رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ آذر ۱۳۹۷

آرامگاه امین الدین بلیانی

لینک این مطلب کپی شد!

شیخ الاسلام امین الدین محمد بن زین الدین علی بن ضیاء الدین (و یا امام الدین مسعود بن نجم الدین) بلیانی کازرونی معروف به «امین بلیانی» از عارفان مشهور و شاعران قرن هفتم و هشتم هجری است. وی امام طریقت مرشدیه کازرونیه یعنی پیشوای صوفیانی بود که حلقه ارادت شیخ ابواسحق کازرونی را بر گوش دل داشتند و فرقه او را «مرشدیه» و «کازرونیه» می خواندند. خاندان بلیانی از بازماندگان شیخ ابو علی دقّاق نیشابوری صوفی مشهور بودند.

شیخ امین الدین از عارفان مشهور عصر خود در فارس بود و عده ای از بزرگان عرفان و ادب چون خواجوی کرمانی و حافظ از وی پیروی کردند. تربیت امین الدین زیر دست پدر و علی الخصوص عمش شیخ اوحدالدین عبدالله، شیخ صوفیان کازرونیه، انجام گرفت و با آن که در سال وفات اوحدالدین عبدالله، برادرش زین الدین علی در قید حیات بود امین الدین به وصیت عمش به جای او سمت ارشاد آن سلسله را یافت.
امین الدین به سیرت همه ی اهل طریقت کازرونیه در پیروی از سر سلسله ی مرشدیه یعنی شیخ مرشد ابواسحق کازرونی مبالغه داشت و در شعرهای خود قصیده های عربی و فارسی در منقبت او ترتیب داد و در بعضی از آن ها نام شیخ ابواسحق را به تصریح آورد.

شیخ امین الدین از تاریخ وفات عمش،(۶۸۳ یا ۶۸۶)، تا سال ۷۴۵ که تاریخ وفات خود اوست در کازرون پیشوای مریدان شیخ مرشد ابواسحق کازرونی بود و تعلیمات او را اجرا می کرد و به نام «شیخ مرشد» بناهایی چون سقایه (= حوض) و مسجد و دارالشفا و دارالعابدین و … برافراشت و آثار بسیار در کازرون برآورد. خانقاه علیا که محل تعلیم شیخ امین الدین بود در سال ۷۱۰ در دامن کوهستان شمالی کازرون ساخته شد و آخر های عمر امین الدین در آنجا گذشت و آرامگاه امین بلیانی هم در آنجاست.
شیخ امین الدین گذشته از مقام معنوی بلندی که داشت و نیز علاوه بر علو مرتبه در دانش های شرعی و در تصوف و عرفان، در سلک شاعران عهد خویش نیز منسلک بوده است.
محمود بن عثمان که از ارادتمندان وی بود کتابی جامع و بزرگ در شرح مقام های او به نام «جواهر الامینیه» نوشت و خود تلخیصی از آن تهیه کرد و آن را «مفتاح الهدایه و مصباح العنایه» نامید.

از اشعار اوست:
شب یلدای هجران کی شود روز بفریادم ازین بخت جگر سوز
فغان از هندوی زلفش که پوشید ز ما آن روی چون ماه دل افروز

آرامگاه امین الدین بلیانی  آرامگاه امین الدین بلیانی

آرامگاه امین الدین بلیانی  آرامگاه امین الدین بلیانی

آرامگاه امین الدین بلیانی  آرامگاه امین الدین بلیانی

آرامگاه امین الدین بلیانی  آرامگاه امین الدین بلیانی

           
 

نظر کاربران :

  • سفریتو

    واقعا استان فارس و شیراز مکان بر ای عرفای ایران بوده از جمله امین الدین بلیانی

    ۲۷ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *