جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پیشنهادهایی برای گردش در سیستان و بلوچستان

تاریخ بروزرسانی :
۲ خرداد ۱۳۹۵

در روزهایی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده برای رونق گردشگری در بعضی مناطق محروم از قبیل سیستان و بلوچستان، می‌خواهد برای سفر به این استان‌ها یارانه بدهد، تصمیم گرفتیم شما را بیشتر با جاذبه‌های گردشگری این استان آشنا کنیم؛ استانی که آغوش سبز خود را گشوده تا با حلاوت خرماهایش و گرمی کویر و نیز آرامش دریای عمان از شما پذیرایی کند.

به گزارش جام جم آنلاین ، جلوه‌های زیبا و دیدنی سیستان و بلوچستان از دریای عمان تا دریاچه هامون در فصول مختلف، تنوع دل‌انگیزی را به همراه دارد.

قلعه‌های خاکی اما مستحکم، طبیعت سبز با قامت سر به فلک کشیده درختان خرما و تماشای بام سیستان و بلوچستان از بلندای تفتان می‌تواند لحظات خاطره‌انگیزی را برای مسافران و گردشگران به همراه داشته باشد. برای آشنایی با مناطق گردشگری در این استان پهناور، پیشنهادات ما را مرور کنید.

اگر در مرکز گشت و گذار می‌کنید،‌ در شهرستان زاهدان، تفریحگاه و تفرجگاه «پارک ملت» و «براسان» و مجتمع فرهنگی تفریحی «باغ خانواده» مکان‌های مناسبی برای استراحت و صرف غذا در دل طبیعت است. برای آشنایی با فرهنگ و رسوم محلی این منطقه بد نیست سری به موزه مردم شناسی در بلوار شهید مطهری زاهدان بزنید.

اگر علاقه‌مند آشنایی با نخستین بنیانگذاران و شخصیت‌های فرهنگی و ادبی در این شهر هستید، بازدید از کتابخانه مرحوم استاد کامبوزیا در شهر زاهدان به شما کمک خواهد کرد. دوستداران آثار تاریخی بازدید از بازارچه سرپوش، موزه پست، نخستین ساختمان دادگستری، خانه ابویی در خیابان شریعتی، گمرک و اداره پست شهر میرجاوه را فراموش نکنند.

برای جلب رضایت همسرتان حتما سری به بازار رسولی یا همان چهارراه رسولی بزنید مطمئن باشید علاوه بر جلب رضایت خانواده با ما هم عقیده خواهید شد که این بازار یکی از بزرگ‌ترین جمعه‌بازارهای مدرن دنیاست.

سفر به شهر رستم

اگر تصمیم دارید از زاهدان به سمت زابل حرکت کنید، باید فاصله‌ای معادل ۲۱۵ کیلومتر را طی کنید، اما پیمودن این مسافت ارزش دیدار از نخستین چشم مصنوعی دنیا و تمدن ۵۰۰۰ ساله شهر سوخته را دارد.

شهر سوخته در سیستان با قدمتی ۵۰۰۰ ساله قادر است با نمونه‌های عینی و موجود، شما را تا عصر مفرغ به گذشته بازگرداند. مجتمع توریستی شهر سوخته محل مناسبی برای استراحت شما و خانواده است.

توقف در این مکان به شما امکان می‌دهد تا از موزه شهر سوخته بازدید کنید و از آثار به‌جای مانده انسان‌های ۵۰۰۰ سال پیش که در زیر پای شما در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند عکس بگیرید. در شهرستان زابل، کوه خواجه به ارتفاع تقریبی ۹۰۰ متر، مانند جزیره‌ای در وسط دریاچه هامون به همراه آتشکده و کاخ عظیمی نمایان است که قدمت آن را به دوران اشکانی و ساسانی نسبت می‌دهند.

دهانه غلامان در حاشیه شهر زهک نیز می‌تواند تصویر بازار خرید و فروش غلامان و تجارت سال‌های دور را برایتان مجسم کند.

این مکان از بقایای شهر دوران هخامنشی است. در سیستان آثار تاریخی بسیاری از جمله «قلعه سام»، «قلعه مچی»، «آسیاب‌های بادی»، «قلعه رستم»، «زاهدان کهنه»، «مناره قاسم‌آباد» و «آتشکده کرکویه» وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. در کنار بازدید از آثار تاریخی برای استراحت می‌توانید در زابل سری به دریاچه هامون و پارک «چاه نیمه» بزنید.

خاش؛ شهر آتشفشان

در شهرستان خاش قلعه حیدرآباد به‌ عنوان یکی از قلعه‌های بازمانده از دوره متقدم اسلامی خاطرات زیادی را از تاریخ بلوچستان و استعمارگران انگلیسی برای شما آشکارخواهد کرد.

قله معروف تفتان تنها آتشفشان نیمه‌فعال کشور و حوضچه‌های فصلی در بلندای ارتفاعات مجاور تفتان با عنوان «سردریا» از مناظر منحصربه‌فردی است که مشاهده آنها بسیار دل‌انگیز است.

در دامنه تفتان اردوگاه «دره گل» به شما این امکان را می‌دهد تا ساعاتی را به همراه خانواده در این مکان با وجود امکانات مورد نیاز سپری کنید و از طبیعت دامنه کوه تفتان لذت ببرید.

اگر اهل کوهنوردی هستید صعود به قله تفتان یکی از خاطره‌انگیزترین تفریحات موجود در این منطقه است، اما به خاطر داشته باشید قبل از صعود و استفاده از جان پناه‌های موجود در ارتفاعات قله تفتان اطلاعات لازم را از راهنمایان محلی کسب کنید.

شهرستان خاش با وجود آثار و بناهای تاریخی از جمله «مناره مسجد جامع»،«درخت کهنسال «ده پابید» با قدمت ۱۲۰۰ سال و قبرستان ۷۰ ملا بسیار خاطره‌انگیز است.

ایرانشهر؛ ‌دیاری برای قلعه‌ گردی

در شهرستان ایرانشهر می‌توانید یک سفر توریستی و قلعه‌ گردی را به معنای واقعی تجربه کنید.

«قلعه ناصری» بازمانده از دوره قاجاریه، «قلعه بمپور» با قدمتی از دوره ساسانی، «قلعه دامن»، «قلعه پیشین» (دوره اسلامی)، «قلعه چهل دختر»، «قلعه سرباز» (دوره اسلامی) و «قلعه اسپیدژ» واقع در مسیر بزمان ـ دلگان به‌عنوان آثار تاریخی به‌جای مانده از گذشته است که حکایت از شکوه و عظمت در بلوچستان ایران دارد.

بیت مقام معظم رهبری در ایرانشهر نیز یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی است که هم‌اکنون با نام موزه قرآن و عترت برای بازدید همگان آزاد است. این موزه گویای خاطرات زیادی از زندگی رهبر معظم انقلاب در زمان تبعید است.

سراوان؛ سرزمین نخل‌ها

شهرستان سراوان معروف به سرزمین نخل‌ها و نگاره‌ها است. نخلستان‌های وسیع و سبز و سنگواره‌های متعدد در توابع این شهرستان موجب شده است تا به نگارخانه سنگواره‌های ایران مشهور شود.

سفال کلپورگان واژه نام آشنای تمامی هنرمندان ایران و جهان است که در روستای کلپورگان در ۳۰ کیلومتری شهر سراوان واقع شده است.

اگر تصمیم دارید سری به این شهر بزنید بازدید از «تپه مهتاب خزانه»، «تپه کلاتک آسپیچ»، «تپه روباهک»، «تپه میل مارد»، «تپه سد میرعمر»، «قلعه سیب»، «سنگ نگاره‌های کوه مهرگان»، «دره‌نگاران»، «کشتگان» و موزه مردم‌شناسی سراوان را فراموش نکنید.

چابهار، شهر چهار بهار

شهر بندری چابهار همان‌طور که از نام آن پیداست به معنای چهار بهار است و در هر فصلی می‌توانید بهار طبیعت را در این شهر بندری تجربه کنید.

در شهرستان چابهار سواحل زیبای دریای عمان و دریای بزرگ از زیبایی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است که چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد.

در چابهار علاوه بر دیدار از منطقه آزاد و گردش در مراکز خرید، حتما بازدید از مقبره «سیدغلام رسول» (متعلق به دوره تیموری)، «قلعه تیس» یا همان پرتغالی‌ها ، «مسجد تیس»، «درخت مکر زن» یا انجیر معابد را فراموش نکنید.

اگر تصمیم دارید در چابهار نیم‌نگاهی به زندگی صیادان داشته باشید و از نزدیک با تلاش ماهیگیران و وسایل ماهیگیری سنتی آشنا شوید سفر به بنادر «پزم» و «کنارک» را به شما توصیه می‌کنیم.

چابهار برای دوستداران پدیده‌های زمین‌شناسی و زیست‌محیطی نیز سوژه‌های منحصربه‌فردی دارد. دیدار از «گل‌فشان»، «کوه‌های مینیاتوری» و «جنگل‌های حرا» (با مد دریا زیر آب رفته و با جزر آب نمایان می‌شود) بسیار به‌یادماندنی است.

اگر می‌خواهید ببینید لنچ‌های ماهیگیری با آن عظمت چگونه و به چه شکلی در ساحل ساخته می‌شود بهتر است با طی مسیر ۳۰ کیلومتری از بندر چابهار به سمت بندر کنارک از نزدیک شاهد هنرنمایی مردان ایرانی به وسیله میخ و چکش در این بندر باشید.

بابک رحیمیان – ضمیمه چمدان روزنامه جام جم

635992549220522130 پیشنهادهایی برای گردش در سیستان و بلوچستان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد