بلیط هواپیما سوئیت تبریز

آش بلغور کرمانشاهی

۱۱ آبان ۱۳۹۸

آش بلغور کرمانشاهی یکی از بهترین و خوشمزه ترین غذاهای سبک ولی مقوی است که طرز تهیه آن را آورده ایم.«بلغور گندم» یا «گندم شکسته» نوع کمتر شناخته شده‌ای از دانه کامل «گندم دوروم» است و در مقایسه با کربوهیدرات‌هایی که با گندم فرآوری شده یا غنی شده درست شده‌اند، بلغور گندم منبع بهترین از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و ریزمغذی‌هاست.بلغور چربی کمی دارد، مقدار زیادی مواد معدنی مثل منگنز، منیزیم و آهن دارد، ضمن اینکه منبع خوبی از پروتئین‌های گیاهی است. پیش از همه اینها، بلغور مقدار بسیار خوبی از فیبر مورد نیاز در رژیم غذایی را تامین می‌کند که برای سلامت قلب و گوارش‌تان لازم است؛ با مصرف یک پیمانه بلغور، بیش از ۲۵ درصد نیاز روزانه شما به فیبر تامین می‌شود!

تحقیقات زیادی نشان داده که مصرف گندم کامل می‌تواند مانع از بروز بیماری‌هایی چون سرطان، بیماری قلب، ناراحتی‌های دستگاه گوارش، دیابت و چاقی شود و بر این باورند که بلغور گندم می‌تواند بخشی از یک رژیم درمانگر باشد. دانه‌های کامل منبع خوبی از ریزمغذی‌های گیاهی هستند که التهاب را کاهش داده و مانع از صدمات رادیکال‌های آزاد می‌شوند و شامل ترکیباتی از قبیل استروژن‌های گیاهی مانند لیگنان‌ها، استانول‌های گیاهی و استرول‌های گیاهی است که در تنظیم و تعادل سازی هورمون‌های زنانه بسیار موثرند.
بلغور گندم همان‌طور که در آشپزی ایران، هند، ترکیه و آسیای میانه قرن‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد، در غرب بیشتر به عنوان ماده اصلی «تبوله» شناخته می‌شود.

با پخت و مصرف یک پیمانه بلغور که فقط ۱۵۱ کیلوکالری انرژی دارد، ۸ گرم فیبر، ۶ گرم پروتئین،نیم گرم چربی، یک میلی‌گرم منگنز (۵۵ درصد)، ۵۸ میلی‌گرم منیزیم (۱۵ درصد)، ۷ میلی‌گرم آهن (۱۰درصد)، ۸ میلی‌گرم نیاسین (۹درصد) و ۲/۰ میلی‌گرم ویتامین B6 (۸درصد) نصیب بدن‌تان می‌شود.زیاده‌روی هیچ‌وقت خوب نیست و همیشه گفته‌اند حفظ تعادل در هر کاری بهترین است. مصرف بلغور هم از این قاعده مستثنی نیست؛ بلغور گندم به طور طبیعی حاوی ترکیبات اگزالات است که در مقایسه با سایر دانه‌ها کمی بیشتر است. مقدار متوسط اگزالات برای افراد سالم مضر نیست اما می‌تواند میزان کلیسمی که بدن با ادرار دفع می‌کند، افزایش دهد و شرایط بیماری‌های کلیوی مثل سنگ کلیه را پیچیده‌تر می‌کند.

آش بلغور کرمانشاهی

مواد مورد نیاز:
-بلغور گندم (خیس شده): ۱ پیمانه
-گوشت (چرخ کرده): ۱۵۰ گرم
-پیاز (رنده شده): ۱ عدد
-کشک: ۱ پیمانه
-نعناداغ: ۲ ق س
-پیازداغ: ۲ ق س
-نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
-زردچوبه: ۱ ق چ
-روغن مایع: ۱ ق س
روش پخت
۱. بلغور (از ۲ ساعت قبل خیس شده) را همراه با ۵ پیمانه آب داخل قابلمه ای روی حرارت متوسط بگذارید تا کاملا بپزد (در قابلمه را به صورت کامل نگذارید تا سر نرود و تمام لعاب بلغور از بین نرود.)
۲. زردچوبه را همراه با مقداری روغن مایع درون تابه ای تفت داده و به بلغور اضافه کنید تا رنگ آن خوش رنگ شود.
۳. نمک و فلفل مواد را اندازه کنید. بعد کشک را به آن افزوده و به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا بجوشد.
۴. برای تهیه کوفته ریزه؛ گوشت را همراه با پیاز، نمک و فلفل ورز دهید، سپس به صورت گلوله های کوچک درون مقداری روغن تفت دهید.
۵
. یک دوم کوفته ریزه را درون مواد ریخته و بگذارید تا جا بیفتد.
۶. آش را با بقیه کوفته ریزه، نعناداغ و پیازداغ تزیین و سرو کنید.

بلیط هواپیما ارزان

لینک های مرتبط :

 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *