازم برای برگزاری دوره های آموزشی و فنی درون شبکه

درمیزگرد نهایی دکتر ‘یانگ پارک’ از کشور کره،دکتر آتوسا مومنی از ایران،دکتر ژانت بلیک از ایران و خانم ‘هوان لی’ از چین حضور داشتند و با جمع بندی سخنرانی ها و مطالب گفته شده در اجلاس به سوالات مطرح شده پاسخ دادند.

* زنان نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری ایفا می کنند

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی ناملموس ایران عصر امروز طی سخنانی در این اجلاس گفت: زنان نقش مهمی در توسعه و بهبود صنعت گردشگری و میراث فرهنگی ناملموس ایفا می کنند.

مریم نعمت طاووسی افزود: در جوامع سنتی شغل ها برحسب جنسیت است که با مفهوم فرصت های برابر در تضاد است و زنان حتی در پست هایی که حداقل توانایی ها را لازم دارند هم گمارده نمی شوند.

وی با بیان اینکه زنان شغل های دفتری در صنعت گردشگری و خدماتی بر عهده می گیرند، گفت: در صنعت گردشگری زنان دوست دارند لیدر باشند.

وی اظهار کرد: اگر شرایط مهیا شود بانوان می توانند شغل های مورد علاقه خود را انتخاب کنند در حالی که جوامع سنتی مانع از قدرت انتخاب آنان می شوند.

وی با بیان اینکه انتقال فرهنگ ناملموس توسط زنان شکل می گیرد، گفت: پیش انگاشت هایی در باره توانایی زنان وجود دارد که آنها را نادیده می گیرند و به زنان فرصت داده نمی شود از توانایی خود در پست های مدیریتی استفاده کنند.

وی افزود: سازمان ملل توصیه می کند که برای آموزش زنان در مدیریت سرمایه گذاری شود.

وی با بیان اینکه زنان باید در حوزه فرهنگ ناملموس و انتقال آن هوشیار باشند، گفت: اصلی ترین مساله زنان به درستی زبان مادری است که از مادرشان می گیرند و تاثیر اخلاقی ارزشی و دینی در همه بخش ها دارد.

وی افزود: با توجه به توانایی بالای زنان نقش مهمی در حوزه گردشگری دارند، لازم است تا پست های مدیریتی در این حوزه به زنان اختصاص داده شود.

81343704-6004219 اجلاس بین المللی زنان سازمان میراث فرهنگی ناملموس در اصفهان پایان یافت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *