رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ دی ۱۳۹۷

آبشار سد آیدوغموش

اشتراک گذاری

یکی از مناطق گردشکری شهرستان میانه مناطق اطراف سد آیدوغموش است . سد آیدوغموش در فاصله تقریبی ۲۵ کیلومتر در جنوب غربی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی و شمال غربی ایران قرار دارد. این سد از جریان سطحی رودخانه آیدوغموش که از شاخه های اصلی رودخانه قزل اوزن می باشد با انگیزه بهره گیری از آبهای سطحی ، طراحی شده است. رودخانه قزل اوزن درادامه مسیر خود به رودخانه سفید رود که به دریای خزر می ریزد، می پیوندد. این سد به منظور توسعه و بهبود آبیاری اراضی منطقه طراحی شده است. آب جمع آوری شده در پشت این سد توسط کانال هایی به زمین های اطراف ، جهت آبیاری این زمین ها انتقال داده می شود و در یکی از دره های فرعی اطراف سد آیدوغموش در یک طبیعت زیبا، آبشار مصنوعی توسط یکی از این کانال ها بوجود آمده و منظره ی بی نظیری را پدید آورده است که در سال های اخیر مورد توجه خانواده های میانه ای واقع شده است، این آبشار فصلی بوده و ممکن است به علت بسته بودن کانال های این سد، آبشار قابل مشاهده نباشد .
آب این کانال از بالای صخره ای به ارتفاع حدود ۳۰ الی ۴۰ متری به پایین سرازیر می شود ، که باعث به جود آمدن آبشاری زیبا می شود و در این بین آب در اثر برخورد به صخره ها و تشکیل قطرات ریز باعث خلق رنگین کمان زیبا می شود . در ضمن آب این ابشار بسیار سرد می باشد و تقریبا قابل شنا کردن نیست ولی بر عکس آن آب دیگری که از کنار آن می گذرد بسیار گرم می باشد .

موقعیت مکانی سد:
سد آیدوغموش به فاصله تقریبی ۲۰ کیلومتر در جنوب غربی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی، در شمال غربی ایران قرار دارد.برای رفتن به این ابشار باید شما از جاده کنار ایستگاه راه آهن و مجتمع فولاد به سمت راست حرکت کنید و بعد از طی ۲۲ کیلو متر به جاده خاکی که در سمت راست جاده که موازی آن کانال آبی نیز وجود دارد ، می رسید ( البته قبل از آن یک راه خاکی و تابلویی به متن پایاب سد آیدوغموش وجود دارد که آن به آبشار نمیرود و شما راه را باید ادامه دهید .) بعد از افتادن در جاده خاکی و ادامه مسیر در میانه راه شما به دو راهی میرسید و راه سمت راستی به آبشار ختم می شود.

آب و هوای منطقه:

از نظر اقلیمی سرد و خشک میباشد.آبشار مصنوعی که توسط یکی از کانال های سد بوجودآمده مورد توجه است

آدرس:آذربایجان شرقی٬ میانه٬ ۲۵ کیلومتری جنوب غربی میانه٬ سد آیدوغموش

آبشار سد آیدوغموش
آبشار سد آیدوغموش آبشار سد آیدوغموش

منبع:
tripyar.com

           
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    بسیار زیبا و چشم نواز است و حتما در فصل تابستان و یا بهار به این منطقه سفر کنید ما که خیلی لذت بردیم

    ۱ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    بسيار زيبا و ديدني هست اگه ميانه سفر كنيد تابستان واقعا جذاب و زيبا هست

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    آب این کانال از بالای صخره ای به ارتفاع حدود ۳۰ الی ۴۰ متری به پایین سرازیر می شود ، که باعث به جود آمدن آبشاری زیبا می شود

    ۳ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *