رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ خرداد ۱۳۹۹

آب انبار شهرشال

لینک این مطلب کپی شد!

آب انبار شهرشال ز جمله بناهای ارزشمند متعلق به دوره قاجار است که با توجه به آسیب‌هایی که طی سال‌های گذشته به آن وارد شده، مرمت و ساماندهی بخش‌هایی از بنا در دستور کار این اداره کل به عنوان نهاد متولی امر حفاظت از آثار تاریخی قرار گرفت. آثار و بناهای تاریخی بسیار ارزشمندی در مناطق مختلف استان قزوین وجود دارند که متاسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفته و در معرض تخریب و نابودی هستند که امیدواریم با تامین اعتبار مورد نیاز برای احیا و باززنده‌سازی آن‌ها و همراهی همه نهادها برای اعتلا تاریخ و تمدن این مرزو بوم و رونق گردشگری منطقه اقدام‌های موثری انجام شود.

آب انبار شهرشال آب انبار شهرشال

عملیات اجرایی مرمت آب انبار تاریخی شهر شال شامل اجرای مجدد زیر بندی‌های تویزه و پاکار طاق‌ها، اجرای تویزه آجری، اجرای طاق‌های آجری، اجرای مجدد سردر راه شیر، آوار برداری بام راه شیر، اجرای دوغاب گچی، تسطیح و شیب‌بندی روی بام، اجرای اندود عایق رطوبتی و اجرای آجر فرش روی بام از اواخر مرداد ماه سال جاری با تامین اعتباری بالغ بر دو میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی این سازمان تحت نظارت فنی و کارشناسی مهندس مهران یعقوبی آغاز شد و هم اکنون در حال انجام است.

علاوه بر این آب انبارها، اکین تپه و غریب تپه از جمله آثار ارزشمند تاریخی در بخش شال هستند. آب انبارهای تاریخی نیز در شهرشال، شهرک مدرس و روستای طزرک واقع شده اند که یکی از آنها در محله شهبازی های شال، در دست مرمت و بهسازی است. تپه غریب علی تپه مربوط به دوره اشکانیان است و در شهرستان ابهر، بخش مرکزی، شهر صایین قلعه، جنوب شهر، چسبیده به گورستان شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۴۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *