رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ آبان ۱۴۰۰

آبشار بیشه گرمه

اشتراک گذاری

آبشار بیشه گرمه ، یکی از زیباترین آبشارهای ایران است در قلب دورود واقع شده است . با دانه های الماسی آب، صدای گوشنواز جریان آب روی صخره های سر به فلک کشیده، درختان کهن، مناظر روستایی بی نظیر و طبیعتی زیبا، سخاوتمندانه میزبان میهمانان و گردشگران است. در کنار آبشار بیشه آبشار دیگری که یکی از زیباترین آبشارهای استان لرستان است، اما به خاطر نزدیک بودن به آبشار بیشه کمتر مورد توجه واقع شده جریان دارد که به آبشار آبگرمه معروف است. این آبشار که بیشه گرمه نیز نام گرفته، درست در نزدیکی یکی از زیباترین تالاب ها، به نام تالاب ازگن (یا تالاب قارون) می باشد.

وجود رودخانه های فصلی و دائمی در ارتفاعات زاگرس استان لرستان، زمینه ساز به تشکیل آبشارهای زیاد با شمایل متفاوت در این استان شده است. در این استان هر جا رودخانه به پرتگاهی صخره ای رسیده، صحنه ای زیبا شکل گرفته و با همدستی آب و صخره جاذبه ای کم نظیر رقم خورده است . آبشارهایی را به وجود آورده که برخی شهرت جهانی دارند. بلندترین، زیباترین و عریض ترین آبشارهای ایران در استان لرستان قرار واقع شده اند.

آبشار بیشه گرمه

روستای چم چید

به منطقه چم چید (چم چیت) که یکی از روستاهای دورود است که رسیدید. کوه قارون صلابتش ر به رخ میکشد. مخمل سبز کوه ها زیبایی شگفت انگیزی به این منطقه داده و آب آبشار ها، موسیقی زیبای طبیعت رو می نوازد. در این مسیر دره ها و آبشارها دل هر دوست دار طبیعتی را با خود می کشاند . با رسیدن به روستای کوچک گورکش با خانه های کاهگلی آرزو می کنید روزهای اردیبهشت را در این منطقه و در کنار مردم بومی سپری کنید. باید کمی بیشتر پیاده روی کرد تا به بیشه گرمه برسید. آبشار بیشه گرمه، درست در همین حوالی، درون دره ای فوق العاده زیبا قرار جاری است.

مسیر دسترسی خاکی است و همین امر باعث شده که بکر باقی بماند. درخشش آب، زیر نور خورشید و تلفیق رنگ طلایی نور خورشید و سفیدی آب آبشار وقتی با هوا مخلوط میشود، صحنه های بی نظیری را خلق می کند.

آبشار بیشه گرمه، در فاصله ۲۳ کیلومتری جنوب غرب شهرستان دورود به طرف بیشه و در ادامه جاده راه آهن قرار گرفته است. در مسیر رسیدن به آبشار بیشه گرمه که به آبشار چم چیت (یا چم چید) نیز معروف است، آبشار های پلکانی کوچک و زیبایی خواهید دید. بافت صخره ها در این منطقه در قسمتهایی سخت و صیقلی و در قسمتی دیگر نرم رسوبی هستند . این صخره ها و آبشار با سرانگشت طبیعت به زیبایی تزئین شده اند. اطراف بیشه گرمه، به خاطر وجود آب ها و هوای مساعد، گونه های گیاهی زیبایی زندگی می کنند. در واقع نقاش طبیعت بیشه گرمه را بیشتر شبیه بهشت نقش زده است.

آبشار بیشه گرمه آبشار بیشه گرمه

پوشش گیاهی و گونه های جانوری

گل هایی مثل نرگس، زنبق، میخک وحشی، نعناع، پونه که به صورت خود رو رشد می کنند. در این منطقه در کنار درختانی که سایه گسترده اند هر گردشگری را شیفته خود میکنند. بلندای گیاهان گندمگون این منطقه به پنجاه سانتی متر نیز می رسد. از گونه های جانوری این منطقه میتوان به خرس قهوه ای، پلنگ، گرگ، گراز، اسب های وحشی و بز کوهی اشاره کرد. اصلا نگران حضور این حیوانات در منطقه نباشید، فقط اگر قصد کمپ زدن دارید. حتما موارد احتیاط را رعایت کنید و از راهنمایی های مردم محلی نیز استفاده کنید.

راه دسترسی آن همان جاده‌ باریک به سمت «چم چیت» است. بیشه‌ آبگرم با آبشار بلند و زیبایش چند کیلومتری آنسو‌تر از چم‌ چیت قرار گرفته و بخشی از راه آن شنی اما صاف و هموار است. آبشار آبگرم در میان بیشه‌ ای پردرخت جاریست و از بلندترین نقطه تا زمانی که به رودخانه سزارمی پیوندد حدود پانصد متر طول دارد. تمام مسیر آن را می ‌توان در سایه درختانی بلند طی کرد و البته شرابه‌ های آبشار نیز چون بارانی تند در برخی نقاط بر تن فرو می ‌ریزند. این بیشه در دامنه‌ غربی کوهی بنام «بَشه» قرار گرفته است. آب این آبشار نسبت به تونل برفی در زمان یکسان چند درجه گرم ‌تر است و در اردیبهشت بدون احساس سرما زیر آن می ‌توان ایستاد.

نحوه دسترس

 

آبشار آبگرمه در کنار راه آهن تهران خوزستان، بین ایستگاههای قارون و بیشه در منطقه چم چیت واقع شده است.دسترسی از طریق ایستگاه راه آهن دورود به ایستگاه چم چیت که در فاصله ۱۲ کیلومتری شهر دورود قرار دارد و یا راه آسفالته دورود به سمت روستای پیر عبدالله امکانپذیر است.
مسیر ریلی: با قطار محلی منطقه به سمت ایستگاه قارون رفته، بعد از عبور از ایستگاه قارون به منطقه چم چید می رسید.
مسیر اسفالت (جاده پیرعبدالله): بعد از عبور از پل بزرگ بعد ازمسافت دویست متر دومین جاده خاکی دست چپ رسیده و با عبور از وسط شیلات ماهی به پل راه اهن رسیده توقف کنید. ادامه مسیر بعد از پل پیاده روی میباشد. مدت پیاده روی حدود نیم ساعت است.

 

آبشار بیشه گرمه آبشار بیشه گرمه

           
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    آبشاری زیبا و با صفا در دل زاگرس مست و بسیار دیدنی و منظره ای که نواز دارد آب سردی هم دارد

    ۱ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    يك ابشار جذاب ديدني و البته بكر و دست نخورده با زيبايي فراوان طبيعي و سرسبزي

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    این ابشار از بهترین ابشارهایی است که من به همراه دوستانم به اینجا رفتم ولی دسترسی به این ابشار کمی مشکله

    ۷ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    برای رسیدن به این جلوه زیبای طبیعت باید راه ۳۵ کیلومتری شهر دورود یا ۶۵ کیلومتری شهر خرم آباد به سمت آبشار را طی کنید.

    ۳ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *