جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

چشمه آب معدنی خمده

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ اسفند ۱۳۹۲

چشمه آب معدنی خمده در روستای خمده در ۲۰ کیلومتری جنوب فیروزکوه در یک منطقه زیبای تفرجگاهی قرار دارد. این منطقه به عنوان دومین نقطه گردشگری شهرستان فیروزکوه (پس از تنگ واشی) مطرح بوده و در مواقعی که هوا مساعد است، پذیرای خیل عظیم گردشگران و علاقه‌مندان می‌باشد.
آب این چشمه برای دردهای مفصلی و استخوانی و بیماری‌های پوستی مناسب است.

چشمه خمده3 چشمه آب معدنی خمده

چشمه خمده4 چشمه آب معدنی خمده

چشمه خمده5 چشمه آب معدنی خمده

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 5 میانگین: 3.6]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • علی اصغر

    با سلام
    در مورد مبحث زباله ها که میشه گفت ناشی از فقر فرهنگی بعضی از هموطنان هست ، اگر طبیعتی هست که سطل زباله نداشت اشکالی نداره ما میتونیم زباله هارا که قبل از زباله بودنشون اغلب یا ظروف غذای ما بودن ویا پوست غذای ما ، پس میتونیم در پلاستیک جمع آوری کنیم و در صندوق عقب خودرومون قرار بدیم و به اولین سطل زباله انتقال بدیم و در طبیعتی که سرویس بهداشتی وجود نداره نیازی نیست ساعت هایمان را در انجا سپری کنیم و میتونیم از منظره دیدن کنیم و لذت ببریم بدون اینکه ساعات طولانی رو آونجا سپری کنیم چون به نظرم بعضی طبیعت ها زیباییشون نباید دست برده بشه و اماکن بنا بشه حتی سرویس بهداشتی چون یک سرویس بهداشتی در طولانی مدت میتونه فضای بسیار بزرگتری رو از بین ببره و به حالت شهری تبدیل کنه . البته این یک نظره ?

    ۵ شهریور, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نبوی حسام الدین

    سلام من ۱۹ مرداد ۹۸ به اونجا رفتم . متاسفانه اطراف چشمه به شدت آلوده و کثیف هست . و پر از زباله های رها شده در طبیعت که هیچ کس هم جمع آوری نمیکنه و بوی نامطبوعی در فصل تابستان دارد. ورود اقایان و خانم ها یک ساعت به یک ساعت هست و بعد از استفاده خانم ها به دلیل نداشتن سرویس بهداشتی در داخل چشمه، پر از نوار بهداشتی و موی خانم ها هست واقعا از دیدن این همه الودگی حالم بهم خورد و فورا محل رو ترک کردم و یک سرویس بهداشتی هم در بیرون مجموعه بود که واقعا واقعا کثیف و غیر قابل تحمل بود.و در زیر آفتاب سوزان تابستون بوی نامطبوع و آلودگی اطرافشو بر داشته بود. یک نفر با لباس نظامی از مردم ۵ تومن ورودی میگیره و هیچ کاری هم به هیچ چیز دیگه نداره!!!! اصلا ازش رفتن از تهران را ندارد. بسیار آلوده هست . محلی ها هم اصلا برای اونجا دلشون نسوخته …

    ۲۲ مرداد, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • نرگس

    بنا بر توصیه یکی از بومیان دماوندی راهی این منطقه شدیم. تمامی طول مسیر رودخانه حصار کشی شده و از اطراف چشمه که دیگه جز تاسف از عدم امکانات و سرریز زباله نگم براتون. استفاده از چشمه به نوبت برای آقایان و بانوان در نظر گرفته شده است. اصلا جایی نیست از تهران ارزش رفتن برای ما داشته باشه.

    ۱ تیر, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • اشکان

    خرداد ۹۷ رفتم باید بگم از نطر سرویس بهداشتی اوضاع اسفناکه تمامی مسیر کنار رودخانه توسط افراد محلی با سیم خاردار محصور شده و شما نمیتونید جایی بشینید هیچ گونه پارکینگی وجود نداره هیچ عواملی برا نطارت وجود نداره و اقامت گاه بوم گردی منطقه هم برای یه قوری چایی با طرفیت ۵ لیوان که فقط یدونه چایی کیسه ای داخلش هست مبلغ ۱۵هزار تومن میگیره و اگه میخواید شب اونجا بمونیدباید بگم که نرخ موندن داخل آلاچیق هاش که هیچ دیوار و سرویس مستقل و کولر و بخاری داخلش نیست وفقط سقف داره و دورش نایلونه ۵۰هزارتومنه البته نفری یعنی اگه ۱۰ نفر باشید باید برای خوابیدن توی نایلون ۵۰۰هزار تومن بدید خلاصه بگم جالی قشنگیه که توسط مردم محلیش جلوی قشنگیش رو گرفتن و شما نمیتونید چیزی ببینید

    ۱۹ خرداد, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • سلطاني

    ديروز براي گردش به حوالي اين روستا و چشمه آب معدني آن رفتيم. در كنار زيباييهاي كنار رودخانه و پيچ و خمهاي بخشي از جاده منتهي به خمده، ذكر چند نكته به ويژه براي گردشگران و اهالي آن منطقه حائز اهميت است. قابل توجه متوليان امر در آن منطقه: محل چشمه و حوالي آن فاقد سرويس بهداشتي بود و يك محلي نيز كه قبلا استفاده مي شده نيز بسته اند. لااقل از محل هزينه دريافتي بابت چشمه آب معدني بحث توسعه امكانات آن منطقه دنبال شود. قيمت آلاچيقهاي تعبيه شده براي مسافران نسبتا بالا مي باشد. در آن حوالي سطل زباله اي وجود ندارد. فروشگاه مناسب و كاملي نيست و مسافرين بايد غذا به همراه خود داشته باشند. قابل توجه گردشگران: (علاوه بر مسافران از تهران از جاهاي ديگر نيز بازديدكننده وجود دارد كه عمدتا با لهجه مازني صحبت مي كنند.) متاسفانه به هيچ عنوان نظافت رعايت نمي شود شايد بتوان به متوليان سرويسهاي بهداشتي نيز از اين منظر حق داد. عبور ماشينها از عرض رودخانه و فاجعه بار تر شستن ماشين در آب رودخانه با مواد شوينده. ريختن زباله در رودخانه و اطراف جاده. راه انداختن دود غليظ ناشي از استعمال قليان و پخت جوجه و سلب آسايش براي خود و عابرين محلي. آسيب رساندين به زمينها و درختان كشاورزي روستائيان. در انتها بابت تعريض جاده از هركس يا كساني كه زحمت آن را كشيده اند كمال سپاسگذاري دارم

    ۱۶ تیر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • جهانبخش نیکوپور

    ضمن تشکر از لطف و محبتی که ابراز فرمودید. اگر مایل باشید در مورد جاذبه های این روستا و طبیعت اطراف آن نیز اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهم.:
    روستای خمده روستایی زیبا در نزدیکی شهرستان فیروزکوه است که قدمت تاریخی داردو هنوز در ضلع شرقی روستا بر روی دیواره ی کوه سنگی آثار زندگی و دیوار های بسیار قدیمی وجود دارد که دال بر زندگی حد اقل هزار ساله دارد. مسیر پیاده روی بین این روستا و هرانده بسیار زیبا می باشد. در طول این مسیر، از میان باغ راههای منطقه که عمده درختان آن انواع سیب، گردو، آلبالو، گیلاس، به، زردآلو، گوجه سبز، قیسی ، گلابی، هلو، شلیل، سنجد، تبریزی، بید و زرشک است عبور می کنید و در طی مسیر همواره همراه با رودخانه پر آب نمرود حرکت می کنید. یکی دیگر از جاذبه های این مسیر ، غار شگفت انگیز بورنیک است، غاری با مسیرها و طبقات متعدد که هنوز بعد از گذشت سالیان دراز از اکتشاف آن، بسیاری از قسمت های آن ناشناخته مانده است. چشمه آب معدنی این روستا یكی از دیدنی‌ترین نقاط آن به حساب می‌آید كه ۵ كیلومتر تا جاده فیروزكوه ـ زرین‌دشت فاصله دارد. بهترین فصل استفاده از این چشمه، فصل بهار و تابستان است. به دلیل وجود همین چشمه آب معدنی، همه ساله بازدیدكنندگان فراوانی از دیگر نقاط كشور به این روستا می‌آیند. چشمه آب معدنی خمده یک استخری طبیعی دارد. آبی كه از دل كوه بیرون می‌آید در این استخر كه دورش را سنگ‌چین كرده‌اند، جمع شده و قابل استفاده می‌شود. البته با كشیدن دیواری دور تا دور آن، هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند در ساعات مختلف از آب چشمه استفاده كنند. اگر شما هم قصد رفتن به این منطقه و دیدن مناظر و زیبایی‌های آن را دارید، برای دسترسی به این منطقه از تهران به سمت فیروزکوه حرکت کرده و بعد از گذشتن از پردیس،بومهن و رودهن به فاصله ۱۰ کیلومتر از فیروزکوه بعد از روستای امین آباد سمت راست تابلو “زرین دشت” دیده می‌شود , از این مسیر به اندازه ۱۰ کیلومتر به سمت جنوب حرکت کرده به یک فرعی رسیده که تابلو ی “روستای خمده”کنارش نصب شده است ,پس از طی مسافت ۵ کیلومترو عبور از پلی که از روی رودخونه رد می‌شود به چشمه آب معدنی خمده میرسید ,که از اینجا تا خود روستا کمتر از یک کیلومتر فاصله است. این منطقه زیبای تفرجگاهی به عنوان دومین نقطه گردشگری شهرستان فیروزکوه پس از منطقه توریستی تاریخی تنگه واشی مطرح بوده که به خصوص در فصل تابستان و ایام گرم سال پذیرای هزاران گردشگر است. این چشمه علاوه بر زیبایی فوق‌العاده، خاصیت درمانی هم دارد. استفاده‌ کنندگان از آب این چشمه بر این باورند که آب آن برای بهبود امراض پوستی و و مفصلی همچنین سنگ کلیه موثر است و نیز آرامش بخش اعصاب هست.

    ۷ مرداد, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
  • جهانبخش نیکوپور

    اینجانب یکی از اهالی روستای خمده هستم ضمن تشکر از تهیه خبر در مورد چشمه آب معدنی روستای خمده، ذکر چند نکته را ضروری میدانم:
    ۱. این چشمه متعلق به سازمان خاص یا شخص خاصی نیست و جزء منابع طبیعی می باشد. تا چند سال پیش در اختیار سپاه بوده و دیوار کشی و کنترل ورود و خروج آن زیر نظر سپاه فیروزکوه بوده است. دلیل آن هم تسامح شورای اسلامی روستا طی دوره های گذشته بوده است واگذاری این چشمه به سپاه از سوی شورای اسلامی روستا نهایتا به اینجا منتهی شد که سپاه محترم شهرستان فیروزکوه این چشمه را جزء متعلقات خود دانسته و فقط نسبت به ایجاد امنیت نسبی در حاشیه آن و کنترل ورود و خروج آن احساس مسئولیت کند و هیچگونه عملیات عمرانی یا برنامه های فرهنگی و توسعه در این محل صورت نگیرد و حتی کنترلی بر روی گردشگران نباشد چه بسا بارها و بارها آرامش اهالی روستا به طور جدی مورد تهدید قرار گرفت و مزاحمت های پیاپی برای اهالی در ورود افراد به مزارع و باغات ایجاد شد.
    ۲. پس از تقاضاهای مکرر اهالی و پیگیری های بیشمار دهدار سابق (آقای ذبیح الله فرحت) و دهدار کنونی (آقای فرشاد فیروز نیا) و اعضای شورای کنونی روستا (آقای جمشید خمیده، آقای مجتبی خمی و آقای بهروز فروزنده) چشمه آب معدنی پس از کش و قوس های زیاد رسما در اختیار شورای اسلامی قرار گرفت.
    ۳. در طی چهار سال گذشته اهالی روستا با تاسیس “شرکت تعاونی چشمه آب معدنی خمده” گام محکمی را برای سامان بخشیدن به این موضوع برداشتند. برخلاف نظر عضو چندین دوره شورای اسلامی روستا (آقای غلامعلی یوسفی) که فرمودند “از آنجا که دهیاری و شورای روستا قادر به پاک‏سازی محیط این منطقه از زباله‏های مسافران نبود، به تشکیل شرکت تعاونی چشمه آب معدنی خمده اقدام شد” ، شرکت تعاونی با اهداف ساماندهی و توسعه چشمه آب معدنی، توسعه گردشگری در منطقه، احداث بناهای عمرانی، بهداشتی، هتل ، پارکینگ و فضاهای تفریحی و فرهنگی، اشتغال زایی برای جوانان روستا، رونق بخشیدن به تولید، احیای دامپروری، درختکاری و ……. تاسیس شده است. آین شرکت تعاونی اهداف والایی را دنبال می کند و در حال حاضر حدودا صد عضو دارد و با همکاری شورای اسلامی روستای خمده، دهیاری و بسیج پایگاه خمده در حال فعالیت است.
    ۴. یکی از دلایل عدم توسعه چشمه آب معدنی خمده ناهماهنگی سازمانهای دولتی بوده است. تاسیس کمپینگ توسط بنیاد مسکن صورت گرفت در حالیکه متولی چشمه سازمان میراث فرهنگی بود. خود این ادارات با هم کنار نمی آمدند تا این چشمه در اختیار اهالی روستا قرار گیرد.
    ۵. در حال حاضر به دلیل رتبه دوم این چشمه در اماکن گردشگری شهرستان فیروزکوه ، آسفالت شدن جاده فرعی تا جاده ی اصلی، داشتن مناظر طبیعی بی نظیر، و همجواری آن با رودخانه ی نمرود در طول تابستان این منطقه پذیرای گردشگران زیادی است. امید است با مدیریت صحیح و کارآمد این منبع طبیعی و خدادادی درآمدزا بوده و برای روستای خمده بیشتر منفعت داشته باشد.

    ۳۰ تیر, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با تشکر از اطلاعات مفیدی که ارائه فرمودید

      ۱ مرداد, ۱۳۹۴
    • سیروس احمدی

      سلام من از منطقه شما بازدیدی داشتم که متاسفانه تمام ایرادات به جا بود
      منطقه ای که برای استفاده عموم بود بسیار کثیف و پر از زباله و فقدان تمامی امکانات رفاهی
      برخورد بد مسئولین چشمه ، ناهماهنگی در اداره محل تفریح توسط مسئولان و بهداشت فوق العاده بد چشمه به طور کلی هیچ لذتی در تفریح یک روزه در این محل وجود ندارد

      ۲۲ شهریور, ۱۳۹۹

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *