جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گلفشان ناپگ کنارک

تاریخ بروزرسانی :
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

گلفشان ناپگ (تنگ) یکی از جاذبه های طبیعی استان سیستان بلوچستان هست که در جاده تنگ – گالک و در مسیر بندرعباس قرار دارد.گلفشان ناپگ (تنگ) سیستان و بلوچستان به صورت مخروطی مستقل در سواحل مکران و سمت راست جادهء کهیر-تنگ قرار دارد.این گلفشان از سطح زمین حدود ۷۲ متر و از سطح دریا حدود ۱۰۲ متر ارتفاع دارد و شباهت زیادی به گل‌فشان چاندارگوپ در غرب پاکستان و شرق‌ رودخانهء هینگول دارد.

هریسون که در سال ۱۹۴۱ میلادی از این‌ گل‌فشان تنگ سیستان و بلوچستان بازدید کرده، یادآور شده که حباب‌های سبز رنگ بزرگی از گل درست می شوند که در هر چند دقیقه یک بار می‌ترکند و دوباره‌ حباب های دیگری جای آنها بوجود می آیند.
گلفشان ناپگ (تنگ) سیستان و بلوچستان سبت به گل فشان پیرگل خاش که در سال ۱۳۸۰ به عنوان یک اثر طبیعی- ملی شناخته شده است، دارای مزایای ویژه ای است که از این رو می تواند به فهرست آثار طبیعی کشوراضافه شود:
۱- فاصله نزدیک آن به بندر چابهار که به علت دارا بودن منطقه آزاد تجاری، سواحل صخره ای کم نظیر وامواج خروشان، جنگل های حراو… همواره مورد توجه مسافرین و طبیعت دوستان بوده و هست.
۲- وضعیت توپوگرافی منطقه به نحوی است که تپه مخروطی شکل گل فشان در دشت های منطقه کاملاواضح و نمایان است.
۳- راه مناسب و اهمیت منطقه.

در قله مخروط و در داخل دهانه اصلی گلفشان ناپگ (تنگ) سیستان و بلوچستان، دهانه هایی به قطر چند سانتیمتر وجود دارند که به طور متناوب گل خاکستری یا سبز رنگ از دهانه آنها خارج و به طرف دامنه سرازیر می شود. دوره تناوب این عمل ۵ تا ۱۵ دقیقه است و با لرزش زمین همراه است.
این گلفشان در فوران های گذشته خود در طول تاریخ، از بالا به پایین پنج تا هفت لایه را به صورت ضخامت های متفاوتی از روانه های اصلی گل بوجود آورده است که روی هم قرار دارند. قدیمی ترین و یا به عبارت دیگر زیرین ترین لایه تا مخروط اصلی خود ۵۰۰ تا ۷۰۰ متر فاصله دارد و منطقه ای دایره ای شکل به قطر ۱ کیلومتر را پوشانده است. این لایه به صورت روانه ای از گل و آب، تا آن مسافت پیش رفته بوسیله جاده کهیر-بندر تنگ قطع شده است و هنوز بخشی از روانه های گلی در سمت چپ جاده باقی مانده اند.
ضخامت این لایه که روی هم قرار گرفته اند بین ۴۰ سانتی متر و حدودا ۲ متر است و هرکدام از بالا به پایین بخش دیگری را می پوشاند و به ترتیب قدمت لایه ها زیادتر می شود. رنگ لایه های قدیمی نیز شبیه به مارن های موجود است در صورتی که لایه های جوان نزدیک به مخروط، به خاطر جوانی و داشتن رطوبت بیشتر کاملا تیره تر از لایه های قدیمی به نظر میرسند. بین لایه های پنجم و ششم یک پرتگاه گسلی به عمق ۱.۵ متر وجود دارد که شیب تندی نسبت به مخروط و شیب ملایمی نسبت به جاده دارد.

آدرس : استان سیستان و بلوچستان – دشت کهیر – تنگ به گالک

گلفشان ناپگ تنگ سیستان و بلوچستان 1 گلفشان ناپگ کنارک
گلفشان ناپگ تنگ سیستان و بلوچستان 2 گلفشان ناپگ کنارک
گلفشان ناپگ تنگ سیستان و بلوچستان 3 گلفشان ناپگ کنارک
گلفشان ناپگ تنگ سیستان و بلوچستان 4 گلفشان ناپگ کنارک

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد