رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ مهر ۱۳۹۳

چرا تورلیدرها را مافیا و نابلد می‌دانند؟

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۷/۲ – ر آستانه‌ی فرا رسیدن روز جهانی جهانگردی (پنجم مهرماه) جامعه راهنمایان تور نسبت به بعضی برخوردها و الفاظ اتهام‌آمیز که در این مدت علیه آن‌ها بکار رفته،‌ گلایه کرد.

حدود دو ماه پیش انجمن صنایع فرش دستباف در اصفهان‌، راهنمایان تور را «مافیا» دانست که گردشگران خارجی را به فروشگاه‌های خاصی هدایت می‌کنند که برای دریافت حق کمیسیون بیشتر از فروشنده، جنس آن فروشگاه چند برابر قیمت به گردشگر فروخته می‌شود. بعد از آن هم در یک روزنامه، راهنمایان را تیتر کردند که «نابلد» هستند و مهم‌ترین مشکل گردشگری به‌شمار می‌آیند. همه‌ی این‌ها باعث شد رییس هیئت مدیره‌ی جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گلایه‌هایی را با خبرنگار گردشگری ایسنا مطرح کند.

عباس پیرمرادیان گفت: ما هنوز اتهام وارد شده به راهنمایان تور را که مافیا و دلال دانسته بودند از سر نگذرانده‌ایم و به اصطلاح از این موضوع، زخم خورده‌ایم که در روزنامه‌ی دیگری راهنمایان تور را نابلد و مهم‌ترین مشکل گردشگری دانسته‌اند. ما منکر حضور راهنمایان کارنابلد نیستیم. این مطالب غلط هم نیستند، اما همه‌ واقعیت نیست که مثلا تمام مشکل گردشگری را به راهنمای تور مربوط بدانیم و همه‌ی کاسه و کوزه‌ها را بر سر آن‌ها بشکنیم.

وی ادامه داد: اصطلاح راهنمای نابلد درست نیست، چون یک راهنمای حرفه‌ای از ابتدا که راهنما به دنیا نیامده‌، شاید درست‌تر آن باشد که برای این افراد از اصطلاح «مبتدی» استفاده کنیم‌، چون این راهنماها پس از اجرای چند تور سرانجام کار را یاد می‌گیرند،‌ پس ما راهنمای نابلد دائم نداریم.

این راهنمای تور اضافه کرد: آن عده‌ای که کارت راهنمای تور گرفته‌اند و نتوانسته‌اند به بازار کار وارد شوند‌، مقصر نیستند‌، شاید موقعیت برای حرفه‌ای شدن آن‌ها فراهم نشده است. به نظرم راهنمای نابلد شخصی است که کارت راهنمای تور را گرفته به کار هم علاقه داشته‌، ولی نتوانسته تور بگیرد و یا توری به او نداده‌اند‌، اما همین شخص اگر چند تور اجرا کند حتما پخته و حرفه‌ای می‌شود و دیگر نباید او را نابلد دانست.

پیرمرادیان درباره‌ی ارتباط نابلد یا غیرحرفه‌ای ماندن راهنمایان تور با سیستم‌های آموزشی راهنمایان که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجرا می‌شود، اظهار کرد: ضعف سیستم آموزشی راهنمایان تور را کاملا قبول دارم، چرا که دوره‌های آموزشی به‌صورت تئوریک و کتابی است و بخش عملی که بیشتر به کار راهنما می‌آید دقیقا نقطه ضعف این جریان است که باید رفع شود. این مساله را سازمان میراث فرهنگی و گردشگری‌، موسسه‌های آموزشی و راهنمایان تور می‌دانند، اما باید اقدامی کنند و سوال دقیقا این است چه کسی باید این کار را انجام دهد؟

رییس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی سپس به نظرسنجی یکی از بزرگترین آژانس‌های گردشگری اروپا درباره‌ی میزان رضایت‌مندی از راهنمایان تور اشاره کرد و گفت: این نظرسنجی، علمی‌، دقیق و مستدل است که براساس آن میزان رضایتمندی گردشگران این آژانس اروپایی از راهنمایان ایرانی در مقایسه با راهنمایان کشورهای دیگر جهان‌، یعنی از سطح بین‌الملل، بالاتر است. همچنین میزان عدم رضایت گردشگران این آژانس از راهنمایان ایرانی پایین‌تر از سطح بین‌المللی راهنمایان سایر کشورهای جهان است.

وی یادآور شد: طبیعتا شکایت‌هایی هم از ایران وجود دارد‌، اما میزان آن از سطح بین‌الملل پایین‌تر است. این یعنی تعریف از راهنمای ایرانی‌، پس چرا خودمان بر سر خودمان می‌زنیم و می‌خواهیم خودمان را بکوبیم.

او در ادامه گفت: راهنما به دلیل تعامل نزدیک با گردشگر و حضور در تور، تمام کاستی‌ها و مشکلات را از هر نوع اجتماعی‌، فرهنگی و رفتار عموم مردم که به چشم گردشگر می‌آید می‌تواند با توضیحات مناسب و درست فیصله دهد. راهنمای تور وظیفه‌ی بزرگی برعهده دارد، پس چرا او را نابلد می‌دانند. راهنمایان صدها و گاه هزاران نامه‌ی تقدیر و تشکر از گردشگران خارجی در اختیار دارند که تاییدی بر کاربلدی آن‌هاست‌، در چنین شرایطی واقعا به ما راهنماها بر می‌خورد که نابلد خطابمان می‌کنند.

پیرمرادیان تاکید کرد: الفاظی که تاکنون علیه راهنمایان تور بکار گرفته شده بار حقوقی دارد، از کسانی که می‌خواهند درباره‌ی راهنمایان صحبت کنند،‌ استدعا دارم در کلمات و الفاظی که برای راهنمایان تور بکار می‌برند دقت کنند. واژه‌هایی چون «مافیا» و «تبانی» که اخیرا به ما نسبت داده‌اند، تعریف مشخصی دارد و قابل پیگیری حقوقی است.

وی افزود: برای دفاع از حقوق راهنمایان تور باید بگویم آن‌ها با هیچ فروشنده‌ای تبانی ندارند، اگر داشته باشند و قابل اثبات باشد شخصا آن را پی‌گیری قضایی می‌کنم.

او همچنین با اشاره به صحبت‌های رییس انجمن صنایع فرش دستباف علیه راهنمایان تور بیان کرد: این شخص که در مصاحبه‌اش اعلام کرد به خاطر تبانی راهنمایان، فرش دستباف در اصفهان به چند برابر قیمت به گردشگران فروخته می‌شود،‌ بزرگترین ضربه را به گردشگری ایران وارد کرد، چرا که این حرف‌ها از چشم رسانه‌های خارجی، وزارتخانه‌های امور خارجه و سفارتخانه‌های کشورهای دیگر پنهان نمی‌ماند و آن‌ها را ترجمه می‌کنند و گردشگرانی که قصد سفر به ایران دارند و دنبال مطلب درباره‌ی کشور ما می‌گردند، با این مطالب هم روبرو می‌شوند.

پیرمرادیان اضافه کرد: این حرف‌ها در گردشگران بی‌تاثیر نیست، همین اواخر گروهی از آلمان داشتم که پیش از سفر به اصفهان شرط کردند به هیچ فروشگاهی در این شهر نمی‌روند و خرید نمی‌کنند و دقیقا آن‌ها یک ریال هم در اصفهان خرید نکردند. این همان ضربه‌ای است که با گفتن برخی حرف‌ها و الفاظ به گردشگری وارد می‌شود.

رییس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی وجهانگردی گفت: ما همه یک خانواده هستیم، از بالاترین مقام سازمان تا کوچکترین عضوی که با این صنعت در ارتباط است،‌ درست نیست برادر‌،برادر را بزند. بیایید همه با هم دوست باشیم و یکدیگر را کوچک نکنیم و علیه هم حرف نزنیم و هر یک کار خود را به بهترین شکل انجام دهیم.
a970e313-f8b1-46a2-ab8b-ed1b82b39406 چرا تورلیدرها را مافیا و نابلد می‌دانند؟

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *