جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آنچه یک مسافر باید در مورد گمرک بداند

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ مهر ۱۳۹۲

در تمام کشورهای جهان، مسافران پروازهای خارجی باید از بخش گمرک فرودگاه عبور کنند و ماموران گمرک اجازه دارند تمام بارهای شما را از نظر تجاری یا مسافری بودن بررسی کنند و در صورتی که شما بیش از میزان اعلام شده، وسایل نو به همرا داشته باشید، ممکن است مجبور به پرداخت جریمه شوید.
%DA%AF%D9%85%D8%B1%DA%A9 آنچه یک مسافر باید در مورد گمرک بداند

معمولا در پروازهای بین‌المللی قبل از رسیدن به مقصد، به شما فرم‌های مربوط به گمرک داده می شود. آنها را با دقت و صداقت پر کنید. توجه داشته باشید در صورت ارائه اطلاعات نادرست، دچار مشکل خواهید شد. این فرم معمولا به زبان انگلیسی است و اگر برای پرکردن آن، مشکل دارید از یکی از افراد همراه که به وی اطمینان دارید، درخواست کمک کنید.

در گمرک همه فرودگاه‌ها، شما با ۲ خروجی رو به رو خواهید شد؛ کانال سبز و کانال قرمز.

کانال سبز

کانال سبز بازرسی ندارد و مخصوص کسانی است که نیازی به اظهار کالای همراهشان ندارند. در گمرک‌های ایران، مسافران خروجی می توانند علاوه بر وسایل سفر و لوازم شخصی، کالاهای ایرانی به هرمیزان و کالای غیرایرانی تا سقف مقرر در آیین‌نامه مسافران ورودی را همراه داشته باشند مشروط بر آن‌که هر دو گروه کالا جنبه تجاری پیدا نکند.

کانال قرمز

کانال قرمز ویژه مسافرانی است که بارهای همراهشان از نظر قوانین گمرکی نیاز به بررسی دارد؛ معمولا در این بخش، شما باید چمدان‌هایتان را باز کنید تا مامور گمرک آنها را بررسی کند. در صورتی که وسایل نو همراه شما از میزان مجاز و تعیین‌شده بیشتر باشد باید جریمه بپردازید. عموما در همان فرودگاه شعبه بانکی وجود دارد که شما می‌توانید میزان جریمه تعیین‌شده را پرداخت کنید و با ارائه قبض پرداختی، بار خود را پس بگیرید.
آنچه یک مسافر باید در مورد گمرک بداند

برای بررسی بیشتر این قوانین سری به سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران زدیم و شما می‌توانید چکیده قوانین تعیین‌شده و سایر اطلاعات ضروری خود را که برای شما جمع‌آوری کردیم در این بخش مطالعه کنید.

بر اساس قوانین ایران، خارج کردن اشیای عتیقه و کتب خطی ممنوع است. خروج انواع خشکبار به همراه مسافر به مقداری که جنبه تجاری نداشته باشد بلامانع است، اما حداکثر مقدار مجاز پسته برای خروج به ازای هر گذرنامه ۱۰ کیلوگرم و زعفران به ازای هر گذرنامه ۱۰۰ گرم است. البته توجه داشته باشید خروج پسته، مغز پسته و زعفران برای مسافران عتبات عالیات و سایر اماکن مقدسه ممنوع است.

خروج فرش دستباف به همراه مسافر تا سقف ۲۰ متر مربع مجاز بوده و محدودیتی از نظر تعداد قطعات فرش همراه مسافر در سقف متراژ ذکر شده وجود ندارد.

خروج فرش همراه مسافر علاوه بر مرزهای هوایی از مرزهای زمینی و دریایی نیز مجاز است. فرش‌های نفیس و سایر اشیایی که دارای ارزش‌های تاریخی و میراث فرهنگی هستند، مستثنا هستند. البته توجه داشته باشید خروج فرش همراه مسافر به مقصد کشورهای زیارتی عراق، سوریه و عربستان‌سعودی ممنوع است.

خروج زیورآلات شخصی همراه مسافر، حداکثر تا میزان ۱۵۰ گرم از انواع مصنوعات طلا مجاز خواهد بود. خروج مصنوعات و ظروف نقره به عنوان هدیه و سوغات توسط مسافر حداکثر تا میزان ۳ کیلوگرم مجاز است مشروط بر این که اشیای مذکور از زمره آثار فرهنگی و تاریخی محسوب نشود.

براساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، ورود برخی کالاها یا صدور آنها به طور کلی ممنوع است. بعضی از این کالاها عبارتند از
آنچه یک مسافر باید در مورد گمرک بداند

۱‌‌ـ‌ مشروبات الکلی ۲‌‌ـ‌ وسایل قمار ۳‌‌ـ‌ اسلحه سرد و گرم و مواد محترقه و منفجره ۴‌‌ـ‌ مواد مخدر ۵‌‌ـ‌ نشریات، تصاویر، فیلم، عکس و هر کالایی که مغایر شوونات مذهبی و ملی کشور باشد ۶‌‌ـ‌ سایر کالاهایی که منع شرعی و قانونی دارد یا ورود و صدور آن به موجب جدول تعرفه گمرکی ممنوع شناخته شده است.

یخچال، یخچال فریزر، فریزر، تلویزیون و رادیو ضبط (به استثنای رادیو ضبط پرتابل) از فهرست کالاهای مسافری با معافیت گمرکی حذف شده است.

این ممنوعیت شامل کالای همراه مسافران عادی مبادی مجاز ورودی و مناطق آزاد تجاری صنعتی هم می‌شود.

ممنوعیت ورود کالاهای مذکور شامل آن دسته از مسافران ورودی می‌شود که از معافیت مسافری استفاده نمی‌کنند و در عوض اقدام به خرید از فروشگاه‌های شاهد در مبادی ورودی کشور می‌کنند.

ورود و ترخیص اقلام مخابراتی «تلفن بی‌سیم و…» منوط به ارائه مجوز از وزارت ارتباطات است.

ورود و ترخیص گیاهان « گل، نهال و… » و انواع بذر نیاز به ارائه مجوز از قرنطینه نباتی دارد.

ارسال تمامی آثار صوتی (اعم از CD و نوار) که دارای مجوز تکثیر از مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، به خارج از کشور و از تمامی مبادی خروجی، با رعایت تمامی مقررات و ضوابط گمرکی به هر میزان مجاز است.

ارسال نوارهای کاست فاقد مجوز تکثیر نیز با تشخیص و مجوز ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بلامانع خواهد بود.

خروج آثار صوتی و تصویری و رایانه‌ای و آثار مکتوب شامل کتاب و مطبوعات با رعایت سایر مقررات (تجاری نبودن) از طریق واحدهای پستی بلامانع است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • کاظمی

    سلام وقت بخیر
    تا چه میزان مجاز هست کالایی مثل لباس رو از ترکیه یه مسافر همراه خودش بیاره

    ۳ اردیبهشت, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • علی افتحی

    آیا دوچرخه را می توان از گمرک بیارم ۱عدد

    ۳ اسفند, ۱۳۹۵ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد