رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ تیر ۱۴۰۰

آبشار دامجی قیه مرند

لینک این مطلب کپی شد!

آبشار دامجی قیه مرند در استان آذربایجان شرقی واقع است. شهر زنوز که در مرند آذربایجان شرقی واقع شده دارای روستاهای با طراوت و زیباو جاذبه های گردشگری تاریخی، طبیعی بسیار است.آبشار دامجی قیه در موقعیت جغرافیایی N383618 E455252 در استان آذربایجان شرقی واقع است. این آبشار در شرق روستای درق در فاصله ۳ کیلومتری شمال شرقی شهرستان زنوز واقع است. این آبشار از میان سنگهای آهکی تراوش کرده و به درون چاله در مجاورت این سنگها میریزد. ارتفاع این آبشار در حدود ۵ متر و در ارتفاع ۲۰۰۸ متری از سطح دریا واقع شده است. درق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان زنوزق بخش مرکزی شهرستان مرند واقع شده‌است.

-دامجی-قیه-مرند3 آبشار دامجی قیه مرند

درق از نظرآب و هوایی جزو مناطق سردسیر ایران محسوب می‌شود که دارای زمستانهای سرد طولانی و بهار و پاییز نسبتاً سرد و تابستانهای معتدل می‌ باشد.حدود ۶ ماه از سال یخبندان است. متوسط میزان بارندگی سالیانه حدود ۳۹۷ میلی متر است.فروردین ماه با ۶۷ میلی متر بیشترین و مرداد ماه با ۴ میلی متر کمترین میزان بارندگی را دارند. میانگین دمای سالیانه ۱۲ درجه سانتی گراد می‌باشد. دسترسی به آبشار دامجی قیه از طریق جاده ارتباطی مرند به جلفا، سه راهی زنوز، بعد از شهرستان زنوز، روستای درق امکانپذیر است. آبشار در فاصله ۲ کیلومتری شرق روستای درق پس از زمینهای کشاورزی واقع است.

-دامجی-قیه-مرند4 آبشار دامجی قیه مرند

اگر بخواهید از روستای زنوزق به این آبشار برسید، از حاشيه روستا بايد سه كيلومتر در مسير جاده «كوه كمر» پيش برويد، اطمينان داشته باشيد از ديدن اين مسير خسته نخواهيد شد، به ويژه در فصل تابستان كه باغ‌ هاي حاشيه جاده را سيب‌ های رنگين، زردآلو و گردو پوشانده و چشم‌انداز زيبايی را به وجود می آورند. امتداد اين جاده نیز به ييلاق «ماهار» می رسد، دشت وسيع و سرسبزی كه اهالی از سبزی های تازه و مفيد آن بهره‌ می گيرند.

شهرستان زنوز

شهر توریستی-فرهنگی زنوز، کوهستانی ترين نقطه شهری ازشهرستان مرند است که ارتفاعش ازسطح دريا ۱۶۲۹ تا ۱۸۳۱ متر متغیر است می باشد و در ۴۵ درجه و۴۹ دقيقه و۲۰ ثانيه طول شرقی ازنصف النهارگرينويچ ودر ۳۸ درجه و ۴۵ دقيقه و ۳۰ ثانيه عرض شمالی از خط استوا قرار گرفته با ۸۵ کیلومتر با تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی ۳۰ کیلومتر با شهر مرند فاصله دارد و در شمال شرقی آن واقع شده است. زنوز با جاده ترانزيت مرند – جلفا ۱۱ کيلومتر فاصله دارد.

در زنوز قدیم بیش از پانصد چشمه وجود داشته واکثر آنها به علت موقعیت زمین بسوی قبله جاری می شدند در برخی نوشته ها تعداد این چشمه ها ۳۶۰ یا ۳۷۰ عدد ذکر گردیده است واکنون نیز اکثر آنها در حیاط منازل وباغات وکوچه ها موجود هستند.

اقتصاد زنوز برپایهٔ کشاورزی، دامداری و زنبورداری استوار است و محصولاتش، به ویژه سیب آبدار زنوز، شهرت جهانی پیدا کرده‌است. صنعت سرامیک‌سازی زنوز، از دیرباز در سطح کشور معروف بوده‌است، ولی امروزه از رونق خوبی بهره‌مند نیست.

وجود مراتع ماهار و آغداش در ضلع شمالی زنوز نیز با تنوع گونه های گیاهی و حاصلخیز مراتع مناسبی را جهت چرای دام دارد.

-دامجی-قیه-مرند5 آبشار دامجی قیه مرند

جاهای دیدنی اطراف

قیزیل کورپی (پل طلایی)، روستای زنوزق، تفرجگاه ماهار و…

-دامجی-قیه-مرند آبشار دامجی قیه مرند

-دامجی-قیه-مرند1 آبشار دامجی قیه مرند

-دامجی-قیه-مرند2 آبشار دامجی قیه مرند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *