رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ خرداد ۱۳۹۸

۱۰ اثر صنایع دستی گلستان دارای مهر اصالت بین المللی است

لینک این مطلب کپی شد!

مریم حاجی ابراهیمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بخشی از این آثار و محصولات شامل شلاق با زیور آلات تزئینی ترکمن، گردنبند با سنگ‌های قیمتی و تزئینی، روسری با چاپ باتیک، کوله ترکیبی از چرم و جاجیم و جاجیم پادری است.
وی به برنامه این اداره کل برای احیای رشته‌های صنایع دستی گلستان اشاره کرد و افزود: یکی از صنایع دستی نجات یافته از خطر نابودی، رشته “سوزن دوزی ترکمن” است که از انحصار زنان ترکمن خارج شده و به صنعتی در حال رونق و فراگیر در همه مناطق استان تبدیل شده است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان افزود: همچنین رشته حصیربافی و زیرشاخه‌های مربوطه به آن در روستای مهترکلاته کردکوی و بخشی از شهرستان بندرگز احیا شد بطوری که اولین مرکز تخصصی حصیربافی این روستا با ۱۰ هنرمند در حال فعالیت است.

حاجی ابراهیمی گفت: حصیربافی شرق استان و نمدمالی ترکمن از دیگر صنایع دستی احیا شده گلستان در سال های اخیر است.

-دستی-گلستان ۱۰ اثر صنایع دستی گلستان دارای مهر اصالت بین المللی است

** فعالیت ۳۰ هزار هنرمند گلستانی در صنایع دستی
وی همچنین به فعالیت ۳۰ هزار هنرمند صنایع دستی گلستان اشاره کرد و گفت: این افراد به صورت گروهی و انفرادی در کارگاه‌های کوچک و بزرگ مشغول فعالیت بوده و محصولات خود را در بازارچه‌های موقت و یا دائمی به فروش می‌رسانند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: علاوه بر نمایشگاه های استانی، برخی هنرمندان با شرکت در نمایشگاه‌های ملی، بازاریابی چهره به چهره و یا از طریق فروشگاه‌های مجازی اقدام به فروش محصولات خود می کنند.
حاجی ابراهیمی یکی از مشکلات این حوزه را نبود پایانه صادرات گمرک تخصصی صنایع دستی در گلستان دانست و گفت: به دلیل فعال نبودن این پایانه تخصصی بسیاری از صنایع دستی گلستان از گمرک استان های دیگر صادر می شود و به این دلیل آمار دقیقی از این صادرات وجود ندارد.
به گفته وی، صادرات صنایع دستی از استان در قالب تجارت چمدان و سفری انجام می شود.
وی ادامه داد: هم اینک در گلستان ۱۰ مرکز تخصصی در حوزه صنایع دستی مشغول فعالیت و تولید محصول هستند.
وی به تسهیلات ارائه شده به هنرمندان گلستان اشاره کرد و گفت: سال گذشته از محل تسهیلات روستایی و ثبت در سامانه کارا، ۱۴۰ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان استان پرداخت شد.


** اعلام برنامه‌های هفته صنایع دستی در گلستان

وی به برنامه های هفته صنایع دستی (۲۰ تا ۲۶ خرداد) در گلستان اشاره کرد و گفت: ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی و نمایشگاه‌های مختلف در گرگان، گنبدکاووس و بندرگز، افتتاح و بهره برداری از ۲ مرکز تخصصی و سه فروشگاه صنایع دستی در استان، نمایشگاه گروهی عکس فراموش شدگان و دومین نشست استانی بسته بندی محصولات صنایع دستی در کاخ موزه گرگان و نصب پلاک ماندگار هنرمند رشته نمدمالی در روستای کر شهرستان آق قلا از جمله برنامه هفته صنایع دستی در گلستان است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *