جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگری روستایی، صنعتی پرجاذبه

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ مرداد ۱۳۹۶

به گزارش ایرنا، سابقه این صنعت در اروپا و انگلستان به‌ عنوان فعالیتی تفریحی، اجتماعی به نیمه دوم قرن هجدهم می رسد.
تا اوایل نیمه دوم قرن هجدهم یعنی تاانقلاب صنعتی، افراد علاقه کمتری به سفر و گردشگری داشتند، مسافرت ها بسیار کند، سخت، اغلب خطرناک و مسافرت به روستاها دشوار بود.
انقلاب صنعتی گرچه باعث ایجاد مسائل و مشکلاتی برای جوامع شهری و روستایی شد ولی موجب گسترش راه‌ ها، جاده‌ ها، وسایل حمل و نقل و توسعه ارتباطات هم در سطح محلی، ملی و بین‌ المللی شد که این خود باعث افزایش مسافرت‌ ها و تفریحات به نقاط مختلف جهان از جمله روستاها شد.
در ایران نیز سابقه گردشگری روستایی نوین به دهه های اخیر بر می گردد و در دهه های اخیر تمایل گردشگران به دیدن جاذبه های طبیعی و فرهنگی روستاهای ایران افزایش یافت.
جاذبه های گردشگری روستایی شامل موارد بسیار متنوعی از جاذبه های طبیعی، فرهنگی و فعالیت هایی می شود که در یک منطقه روستایی و کشاورزی خاص وجود دارد.
فعالیت هایی مانند کشاورزی، کوهنوردی، سوارکاری و اقامت در خانه های محلی و بطور کلی درک زیبایی ها و جاذبه های طبیعت و فرهنگ مردم آن منطقه در این نوع گردشگری نهفته است.
در عین حال روستاها دارای ظرفیت‌های عظیم بومی و فرهنگی هستند و از این رو گردشگری روستایی باید به عنوان یکی از محورهای توسعه و رونق روستاها بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
هرچند گردشگری روستایی بخش کوچکی از بازار صنعت توریسم را به خود اختصاص داده است اما می تواند سهم بزرگی در کمک به رشد اقتصادی روستایی داشته و برای حفظ میراث تاریخی و طبیعی منطقه بسیار ارزشمند باشد.
در همین راستا بنا بر اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، این اداره کل اقدام به شناسایی ۱۰۰ روستا با قابلیت توسعه گردشگری در پهنه استان اصفهان کرده است.
فریدون الهیاری گفت: برای این منظور کمیته بازنگری در شاخصه های تعیین روستاهای هدف گردشگری در استان تشکیل شده است.
وی افزود: با توجه به اهمیت توسعه گردشگری در حوزه روستاها و همچنین در راستای سیاست گسترش گردشگری در استان اصفهان، گروهی از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با همکاری اداراه های میراث فرهنگی شهرستان استان اقدام به بررسی وضعیت روستاهای هدف گردشگری استان کرده اند.
وی اظهار کرد: طی هفت سال گذشته، کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ۲۳ روستای هدف گردشگری را در این استان شناسائی کردند که در این مدت تلاش شد تا شاخصه های گردشگری در این روستاها توسعه یابد.
اله یاری با بیان اینکه با روند توسعه گردشگری بویژه در چهار سال گذشته و تلاش برای توسعه متوازن گردشگری در تمامی نقاط گردشگری استان اصفهان گفت: بررسی های اولیه نشان داد که روستاهایی که در این استان از قابلیت توسعه بر مبنای گردشگری برخوردارند فراتر از برآورده های این اداره کل است و پیش بینی می شود بیش از ۱۰۰ روستا در استان اصفهان از این قابلیت برخوردارند.
وی در ادامه به شاخصه های تعیین این روستا نیز اشاره کرد و گفت: در بررسی های جدید، تمامی ظرفیت های روستاهای استان اصفهان در ۲۴ شهرستان و در ۸۰۰ دهستان بررسی می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: در این بررسی ها، الویت هایی شامل قابلیت های گردشگری طبیعت، وضعیت بافت تاریخی روستا، آثار تاریخی و ارزش آنها، وضعیت صنایع دستی و هنرهای سنتی شامل تعداد کارگاه ها و هنرمندان، راه های دسترسی روستا، بررسی وضعیت اقلیم روستا و استعداد روستا در زمینه توسعه زیرساخت های گردشگری از جمله تاسیس اقامتگاه بومگردی و برنامه ریزی برای توسعه گردشگری روی آنها صورت می پذیرد.

**تشکیل شبکه خوشه سار بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری اصفهان**
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز پیش از این از تشکیل شبکه خوشه سار بوم گردی گروهی در روستاهای هدف گردشگری این استان خبر داده بود.
شبکه خوشه سار بوم گردی، متشکل از فعالان گردشگری بومی ایران است که تجربه زندگی بومی را در میان اقوام مختلف برای گردشگران پدید می آورند.
این گروه با یک هدف مشترک دور هم جمع شده و با اقامت در مکان هایی که معماری آن با محیط سازگار است، نوشیدنی ها، خوردنی های سنتی، محلی و صنایع دستی همان روستاها را به گردشگران معرفی و به فروش می رسانند.
محسن یارمحمدیان افزود: برای از بین بردن موانع توسعه روستایی و برخورداری روستائیان از شرایط مطلوب زندگی، استفاده از گردشگری روستایی به عنوان مکمل فعالیت های کشاورزی در روستاهای هدف گردشگری، مورد توجه قرار گرفته است.
گردشگری به عنوان مهمترین محور توسعه استان اصفهان معرفی و مورد توجه قرار دارد.
این استان با حدود از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

گردشگری روستایی گردشگری روستایی، صنعتی پرجاذبه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد