رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ آذر ۱۳۹۵

چومچه خاتون؛ آیین های طلب باران

اشتراک گذاری

جشن آیینی و سنتی طلب باران “چومچه خاتون” به عنوان یکی از آئین های کهن، جمعه گذشته در پارک شکوفه‌های بادام گیوی علیا شهرستان کوثر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، جشن آیین طلب باران با عنوان “چومچه خاتون” توسط اداراه کل میراث فرهنگی استان و شهرستان با مشارکت بخش مردمی و همکاری هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی استان، فرماندار و شهرداری شهرستان کوثر روز گذشته اجرا شد.
سرپرست معاونت گردشگری استان اردبیل در این جشن سنتی گفت: سومین جشن آیینی”چومچه خاتون” همانند سال‌های گذشته برای شکرگذاری از نعمت و برکت های خداوندی و نیز طلب باران و نمایش غنای فرهنگی و آداب و رسوم  شهر در این شهرستان برگزار می شود.
قادر تقی زاده با بیان اینکه مراسم چومچه خاتون بیشتر در جنوب استان اردبیل در مناطقی که بارش باران در آنجا کم بوده به منظور طلب باران انجام می شود، افزود: برگزاری این آئین سنتی طی سال های اخیر باعث جذب گردشگران بسیاری به شهرستان کوثر شده و بی شک استمرار آن و احیا بسیاری از آئین های کهن منطقه باعث خواهد شد تحولی در زمینه گردشگری جنوب استان اردبیل ایجاد شود.
در ادامه مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کوثر نیز با تاکید بر ضرورت احیای آیین های سنتی، هدف از برپایی این جشن ها را احیای آیین های اصیل گذشته و بازخوانی فرهنگ و رسوم حاکم در این منطقه عنوان کرد.
جابر اسدی با بیان اینکه آیین چومچه خاتون از جمله مراسم سنتی است که در مواقعی از سال که بارش کاهش یافته با هدف دعای جمعی برای بارش باران اجرا می شود، اظهار داشت: در صورت آشنایی عموم مردم با فرهنگ دیرینه خود و برقراری ارتباط مستمر با نمادهای دیرینه آن، می توان به توسعه فرهنگی یک منطقه امیدوار بود.
پس از سخنرانی، پخت آش نذری، مسابقه بازی‌های بومی محلی توسط هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی استان، موسیقی عاشقلار، نمایش کودک، موسیقی، یوگای خنده برای خانواده ها، نمایش طنز و اهدای جوایز و اجرای نمادین نمایش چومچه خانون و تقدیر از فعالان فرهنگی و زحمتکش این مراسم، برگزار شد.
در جشن آئینی «چومچه خاتون» کودکان و نوجوانان با مراجعه به خانه همسایه ها مواد اولیه آش نذری چومچه خاتون را جمع آوری کرده و سپس عده ای از زنان اقدام به پخت آش و توزیع آن در بین اهالی می کنند و پس از صرف آش دعای جمعی برای طلب باران خوانده می شود.
بدین ترتیب که در ابتدای مراسم کودکان لباس هایی مخصوصی را بر تن «چمچه» که همان قاشق چوبی بزرگ است می کنند و آن را «چومچه گلین» یا عروس باران می نامند و یکی از کودکان در حالی که چومچه خاتون را در دست گرفته با خواندن دسته جمعی شعرهای خاص این مراسم، به در خانه های محل رفته و صاحبان خانه ها سطلی آب بر روی چومچه خاتون ریخته و هدایایی را به کودکان می دهند.
کودکان با هدایای جمع شده که اغلب پول و حبوبات برای تهیه آش نذری است، آش نذری پخته و میان اهالی توزیع می کنند.

چومچه خاتون چومچه خاتون؛ آیین های طلب باران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *