رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ مرداد ۱۴۰۰

کوه لیزونک ( لیزی سنگی )

اشتراک گذاری

کوه لیزونک ( لیزی سنگی ) یکی دیگر از آثار بجا مانده از نیاکان ما ایرانیان است . جائیکه بر دامنه کوهی در شمال و نزدیک پارک کوهستان ، بطول بیش از ۱۰ متر و عرض ۲ متر ، می توان از سرسرة سنگی به پائین لیز خورد . از این لیزی سنگی ها در تیران ، تیمره و اطراف بجنورد یافت می شود. از این لیزی سنگی ها برای برگزاری آئین های باستانی بهمراه تفریح در گذشته استفاده می شده است. کوه لیزونک نجف آباد در انتهای پائین خود به سان دیگر لیزی ها ، فنجان نمای کوچکی دارد که در آن ریشه گیاه هوم را می ریختند و اعتقاد داشتند که برخورد بدن با این عصاره گیاه مقدس ، باعث باروری و زایش می گردد.
کوه لیزونک

کافیست یک روز از شلوغی و ازدحام شهر فاصله بگیرید و به سمت نجف‌آباد به راه بیفتید تا به کوه لیزونک اصفهان برسید جایی که زمانی با اعتقادات مردم گره خورده و تفریح و اعتقادات در هم آمیخته شده است.

در قسمت بالایی کوه لیزونک حفره‌ای به نام فنجان‌نما وجود داشته است که داخل آن شیره یکی از گیاهان مقدس مثل مورد، ریش بزک، هوم یا گوکرن می‌ریختند تا کسانی که بر روی کوه لیزونک لیز می‌خوردند بدنشان به این شیره مقدس آغشته شود و از این طریق به آرزو و مراد دل خود برسند. نکته اسرارآمیز این کوه آن است که وقتی به انتهای آن برسید گویی از ابتدای آن سر درآورده‌اید چرا که صیقلی و لیز بودن این کوه از یک صابون هم بیشتر است.

آدرس لیزی سنگ اصفهان در نزدیکی غار کفتاری قرار گرفته است و گردش و تفریح شما را کامل می‌کند چرا که این غار نیز یکی از مکان‌های بسیار تماشایی است که باعث می‌شود سفر و گردش شما را به یک تیر و دو نشان تبدیل کند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *