رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ آبان ۱۳۹۲

رکورد شاخص تورم گردشگری ، در دولت دهم شکسته شد

اشتراک گذاری

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ به گزارش خبرگزاری‌ها، شاخص فلاکت به عنوان میزانی برای ارزیابی شدت رکود تورمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این شاخص طی سالهای اخیر هر ساله رکورد جدیدی بر جا گذاشته است، تازه ترین آمارها از وضعیت این شاخص نشان می دهد برای نخسین بار طی ۱۷ سال اخیر سرجمع نرخ تورم و بیکاری که شاخص فلاکت نامیده می شود در پایان تابستان سال ۹۲ از مرز ۵۰ درصد عبور کرده است.

البته تنها شاخص فلاکت نیست که درجات بالایی به خود اختصاص داده است بلکه گزارش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری و روستایی که توسط مرکز آمار کشور منتشر شده نیز نشان از عبور شاخص های تفریح و سرگرمی از مرز ۵۰ درصد، هتل و رستوران از مرز ۴۰ درصد و شاخص حمل و نقل از مرز ۳۵ درصد خبر می دهند.

بنابر این گزارش، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور در شهریور ماه سال ۹۲ با توجه به شاخص کل (برمبنای ۱۳۸۱=۱۰۰ ) عدد ۳/۸۰۲ را نشان می‌دهد. این شاخص کل نسبت به سال قبل ۷/۴۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییرات شاخص کل در دوازده ماه منتهی به شهریور ماه سال ۹۲، نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم)، ۳/۴۲ درصد است.

شاخص های تفریح و سرگرمی از مرز ۵۰ درصد، هتل و رستوران از مرز ۴۰ درصد و شاخص حمل و نقل از مرز ۳۵ درصد عبور کرد
نرخ تورم دوازده ماه منتهی به شهریور ماه ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات به ۲/۴۷ درصد رسیده‌است. البته این نرخ درخصوص خانوارهای شهری به ۷/۵۳ درصد رسیده است.

نرخ تورم دوازده ماه منتهی به شهریور ماه ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل در گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات به ۹/۳۵ درصد رسیده‌است و در خانوارهای شهری از ۲۹ درصد عبور کرده است.

نرخ تورم سالانه گروه‌های منتخب کالاها و خدمات خانوارهای روستایی با توجه به شاخص کل ۳۰ در شهریور ۹۱ و رسیدن آن به عدد ۳/۴۲ در شهریورماه ۹۲ درخصوص تفریح و فرهنگ از۳/۱۴ در شهریور ۹۱ به ۹/۵۱ در شهریور ۹۲ رسیده‌است. این نرخ در خصوص هتل و رستوران از ۷/۲۳ در شهریور ۹۱ به ۶/۴۴ در شهریور ۹۲ رسید و نرخ تورم سالانه در حوزه حمل و نقل خانوارهای روستایی از ۸/۱۶ در شهریور ۹۱ به ۸/۳۳ در شهریور ۹۲ رسیده است.

البته گزارش شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در مهرماه سال ۹۲ بر اساس پایه جدید (سال ۱۳۹۰) در مهرماه ۹۲ عدد ۶/۱۷۲ را نشان می‌دهد. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز ۳/۳۲ درصد است. البته درصد تغییرات شاخص کل در دوازده ماه منتهی به مهرماه سال ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲/۳۶ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه ۹۲ (۳۶ درصد) افزایش یافته و نشان دهنده کند شدن روند افزایش نرخ تورم است.

نرخ تورم سالانه گروه‌های منتخب کالاها و خدمات خانوارهای شهری کشور با توجه به شاخص کل ۲/۳۶ در مهرماه سال جاری درخصوص تفریح و فرهنگ ۲/۵۰ درصد، هتل و رستوران ۷/۳۸ درصد و حمل و نقل ۵/۳۹ درصد عنوان شده است.

مهار این شاخص و خروج از چرخه تورم و رکود در واقع چالش اصلی دولت یازدهم به شمار می رود چنانکه “عبدالرضا افتخاری” عضو هیئت مدیره انجمن علمی گردشگری کشور شاخص های موجود در زنجیره های گردشگری را بیش از حد متوسط و حتا شدید دانست و به CHN گفت: «به طور معمول درخصوص شاخص ها، درصدهای کمتر از ۱۰ را کم، بین ۱۰ تا ۲۰ را متوسط و بیش از ۳۰ را شدید عنوان می کنند هنگامی که درخصوص شاخص هتل و رستوران با اعدادی بیش از ۳۸ درصد یا ۴۴ درصد روبه رو هستیم به معنای تورم بسیار شدید در این حوزه است.»

به اعتقاد او، هنگامی که شاخص تورم در حوزه تفریح و فرهنگ که بخش های فعال در حوزه فرهنگ، هنر و گردشگری را شامل می شود از مرز ۵۰ درصد عبور می کند نشان از تورم بسار شدید در این بخش دارد. این تورم در جای خود تاثیرات شگرفی در حوزه گردشگری و تفریح خواهد گذاشت از این رو نیاز است تا هرچه زودتر از درصد آن کاسته شود.

عبدالرضا افتخاری:
هنگامی که درخصوص شاخص هتل و رستوران با اعدادی بیش از ۳۸ درصد یا ۴۴ درصد روبه رو هستیم به معنای تورم بسیار شدید در این حوزه است
این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه از نیاز بخش های فعال در حوزه گردشگری به حمایت های دولت تاکید کرد و یادآور شد: «برای رفع چنین تورم هایی در حوزه گردشگری در مرحله اول باید از فعالان و تولید کنندگان این حوزه حمایت شود تا بتوانند قیمت ها را کاهش دهند سپس باید برنامه ریزی برای مصرف کنندگان گردشگری در نظر گرفته شود تا بتوان این حوزه را رونق داد.»

به گزارش CHN، شاخص تورم در دولت دهم رکوردهای ویژه ای به خود اختصاص داد و گردشگری نیز که از آن به عنوان کالای لوکس نام برده می شد سکوهای افزایش را به سرعت طی کرد. اینگونه است که مسئولان دولت یازدهم با تورمی اینچنینی در حوزه گردشگری روبه رو هستند که جز با هدایت و اختصاص سبدهای حمایتی و انجام برنامه ریزی دقیق نمی توان به بهبود این حوزه امید داشت.

گزارش: معصومه دیودار
IMAGE635198106765843385 رکورد شاخص تورم گردشگری ، در دولت دهم شکسته شد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *