رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نوع صبحانه در شهرهای مختلف ایران

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ آذر ۱۳۹۹

صبحانه یکی از وعده های غذایی مهم است و در ایران در بیشتر شهرها به صبحانه خیلی اهمیت می دهند . البته که این روزها به دلیل ماشینی شدن و عجله سرکار رفتن خیلی ها صبحانه را فراموش می کنند و به لقمه ای اکتفا می کنند . اما در هنگام سفر پیشنهاد می کنیم وعده صبحانه را جدی بگیرید و به هر  جا که سفر کردید از قبل با نوع صبحانه در شهرهای مختلف ایران آشنا شوید  و در سفر به همراه عزیزانتان از خوردن صبحانه لذت ببرید .

صبحانه سطح گلوکز که یک کربوهیدرات ضروری برای عملکرد مغز است را در خون شما بازیابی می‌کند. صبحانه می‌تواند حافظه و میزان تمرکز را بهبود بخشد و همچنین می‌تواند ما را خوشحال‌تر کند؛ زیرا تنش را در بدن ما کاهش داده و همین موضوع باعث بهبود خلق و خوی ما می‌شود. در مطالعاتی که روی کودکان صورت گرفت نشان داد که صبحانه می‌تواند رفتار و ارتباطات و نمره‌های آن‌ها را بهتر کند. مانند هر عضو دیگری مغز نیز برای بهتر کار کردن نیاز به انرژی دارد.

-صبحانه-در-شهرهای-مختلف-ایران-2 نوع صبحانه در شهرهای مختلف ایران

انرژی مورد نیاز

انرژی مورد نیاز مردم بستگی به سطح فعالیت آن‌ها و نوع زندگی آن‌ها دارد اما معمولا مردان به انرژی بیشتری نسبت به بانوان نیاز دارند. همینطور کودکان در سن رشد نیز به انرژی بیشتری نیاز دارند برای مثال پسران ۷ تا ۱۰ ساله باید چیزی حدود ۱۹۷۰ کالری دریافت کنند و دختران ۷ تا ۱۰ سال به ۱۷۴۰ کالری نیاز دارند. این میزان در بزرگسالان برای مردان به ۲۵۰۰ کالری و برای خانم‌ها به ۲۵۰۰ کالری می‌رسد.

سلامت دراز مدت

از فواید صبحانه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به سلامت طولانی مدت بدن شما کمک می‌کند و می‌تواند از فشار خون بالا، ناراحتی‌های قلبی و دیابت جلوگیری کند.صبحانه یک فرصت عالی است که در صورت امکان خانواده را در کنار هم جمع کنید و دسته جمعی از خوردن آن لذت ببرید و عادت صبحانه خوردن را در کودکانتان به وجود آورید و آن را در نوجوانی آن‌ها حفظ کنید زیرا اکثر کودکان بعد از رسیدن به نوجوانی قبل از رفتن به مدرسه سخت صبحانه می‌خورند. صبحانه خوردن یکی از عادت‌های خوبی است که در کل طول عمر باید حفظ شود.بنابراین صبحانه واقعا یک وعده مهم است و نباید آن را از قلم انداخت.

صبحانه در شهرهای شمالی ایران

شهرهای شمال کشور و بخصوص گیلان و مازندران مهم ترین قطب های گردشگری در ایران برای تمام ایام سال هستند، بنابراین اطلاع از وعده صبحانه شمالی ها می تواند برای بسیاری از ایرانیان حائز اهمیت باشد.در مسافرت به شمال می توانید پنیر محلی بخرید یا اینکه به یک قهوه خانه سنتی رفته و در آنجا پنیر واویج را سفارش دهید. این وعده غذایی از پنیر، کره، تخم مرغ و شوید تهیه می شود.در سفر به ماسوله می توانید آش بخرید. مردم ماسوله چنجه را نیز به عنوان صبحانه میل می کنند. کنالکی نیز یک صبحانه مقوی و ارزان قیمت است که با سبزی خورد شده و پنیر در میان خمیری که در تنور قرار می گیرد تهیه می شود. از رودسر تا رامسر نیز می توانید از زنان محلی نان کولاس بخرید.

در ترکمن صحرا می توانید پیشمه که یک نان روغنی است را خریداری کنید. این نان با تخم مرغ، ماست و شکر درست شده و شبیه بامیه در روغن سرخ می شود.بورک هم یک انتخاب مناسب است. داخل بعضی از بورک ها پنیر ریخته می شود و برخی دیگر هم اسفناج؛ شما می توانید حتی بورک هایی که با گوشت پر شده اند را سفارش دهید.قاتلمه یا قاتلاما هم نوعی نان دیگر است، نانی شبیه به همان تافتون، اما کوچکتر از آن که از چند لایه تشکیل شده. چورک هم به یک نوع فطیر می‌گویند که در شهرهای مختلفی مثل ترکمن صحرا، اردبیل و گیلان پخته می‌شود.

صبحانه در شهرهای شمال غرب ایران

هوا در مناطق شمال غرب کشور بسیار سرد است و اصولا در تابستان نیز هوای خنک و معتدلی را تجربه می کنید. سرمای هوا باعث شده است در این مناطق از خوراکی های گرم و مقوی استفاده شود تا افراد انرژی کافی برای مقابله با سرما را داشته باشند.قیساوا یکی از صبحانه های معروف در این مناطق است که از ترکیب تخم مرغ، خرما و گردو تهیه می شود. سرشیر قیماق یا همان سرشیر عسل صبحانه دیگری است که می توانید در مسیر سرعین و از فروشگاه ها خریداری کنید.به سمت ارومیه که راه می افتید، بهتر است به فکر امتحان کردن طعم خوشمزه گوزلمه باشید. گوزلمه در زبان ترکی به معنای _ منتظر نشو _ است و بدین معناست که آماده شدن این صبحانه زمان زیادی لازم ندارد.برای تهیه این غذا ابتدا تخم مرغ را به صورت نیمرو سرخ کرده و سپس ماست و سیر را به آن اضافه می کنند و برای مدت زمان اندکی هم می زنند.در آذربایجان غربی از خرید نان های محلی همچون نان ارده، تنور چره، یخاچره، تاواچره و جزلاچره غافل نشوید. با این حال نان سومون و یاغلی چورک شهرت بیشتری دارند.

 نوع صبحانه در شهرهای مختلف ایران

پنیر تبریز مشهورترین و محبوب ترین صبحانه موجود در استان آذربایجان شرقی است. خوردن شیر داغ محلی، عسل و سرشیر در تبریز یک سنت دیرینه است. در روستاهای آذربایجان شرقی از ترکیب گردو، نان لواش خشک، پیازچه، خامه، خیار، دوغ، پنیر و سبزی خوردن یک صبحانه خوشمزه به نام دویماج درست می‌کنند.

 نوع صبحانه در شهرهای مختلف ایران

صبحانه در شهرهای غربی ایران

زمانی که صحبت از غرب کشور به میان می آید بیش از همه نام کردستان به ذهن انسان خطور می کند. صبحانه در استان کردستان یعنی ترکیب سیب زمینی، تخم مرغ، کره ذوب شده، سبزی خوردن یا خیارشور و گوجه که در نان سنگک یا لواش به صورت ساندویچ پیچیده شده و به بابوله معروف است.برخی از مردم نیز به خوردن کلانه در وعده صبحانه علاقه دارند. کلانه از ترکیب یک سبزی ویژه در خمیر به همراه روغن کرمانشاهی درست می شود و طعم فوق العاده ای دارد.در کرمانشاه، بژی به عنوان صبحانه سنتی شناخته می شود. بژی در زبان مردم کرمانشاه یعنی _ همواره زنده باشی _ و منظور از این اسم نیز بدین صورت است که مردم کرمانشاه در گذشته برای مسافرت های طولانی مقدار زیادی بژی می پختند و با خود حمل می کردند.

 نوع صبحانه در شهرهای مختلف ایران

این بژی در تمام طول مسافرت آن ها را سیر نگه می داشت و با توجه به سالم بودن این خوراکی سنتی، صحیح و سالم به خانه باز می گشتند.در همدان از شیرینی کماج و انواع نان روغنی ها به عنوان صبحانه استفاده می شود. گردوی تویسرکان نیز در کنار برخی از خوراکی ها و بخصوص پنیر با خرما در سفره مردم همدان دیده می شود.کماج همداننان گرده که یک نان معروف و محبوب در شهرهای کردستان و کرمانشاه است در همدان نیز به عنوان یک صبحانه مقوی شناخته می شد.

 نوع صبحانه در شهرهای مختلف ایران

عبارت صبحانه سنتی ایرانی در همدان با گردوهای تویسرکان پیوند خورده است. علاوه بر آن، نان گرده و کماج یا نان روغنی از صبحانه‌های معروف روستاهای مختلف در این شهر است. نان گرده را معمولا با سرشیر، خامه و عسل می‌خورند. نان گرده در کرمانشاه و کردستان هم شناخته شده است.

 نوع صبحانه در شهرهای مختلف ایرانصبحانه در شهرهای جنوبی ایران

جنوب کشور را به خوراکی های خوشمزه و البته سنگین و مقوی می شناسیم. در مسافرت به شهرهای جنوبی بهتر است رژیم خود را شکسته و طعم صبحانه های خوشمزه را تجربه کنید.بحتیه یا پهتیه که از ترکیب شیربرنج و مربا تهیه می شود، معروف ترین صبحانه ای است که در مسافرت به اهواز به شما پیشنهاد می دهیم. نان توموشی به عنوان معروف ترین و محبوب ترین نان جنوبی کشور نیز در اغلب شهرهای این بخش از ایران یافت می شود.در استان هرمزگان نان توموشی به لیتک و نون تاوَه معروف است. زمانی که این نان را در تنور می گذارند روی آن مقداری مهیاوه یا سوراغ (نوعی سس شور قهوه ‌ای رنگ) و تخم‌ مرغ می ‌ریزند تا برای وعده صبحانه میل شود.

 نوع صبحانه در شهرهای مختلف ایران

نان تخم‌ مرغی یا چم‌ چمه هم یک نان شیرین است و با پنیر و دوشاب (شیره انگور) سرو می شود. بلالیت صبحانه دیگری است که با شکر و زعفران پخته می شود. نان پراته، نخود آب و شیرچایی صبحانه ای است که در بخش های جنوبی کشور و به سمت شرق سرو می گردد.

 

صبحانه در شهرهای مرکزی ایران

حلیم در صبحانه مهم ترین صبحانه در شهرهای مرکزی ایران، آش سبزی شیراز است. طعم ماورایی این آش باعث شده است در زمره خوش طعم ترین و محبوب ترین صبحانه های ایران قرار گیرد.در جهرم، ماهی خشک ساردین یک صبحانه سنتی است. شله مجکی در کهگیلویه و بویراحمد یک وعده مناسب برای صرف صبحانه است که از بادام کوهی درست می‌شود و به همین علت به آش بادام کوهی نیز معروف شده است.در کرمان و شهر بزقرمه ‌ها، قورمه نیمرو را به عنوان صبحانه محلی و سنتی معرفی می کنند که از ترکیب گوشت گوسفندی و نیمرو تهیه می شود.

 نوع صبحانه در شهرهای مختلف ایران

در اصفهان حلیم و عدس معروف‌ ترین صبحانه‌ است. برای تهیه حلیم و عدس ابتدا حلیم ساده را می پزند و سپس عدس چرخ شده را مانند سس روی حلیم می ریزند.در سمنان هم می توانید آرشه یا آروشه را سفارش دهید که یک نوع پنیر خاص است که با زردچوبه سرخ می‌کنند. این صبحانه را در فیروزکوه نیز می توانید پیدا کنید.در مسافرت به شاهرود، قورمه (گوشت گوسفندی) را به صورت سرد بر روی نان بربری می گذارند و به عنوان صبحانه میل می کنند. مردم اراک و قزوین نیز نان فتیر درست می کنند و آن را به نام قزوینی ها در فهرست میراث ملی کشور ثبت کرده اند.

-صبحانه-در-شهرهای-مختلف-ایران نوع صبحانه در شهرهای مختلف ایران

صبحانه در شهرهای شرق ایران

توگی را می توانید در مسافرت به خراسان جنوبی و گناباد تهیه کنید. این صبحانه از ارزن و شیر درست می شود. در خراسان شمالی سنخواست که از ماست درست می شود و با سبزی تازه و نان چریشی صرف می گردد معروف ترین صبحانه منطقه نام دارد.کمه صبحانه دیگری است که در این مناطق با استفاده از آرد جو، پونه و شیر تازه گوسفندی درست می‌کنند و البته برای صبحانه بسیار اشتها آور است.این صبحانه را در نایین هم می توانید پیدا کنید.صبحانه محلی اسفراین مسکه نام دارد که با ماست چکیده و کره محلی درست می‌شود و آن را با گوجه یا نان خشک می‌خورند.

 نوع صبحانه در شهرهای مختلف ایران

 

 

 

 

کدام فواید ما رو مجاب به خوردن صبحانه میکند؟

۹ مورد از فواید اصلی میل کردن صبحانه که از نظر عملی کاملا اثبات شده هستند:

با بالا رفتن سطح گلوکز در خون که قندی لازم برای کارکرد مغز است باعث بهبود عملکرد مغز شده و میزان تمرکز و یادگیری را افزایش می دهد.
با خوردن صبحانه و دریافت انرژی های لازم شما فردی خوش اخلاق در طی روز خواهید بود و دیگر حالت کسل بودن را تجربه نخواهید کرد.
اگر صبحانه بخورید میل به ریز خواری در میان وعده های اصلی کمتر شده و به شما کمک میکند وزنی ایده آل داشته باشید و از چاقی جلوگیری کنید.
خوردن صبحانه در دراز مدت هم تاثیر خود را نشان میدهد که بهترین تاثیر آن جلوگیری از فشار خون بالا در سن بالا می باشد.
صبحانه عاملی برای جلوگیری از بیماری های قندی مثل دیابت می باشد.
عامل در کاهش به وجود آمدن ناراحتی های قلبی در سن های مختلف می باشد.
با خوردن صبحانه بدنی مقاوم تر در برابر باکتری ها و ویروس ها خواهید داشت که این اتفاق در اثر بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن است.
دیگر تاثیر خوردن صبحانه تنظیم هورمون های زنانه می باشد
بهبود عملکرد سیستم گوارش و جلوگیری از به وجود آمدن زخم معده و مشکل های روده برای دفع مواد زاید.

-صبحانه-در-شهرهای-مختلف-ایران-5 نوع صبحانه در شهرهای مختلف ایران
راه کار های جذاب بودن صبحانه برای تمامی افراد خانواده

خیلی راحت میتونید با استفاده از یه سری ترفند های ساده همه ی خانواده رو پای سفره بنشانید.

اول اینکه یه سفره ی تمیز پهن کنید که توش رنگای جذاب داشته باشه.

بعدش از ظرفای کوچولوی رنگی رنگی استفاده کنید تا طراوت و سر زندگی رو یاد آور بشه براتون .

سعی کنید تنوع زیادی داشته باشید تو میز صبحونتون از هرچیزی مقدار زیادی نگذارید ولی تنوع بالایی داشته باشید.

مثلا به نون پنیر ساده اکتفا نکنید کنارش گردو و سبزی تازه بزارید از دیگر خوراکی ها مثل کره و مربا و … استفاده کنید.

یکی از نکته های طلایی سرو نان تازه و داغ برای صبحانه است مطمئنا نان داغ سر سفره دلیلی خوبی برای خوردن صبحانه میشود.

یکی از مواردی که خیلی بهتر کمک میکنه مدیریت زمان هستش یعنی هر روز زمان خاصی برای صبحانه بگذارید و جوری تنظیم کنید که بعد از یک ربع تا نیم ساعت بعد از بیدار شدن همه افراد خانواده باشه.

-صبحانه-در-شهرهای-مختلف-ایران-4 نوع صبحانه در شهرهای مختلف ایران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *