رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ بهمن ۱۳۹۳

یک خانه دیگر در کرمان تخریب شد!

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۱/۱۱-
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ یک خانه دیگر در کرمان تخریب شد. این خانه که همجوار خانه هرمزیار تلفنچی است، روز گذشته توسط مالک شخصی تخریب شد. هرچند که فعالان میراث‌فرهنگی و یگان حفاظت از میراث‌فرهنگی کرمان به‌محض اطلاع مانع از تخریب بیشتر شدند. اما براساس گزارش‌های فعالان میراث‌فرهنگی درحال‌حاضر نیمی از این خانه تاریخی از بین رفته است.

«محسن موحدی» معاون میراث‌فرهنگی استان کرمان در رابطه با این خبر به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت: « یگان حفاظت میراث‌فرهنگی دستور توقف این تخریب را داده است.»

او تاکید کرد، درحال‌حاضر کارشناسان میراث‌فرهنگی را برای تهیه گزارش و میزان خسارت اعزام کرده‌ایم تا پیگیری‌ها برای نجات‌بخشی این خانه آغاز شود.

معاون میراث‌فرهنگی کرمان با بیان اینکه فردا گزارش نهایی اعلام خواهد شد ادامه داد، خانه‌ای که در کنار خانه هرمزیار تلفنچی است یکی از بناهای ارزشمند و ثبتی میراث‌فرهنگی است به‌همین منظور پس از بررسی‌های کارشناسانه تصمیم‌گیری نهایی برای احیاء خانه اعلام می‌شود.

درحال‌حاضر برخی از فعالان میراث‌فرهنگی معتقند، تالار و ایوان این بنای تاریخی تخریب شده است.

به‌گزارش CHN، این خانه در کنار عمارت بزرگ هرمزیار تلفنچی بنیانگذار مخابرات در کرمان واقع شده است این دو عمارت که از بسیاری جهات شبیه یکدیگر هستند توسط دو برادر حدود یک قرن قبل احداث شده اند اما دو سرنوشت مختلف را طی کرده اند نخستین بنا که ثبت تاریخی شده است در ابتدای این کوی قرار دارد با سرمایه گذاری بخش خصوصی مرمت و بازسازی شده و الگویی از توجه بخش خصوصی به میراث فرهنگی کرمان است اما گفته می‌شود دومین بنا که قدمت و زیبایی بیش از عمارت نخست دارد و چندین سرور ۸۰ ساله در آن قرار دارد مراحل ابتدایی ثبت را می گذراند و هنوز ثبت نشده و البته مالکانش نیز اعتقادی به مرمت و بهسازی بنا ندارند و از همین سو نیز بود که روز گذشته در ساعات ابتدایی صبح لودر و بیل و کلنگ میهمانان این خانه تاریخی بودند.
538 یک خانه دیگر در کرمان تخریب شد!

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *