رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ شهریور ۱۴۰۰

خانه صولت ( موزه مردم شناسی ابرکوه )

اشتراک گذاری

خانه صولت ( موزه مردم شناسی ابرکوه ) مربوط به دوره قاجار است و در ابرکوه، خیابان باهنر محله دروازه میدان واقع شده و این اثر به شماره ۱۸۳۹ مورخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. صاحب این خانه صولت، ازخوانين آن روزگاردرابركوه بوده است.

صولت 1 خانه صولت ( موزه مردم شناسی )

معماری بنا

مساحت خانه حدود ۱۰۰۰ متر مربع است که ۱۵۰ متر آن شامل حیاط مرکزی است و پیرامون آن عمارتی در دو طبقه و گاه سه طبقه با احتساب زیرزمین قرار گرفته است. از خصوصیات بارز بنا می توان از ستون های گچ بری شده زیبا، پرکار و پر نقش و نگار که به صورت برجسته با نقوش اسلیمی گل و بوته و صفه هایی که گوشواره وار دور تا دور حیاط را در بر گرفته، نام برد.این خانه با سردری بلند و با شکوه دارای گچ بری ها و مقرنس کاریهای بسیار زیباست. با عبور از سردر به راهرویی می رسیم که به ورودی اصلی منتهی می شود. بر بالای این ورودی برج بلند مراقبت قرار دارد.

صولت 3 خانه صولت ( موزه مردم شناسی )

این خانه نیز همانند اغلب خانه های ابركوه و خانه های فلات مركزی ایران، از معماری درونگرا پیروی میكند. برای رسیدن به حیاط پس ازگذشتن از پیش ورودی و هشتی زیبای خانه باید راهرویی طولانی را طی كرد. در چهارسوی حیاط مركزی چهار صفه واقع شده است. ضلع شمالی اتاقی پنج دری است که به علت رو به آفتاب بودن و پوشیده بودن جداره ها و استفاده ازدربهای كوچك، زمستان نشین بوده است. روبه روی آن صفه جنوبی است كه پشت به آفتاب بوده و كاملاً گشوده است. این سرسرا (شكم دریده) درتابستان مورد استفاده بوده است و دو ستون گچبری زیبا دارد. جداره هر چهارضلع رو به حیاط نیز با تزییناتی خاص گچبری شده اند. قسمتهایی ازجبهه غربی و جنوبی بنا به صورت دو طبقه اجرا شده و زیرصفه جنوبی پایابی كنده شده درسنگ واقع است كه ازآن برای دسترسی به شبكه قنات كه از زیرخانه می گذشته استفاده می شد. از دیگر قسمتهای خاص این بنا برج چهارگوش كنارراهروی ورودی است.

صولت 2 خانه صولت ( موزه مردم شناسی )

در موزه چه می بینیم ؟

موزه مردم شناسی ابرکوه درخانه صولت بر پا شده است. مجموع آثار موجود در این موزه به بیش از ۵۲۵ شی ء با ارزش تاریخی می رسد.
آثار موزه مردم شناسی ابرکوه شامل: تفنگ، تپانچه، سندهای قدیمی، سکه های رایج ایران، سکه حضرت امام رضا (ع)، مهر و اشیای کاوش های باستان شناسی مسجد جامع، طاووس الحرمین و قلعه بهمن، اشیای تزیینی، نسخ خطی، وسایل کشاورزی، وسایل حمام و روشنایی، جعبه آوازهای قدیمی، کوزه های شاموتی، کوزه های دستشویی سفره، آبکشی (لعاب دار و لوله دار)، حکم احمد شاه قاجار به یکی از سرداران ابرکوهی و تعداد زیادی از اشیای موزه مردم شناسی و همچنین تعدادی سنگ های قدیمی است.
قدیمی ترین اثر این موزه به اوایل اسلام تعلق دارد. سایر این موزه مربوط به دوران مختلف اسلامی، بخصوص ایلخانی، صفویه و قاجار است.

لباس های محلی نیز که روزگاری در میان مردم جایگاه خاصی داشته و هنوز به ندرت در بین مردم به خصوص در روستاها دیده میشود در خانه صولت دارای جایگاهی ویژه است.

ابرکوه که یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور است، بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی دارد که تا کنون ۱۲۷ اثر آن به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. مسجد جامع، یخچالها، خانه آقازاده، گنبد عالی، بافت قدیم شهر ابرکوه و سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه بیشترین بازدید کننده مسافران بوده است.

صولت 4 خانه صولت ( موزه مردم شناسی )

نحوه دسترسی

آدرس :ابرکوه – خیابان شهید باهنر -کوچه پشت مسجد آقا – خانه تاریخی صولت
ساعات بازدید : ۸-۲۰
روز تعطیلی موزه : شنبه

صولت 5 خانه صولت ( موزه مردم شناسی )

صولت 6 خانه صولت ( موزه مردم شناسی )

صولت 7 خانه صولت ( موزه مردم شناسی )

صولت خانه صولت ( موزه مردم شناسی )

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *