جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

یلدا با مدیریت ایران به صورت چند ملیتی ثبت جهانی می شود

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ آذر ۱۳۹۵

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد حسن طالبیان شامگاه گذشته در جشن پاسداشت آیین های یلدایی در کاخ موزه نیاوران اظهار کرد: پرونده ثبت جهانی یلدا که ۱۹ مارس سال گذشته میلادی برای ثبت در میراث ناملموس یونسکو از طرف ایران پیشنهاد شده بود، با اعلام آمادگی چند کشور که اشتراکاتی با ما درباره این آیین دارند در نوبت ثبت قرار دارد.
وی تاکید کرد: یلدا می تواند مانند نوروز، یک گفت و گوی بین فرهنگی باشد که طیف وسیعی از جوامع و کشورهای مختلف آن را برگزار می کنند.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: بیش از ۱۴۰۰ اثر ناملموس در ایران ثبت ملی شده اما یلدا از اولویت های ما است.
وی ادامه داد: هر چند یلدا در عمق جان ایرانیان و کانون خانواده های آنان است اما در سطح عمومی سعی می کنیم سنت های یلدا را در کاخ موزه ها و مراکز فرهنگی استان ها حفظ کنیم.
طالبیان تصریح کرد: اشتراک ما در یلدا با سایر مناطق اعتقاد به زایش نور در تاریکی است و اغلب میراث ناملموس ما مشترکاتی بین مردم و اقوام مختلف ایران و جهان دارند که امید و اعتدال، صلح و نوعدوستی و احترام به طبیعت جزو آنها است.
وی یادآورشد: میراث ناملموس همواره از گفت و گوی مذاهب و اقوام، حفظ کرامت انسانی و توسل به حقیقت خالق هستی نشان دارد و یلدا نیز این گونه است.
طالبیان گفت: هدف میراث فرهنگی احترام به ارزش های گذشته و رسیدن به حقیقت است. امیدوارم به همه داشته های با ارزش ایران فرهنگی احترام بگذاریم و در سطح دیگر به روح کنوانسیون ۲۰۰۳ یونسکو که دعوت به صلح و احترام و دعوت به رنگین کمان فرهنگها است، پایبند باشیم.
در پرونده پیشنهادی یلدا از طرف ایران به یونسکو، میراث ناملموس شب یلدا چنین شرح داده شده است: «با طلوع اولین روز زمستان، بلندترین شب سال «شب یلدا» به پایان می‌رسد، پس از این رویداد طول روزها به تدریج افزایش می‌یابد و از همین رو شب یلدا را به عنوان
«شب تولد خورشید» می‌نامند.
یلدا یکی از چهار جشن فصلی ایران و به عنوان یکی از باستانی‌ترین جشنواره‌های کشور شناخته می‌شود. این میراث ناملموس فرهنگی عمدتا از طریق شفاهی و روش‌های غیر رسمی به نسل‌های جوان منتقل شده است و اعتقادات و سنت‌های فراوانی پیرامون مراسم شب یلدا در میان مردم جاری است.
در میان این ویژگی‌های مرتبط با این میراث ناملموس حضور قابل ملاحظه رنگ قرمز بسیار مهم است؛ انارهای قرمز، هندوانه، انگور قرمز و نظایر آن بخش جدایی ناپذیر از این مراسم هستند.
جمع شدن در خانه بزرگترها دور یک سفره که روی زمین پهن شده و بسیاری از عناصر سنتی این مراسم از جمله انار، هندوانه، آجیل شب یلدا، سوپ مخصوص شب یلدا و چندین و چند نوع غذای دیگر روی آن قرار دارد.
خواندن دیوان حافظ، شاهنامه فردوسی بویژه توسط بزرگ‌ترهای خانواده، آواز خواندن و نواختن موسیقی سنتی از جمله دیگر سنن این مراسم باستانی است.

86 یلدا با مدیریت ایران به صورت چند ملیتی ثبت جهانی می شود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *