رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

آسیاب کهک تهران

لینک این مطلب کپی شد!

آسیاب کهک یکی از آسیاب های قدیمی تهران است که هنوز اثری از بقایای آن جامانده.آسیاب کهک در شهر تهران و تقاطع اتوبان یادگار امام و بلوار مرزداران، خیابان لادن بین بوستان انارستان و مجتمع مسکونی المهدی واقع شده است. زمان ساخت آسیاب کهک با توجه به فرم معماری آن احتمالاً مربوط به دوره زندیه یا صفویه است. با توجه به وقف نامه بنا که تاریخ ۱۲۶۰ هجری مهی (قمری) را نشان میدهد، زمان ساخت آن به قبل از این تاریخ می‌رسد. آسیاب کهک دارای بارانداز، ورودی، چشمه طاق و غیره است. ‏
آسیاب کهک در زمان های بسیار دوری مورد استفاده مردم تهران قرار می گرفت. اما به مروز زمان آسیاب کارایی سابق را نداشت و به مرور زمان از بین رفت. در حال حاظر شهرداری در برنامه ای قصد بازسازی این بنا را دارد.یکی از ویژگی های این آسیاب زنده بودن قنات آسیاب است که بنا بر اظهار شهرداری منطقه این قنات که از خیابان گلستان عبور می کند، یکی از سه حلقه قنات موجود در محله پردیسان به حساب می آید.می توانید ضمن بازدید از این آسیاب از بوستان انارستان که در مجاورت آن قرار دارد نیز دیدن نمایید.
اراضی «آسیاب کهک» موقوفه آموزشی است و عرصه آن در زمره موقوفه فردی به نام نوش‏آفرین خانم بوده و اعیان آن در اجاره بنیاد البرز است. بنیاد فرهنگی البرز در این اراضی یک مدرسه راهنمایی در ۴ طبقه دارای ۱۶ باب کلاس، محل امتحانات، کارگاه و آزمایشگاه احداث کرده است. این مدرسه در اختیار منطقه ۲ آموزش و پرورش قرار گرفته است.قرار گرفتن این آسیاب در فضای آموزشی تعداد قابل توجهی بازدید کننده را به همراه دارد.
نحوه دسترسی
مسیر اتوبوس
خط اتوبوسرانی میدان انقلاب – بلوار مرزداران به عنوان یکی از خطوط قابل دسترسی به این مکان تاریخی است. همچنین افرادی که از شمال یا شمال غرب تهران تصمصیم به بازدید این آسیاب دارند می توانند از میدان صنعت با خط اتوبوس بلوار مرزداران خود را به این مکان برسانند. دسترسی برای ساکنان غرب و جنوب غرب تهران از طریق پایانه اتوبوسرانی مترو دانشگاه شریف به مرزداران امکان پذیر است.
مسیر مترو
می توانید در مترو دانشگاه شریف پیاده شده و از طریق پایانه اتوبوسرانی به مرزداران و از آنجا از طریق دسترسی محلی خود را به آسیاب کهک برسانید.
مسیر خودروی شخصی
می توانید از طریق بزرگراه های حکیم، یادگار امام و شیخ فضل الله نوری و سپس دسترسی به محله مرزداران خود را به این آسیاب برسانید.
آدرس : تهران، تقاطع اتوبان یادگار امام و بلوار مرزداران، خیابان لادن بین بوستان انارستان و مجتمع مسکونی المهدی

آسیاب کهک تهران

منابع:
باشگاه خبرنگاران
بزنیم بیرون
وب سایت ایران بوم گردی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *