رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ بهمن ۱۳۹۲

کار ساده ای که نمی خواهند یاد بگیرند!

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲۷ – عصرایران ؛ جعفر محمدی – شما به گردشگری علاقه مند هستید و اتفاقاً در شهری که زندگی می کنید ، یک نمایشگاه گردشگری هم برگزار شده است. دوست دارید از آن بازدید کنید اما وقتی به ساعات بازدیدش نگاه می کنید با کمال تعجب می بینید که نمایشگاه مذکور ، مانند یک اداره عمل کرده است: ساعات بازدید از ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر !
شما چون در آن ساعات سر کار هستید و ترک محل کار هم برایتان مشکل یا در آن ایام نامیسر است ، به احتمال قوی نمایشگاه را از دست خواهید داد مخصوصاً اگر نمایشگاه در شهری مانند تهران برگزار شود.
البته اگر در کشوری مانند اسپانیا ، آلمان یا ژاپن باشید ، خیال تان راحت باشد چون مسوولان آن کشورها ، به عقل شان می رسد که برای بازدید عمومی ، باید ساعاتی از وقت بعد از زمان اداری را نیز به نمایشگاه های شان بیفزایند تا مردم بتوانند بعد از فراغت از کار ، در ساعات عصر سری به نمایشگاه بزنند و استفاده لازم را ببرند، مثلا ساعت ۹ تا ۲۰ .

امروز هفتمین نمایشگاه گردشگری و هتلداری ایران به کار خود پایان می دهد ، با آن ساعات کاری عجیب و غریب که معلوم نیست بر چه اساسی به ذهن برگزار کنندگان خطور کرده است: ۹ تا ۱۶ !

ای کاش ، تنها اشکال این نمایشگاه ساعات کاری اش بود ولی از آنجا که گویا قرار نیست صنعت گردشگری ایران علمی و حرفه ای شود، حتی در تعیین روزهای برگزاری نیز به ناشیانه ترین شکل ممکن عمل کرده اند تا مایه شگفتی فعالان گردشگری ایران را فراهم کنند.

هم اکنون در جهان، نمایشگاه های متعددی در عرصه صنعت گردشگری برگزار می شود که از میان آنها ۵ نمایشگاه ، بسیار مهم و استراتژیک هستند و کشورها و آژانس هایی که نمی خواهند در مسابقه جهانی توریسم عقب بمانند ، حتماً در این ۵ نمایشگاه شرکت می کنند.
این ۵ نمایشگاه اصلی توریسم در دنیا عبارتند از:
– BIT میلان
– ITB برلین
– WTM انگلیس
– FITOR اسپانیا
– JATA ژاپن
این نمایشگاه ها به حدی مهم هستند که شرکت فعالان اصلی توریسم در آنها ، عادی و عدم شرکت در آنها خبرساز است.

نمایشگاه صنعت گردشگری و هتلداری تهران ، دقیقاً همزمان با نمایشگاه BIT میلان برگزار می شود و این یعنی اوج ناپختگی در تعیین زمان برگزاری نمایشگاه تهران که از قضا عنوان “بین المللی” را هم یدک می کشد!

بدیهی است که هر کشور یا آژانس معتبری در شرایط انتخاب ، بین نمایشگاه تهران و نمایشگاه معتبری چون BIT میلان ، دومی را انتخاب می کند که در آن بیش از یکصد کشور و ده ها هزار نفر از فعالان توریسم حضور دارند.

این همزمانی ، برای آژانس های ایرانی هم دردسر ساز است زیرا از یک سو ، تمایل دارند در نمایشگاه گردشگری کشور خودشان حاضر باشند و از سوی دیگر فرصت جهانی میلان را از دست ندهند. در بهترین حالت ، آنها ناگزیرند با تقسیم انرژی و توان خود ، به هر دو جا بروند که طبیعتاً قادر به ارائه تمام ظرفیت های خود نخواهند بود.

جالب اینجاست که نمایشگاه گردشگری و هتلداری تهران ، به فاصله تنها چند روز بعد از نمایشگاه گردشگری و هتلداری کیش برگزار می شود که خود این مسأله ، باعث فشردگی کار شرکت کنندگان در هر دو نمایشگاه می شود و بسیاری را ناگزیر از انتخاب می کند.

حال سوال این جاست که آیا نمی توان نمایشگاه گردشگری تهران را به تاریخی دیگر موکول کرد تا این همزمانی ها به صنعت توریسم ایران آسیب نرساند؟
به راستی چگونه می توان به توسعه گردشگری در ایران امیدوار بود در حالی که کار ساده ای مانند تعیین تاریخ برگزاری یک نمایشگاه را به درستی انجام نمی دهند؟!

حتی همین نمایشگاه گردشگری کیش نیز در یکی از بدترین ایام تقویم سالانه برگزار می شود. کسانی که به اندازه یک ترم گردشگری خوانده اند ، می دانند که نمایشگاه ها و همایش ها را در ایامی برگزار می کنند که شهر محل برگزاری ، در Low Season یا فصل خلوتی است و هتل هایش پذیرای کمترین مهمان است.

این انتخاب بدین علت است که هتل ها و سایر خدمات در ایام خلوتی نیز کار کنند. اگر این نمایشگاه ها و همایش ها در High Season (فصل شلوغی) برگزار شود، افزایش ناگهانی حجم بزرگی از شرکت کنندگان در نمایشگاه به انبوه مسافران متعارف ، برای همه مشکل ساز خواهد بود. این اتفاقی است که در نمایشگاه گردشگری کیش نیز رخ داد و در حالی که به دلیل آب و هوای خوب کیش در این ایام ، مسافران زیادی در کیش بودند، افزودن ناگهانی نمایشگاه نیز مزید بر علت شد به گونه ای که هم مسافران و هم هتل ها و هم شرکت کنندگان در نمایشگاه ، به مشکلاتی برخورد کردند.

جالب اینجاست که نمایشگاه مذکور ، نمایشگاه گردشگری بود. اگر نمایشگاه دیگری بود می شد گفت که برگزار کنندگان این مسائل را نمی دانند ولی از کسانی که خود در کار گردشگری اند ، این ندانم کاری ها و زمان نشناسی ها ، عجیب است.

البته از مسوولانی که به نحوی در کار صدور اجازه نمایشگاه ها هستند نیز انتظار می رود چنین رویدادهایی را بر مبنای منطق زمانی محل ، مورد بررسی و پذیرش قرار دهند و الزاماً در Low Season ها پذیرای رویدادهای پر ترافیک باشند ، کما این که نمایشگاه های گردشگری مهم اروپا مانند فیتور و بیت ، در فصل برف و سرما که میزان توریست ها به حداقل می رسند ، برگزار می شوند.
مخلص کلام آن که نه تنها نمایشگاه های گردشگری که همه رویدادهای این چنینی نیازمند مهندسی مجدد زمانی هستند.

در چشم انداز ایران در ۱۴۰۴ ، رسیدن به عدد ۲۰ میلیون توریست در سال هدفگذاری شده است وبرای رسیدن و یا حتی نزدیک شدن به این عدد ، راه درازی و سختی در پیش است.
10454_118 کار ساده ای که نمی خواهند یاد بگیرند!

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *