رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ آذر ۱۳۹۵

کومسای؛ مراسمی دیرین در کردستان

اشتراک گذاری

یکی از مراسمات مهمی که‌ توسط مردم اورامانات هر ساله برگزار می شود و ریشه در اعتقادات دینی دارد،  به‌ مراسم ” کومسای ” معروف است.

این مراسم در پانزدهم اردیبهشت هر سال، یعنی چهل و پنج روز بعد از عید نوروز صورت می گیرد. در اصل کلمه‌ی ” کوم kom ”  به‌ معنی جمع و گروه می باشد و ” سای  say ” به‌ معنی ساییدن است .
در طی این مراسم مردم به‌ صورت دسته‌ جمعی به‌ ساییدن سنگی سفید در جوار مزار و ” چله‌خانه‌ çile xane ” ی  پیرشالیار که‌ محل ریاضت کشیدن پیر در جوار روستا می باشد ، پرداخته‌ و با تیشه‌ و یا تبری مخصوص ، قسمتی از آن سنگ را در هم می شکنند.

همجواری این سنگ به‌ دخمه‌ی محل ریاضت پیرشالیار یعنی چله‌خانه‌ ، شایان توجه‌ است. بر طبق باورهای مردم ، این سنگ مقدس در طول سال چنان سفت و سخت و محکم است که‌ قابل خرد شدن نیست و فقط و فقط در همین روز مخصوص که‌ به‌ روز کومسای مشهور گشته‌ است ، میتوان آن را شکست. آنها معتقدند که‌ سنگ خرد شده‌ بار دیگر در طول سال روییده‌ و رشد می کند و به‌ شکل و اندازه‌ی اول خود باز می گردد.
در تحلیل این سنگ که‌ گویا در طول سال بعد از شکسته‌ شدن در روز کومسای دوباره‌ رشد کرده‌ و به‌ شکل اولیه‌اش باز می گردد ، باید گفت که‌ ، این عقیده‌ نشان دهنده‌ی اعتقاد دیرین این مردم به‌ رستاخیز و زندگی دوباره‌ بعد از مرگ در طبیعت می باشد و از سویی دیگر این مراسم در بهار که‌ فصل جان گرفتن طبیعت است انجام می گیرد .

کومسای کومسای؛ مراسمی دیرین در کردستان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *