جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آش گوجه‌فرنگی همدان

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ شهریور ۱۳۹۶

استان همدان واقع در دامنه کوه مشهور الوند و یکی از کلان شهرهای ایران بزرگ محسوب می‌شود. باید بگوییم که همدان کهن‌ترین شهر کشور و از قدیمی‌ترین شهرها در دنیا است. می‌توان گفت که این شهر به لحاظ جمعیت در رده چهاردهم و از نظر گردشگری پنجمین شهر در میان سایر شهرها می‌باشد. همدان در طول تاریخ نام‌های مختلفی همانند اکباتان، آمدانه، هگمتانه، اکباتانا را با خود حمل کرده است. راجع‌به نحوه احداث و نام مؤسس این شهر اقوال مختلفی وجود دارد. اما با توجه به نوشته‌های به جا مانده از هرودوت اولین شاه قوم ماد به نام دیاکو این سرزمین را بنیان نهاد. همدان با وجود آثار و جاذبه‌های تاریخی متعدد، در میان گردشگران داخلی و خارجی نیز شهرت و محبوبیت زیادی دارد. همه ساله افراد بسیاری از گوشه گوشه دنیا برای دیدن این آثار به این شهر می‌آیند. بازار معروف همدان، برج قربان، آرامگاه بابا طاهر عریان، سنگ نوشته‌های تاریخی گنج‌نامه از جمله مکان‌های دیدنی این شهر به شمار می‌روند. اما گل سرسبد همه این آثار آرامگاه شیخ الرئیس ابوعلی سیناست که به مانند نگینی در این شهر می‌درخشد. در واقع، این محل به عنوان نماد همدان محسوب می‌شود. ساختمان اولیه این آرامگاه در دوران قاجاریه بنا شده است. بعدها در دوران پهلوی دوم و به درخواست محمد رضا پهلوی مکان فعلی احداث و بعد از تکمیل در سال ۱۳۳۳ به روی مردم گشوده شد. گذشته از این‌ها، شیرینی‌ها و غذاهای این شهر نیز از عوامل جذب گردشگر به این منطقه می‌باشد. این خوراکی‌های خوشمزه، در نوع خود بی‌نظیر بوده و حتی قدمت آن‌ها به چند صد سال پیش برمی‌گردد. یکی از این غذاهای سنتی آش گوجه‌فرنگی با طعمی بسیار متفاوت و خاص می‌باشد. این غذا بسیار دلچسب و لذیذ بوده و جایگاه ویژه‌ای بر سر سفره‌های رنگین عزیزان همدانی دارد. در این مطلب، به بیان دستور پخت این غذای خوشمزه برای شما دوستان می‌پردازیم. امیدواریم آش گوجه‌فرنگی را در منزل طبخ کرده و آن را نوش‌جان فرمایید.
مواد اولیه:
لپه: ۱۵۰ گرم.
سبزی: ( شامل نعناع، جعفری و تره): ۵۰۰ گرم.
گوجه‌فرنگی: ۷۰۰ گرم.
پیاز: ۲ عدد.
رب گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری.
نعناع داغ برای تزیین: به میزان لازم.
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم.
روغن: به میزان لازم.
دستورالعمل:
پیازها را بعد از پوست کندن و شستن به صورت نگینی خرد می‌کنیم. در قابلمه مورد نظر کمی روغن ریخته و بعد از داغ شدن پیازها را در آن کمی تفت می‌دهیم. سپس، فلفل، زردچوبه و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه می‌کنیم. دو لیتر آب را به همراه برنج و لپه به پیازها می‌افزاییم. شعله را خاموش کرده و مهلت می‌دهیم تا مواد کاملاٌ بپزند. پس از پخت غذا، سبزی و گوجه‌فرنگی‌ها را نیز بعد از شستن و خرد کردن درون غذا می‌ریزیم. در این مرحله، شعله را ملایم کرده تا آش به اصطلاح جا افتاده و لعاب بیندازد. سپس، بر حسب ذائقه نمک را نیز می‌افزاییم. بعد از آماده شدن آش آن را در ظرف مناسبی کشیده و با نعناع داغ تزیینش می‌کنیم. اهالی همدان معمولاٌ این آش را همراه با آب‌لیمو یا آبغوره میل می‌کنند.

آش گوجه‌فرنگی همدان 1 آش گوجه‌فرنگی همدان

آش گوجه‌فرنگی همدان 2 آش گوجه‌فرنگی همدان

آش گوجه‌فرنگی همدان آش گوجه‌فرنگی همدان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    جالب بود توی این آش گوجه سبزی هم ریخته بودن اگه اشتباه نکنم نعنا و جعفری اینا بود

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    آش گوجه مربوط به یک شهر نیست فکر می‌کنم تمام شهرهای ایران این آشو ب با اسم های مختلف درست می کنند خیلی آش خوشمزه ی، خیلی مناسب برای سرماخوردگی، خیلی اش نرم و گرمیه برای گلو

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *