جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آیین کهن «کیسه دوزان» در دامغان برگزار شد

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

آیین کیسه دوزان با قدمت بیش از ۵۰۰ سال در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در مسجد تاریخانه دامغان برگزار شد.به گزارش جمعه شب ایرنا، در مراسم سنتی و مذهبی کیسه دوزان، بانوان برای برآورده شدن حاجات کیسه‌ای کوچک رنگی می‌دوزند که به مراد معروف است؛ درون آن تعدادی سکه، مقداری برنج و یا اسکناس قرار می‌دهند و آن را تا ۲۷ ماه رمضان سال بعد نزد خود نگه می دارند و خرجش نمی‌کنند، سپس در سال بعد پول داخل کیسه را بر می دارند.

 3 e1651292521598 آیین کهن «کیسه دوزان» در دامغان برگزار شد

آئین کیسه دوزی از ساعت ۹ روز ۲۷ رمضان تا بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد کهن تاریخانه دامغان دایر است و زنان محلی با مقداری پارچه و نخ به دوختن کیسه مشغولند؛ عده‌ای نیز بر این باورند که باید حاجت خود را بین نماز ظهر و عصر از خداوند طلب کنند که کار دوخت کیسه را همراه با ذکر سلام و صلوات در این زمان انجام می‌دهند.

دامغان 1 آیین کهن «کیسه دوزان» در دامغان برگزار شد
ورودی مسجد تاریخانه دامغان

قدمت ۵۰۰ ساله آیین معنوی کیسه دوزان دامغان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان در گفت و گو با ایرنا گفته است: این آئین معنوی که پنج قرن مورد استقبال مردم قرار گرفته، ریشه در اعتقادات مذهبی دارد.

مهدی قاسمی ادامه داد: بانوان در این آئین مذهبی، حاجات خود را از خداوند درخواست کرده و به نیت بخت گشایی، فرزندآوری، برکت مال و دارایی، کیسه مراد می‌دوزند.

وی اضافه کرد: بانوانی که حاجت سال پیش آنها برآورده شده است، سال بعد هنگام کیسه دوزی به شکرانه مستجاب شدن دعایشان نان و شیرینی بین سایر بانوان تقسیم می‌کنند تا هنگام افطار استفاده کنند و یا مقداری پارچه و نخ و سوزن برای دوخت کیسه به مسجد آورده و بین سایر نمازگزاران تقسیم می‌کنند.

دامغان آیین کهن «کیسه دوزان» در دامغان برگزار شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان افزود: شرکت کنندگان در این آئین پس از دوختن کیسه، ۲ رکعت نماز حاجت خوانده و حاجت خود را از خداوندمنان درخواست می‌کنند.

یکی از بانوان حاضر در این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: اعتقاد به این مراسم معنوی برای من ثابت شده چون دوخت کیسه، چندین بار تا امروز حاجتم را برآورده کرده است.

به گزارش ایرنا، این مراسم در گوشه و کنار مسجد کهن تاریخانه توسط دختران، بانوان و زنان میانسال امروز برگزار شد، بسیاری از نوجوانان و جوانان به تماشای این آئین مشغول شدند و تعدادی از آنان در دوختن کیسه به کهنسالان کمک کرده و حاجت خود را طلب کردند.

مسجد تاریخانه یکی از مساجد قرون اولیه و مرجع تاریخ گذاری جهان اسلام است و به خاطر اهمیت معنوی و تاریخی آن، آئین کیسه دوزی در این مکان برگزار می‌شود، مسجد تاریخانه دامغان ۱۵ دی ۱۳۱۰ به‌ عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسیده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *