جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نوروز فرصتی برای حمایت از صنایع دستی

تاریخ بروزرسانی :
۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۲۰ – تهران – ایرنا – صنایع دستی زبان گویای تمدن، هویت و هنر ایران است؛ این هنر صنعت در سالهای اخیر به دلایل مختلف از جمله مسایل اقتصادی و سوء مدیریت روزگار خوبی نداشته و به حاشیه رفت. نوروز فرصتی است که به حمایت از این صنعت بومی بشتابیم.

ایرانیان در ایام نوروز براساس یک سنت دیرینه به یکدیگر هدیه می دهند تا رسم قدردانی ، قدرشناسی و در کنار هم بودن و دوست داشتن را به جا آورند.

هرچند برخی از هموطنان دراین روزها و مناسبت های دیگر، صنایع دستی هنرمندان کشور را به یکدیگر هدیه می دهند ولی این شیوه پسندیده هنوز در میان ایرانیان فراگیر نشده است.

صنایع دستی یک هدیه ماندگار است که در جای جای این صنعت نشانه های نبوغ هنرمند ایرانی دیده می شود. آدمی وقتی با صنایع دستی برخورد می کند گویی این جسم به ظاهر زمخت با انسان حرف می زند زیرا این هنر صنعت توسط یک هنرمند با ذوق طراحی و ساخته شده است.

تنوع زیاد صنایع دستی در ایران
تنوع صنایع دستی در ایران بسیار زیاد است بطوریکه هم اکنون ۳۵۰ رشته صنایع دستی در کشور فعال است. این تنوع صنایع دستی باعث شده که وسعت انتخاب علاقه مندان برای خرید این محصولات زیاد شود.

در ایام نوروز نمایشگاه های مختلف صنایع دستی در نقاط مختلف کشور از جمله شهرهای گردشگری کشور برپا بوده که فرصتی خوبی برای آشنایی هموطنان با صنایع دستی کشور و همچنین تهیه آن است.

الزام دستگاه های دولتی به خرید و اهدای صنایع دستی
درسال های اخیر دولت نیز برای حمایت از صنایع دستی کشور گام هایی برداشته که الزام دستگاه های دولتی به خرید و اهدای صنایع دستی درمناسبت های مختلف از جمله این فعالیت ها بوده است.

خرید و اهدای صنایع دستی طی بخشنامه ای از سوی دولت به وزارتخانه ها و سازمان های دولتی ابلاغ شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ابلاغ بخشنامه دولت به وزارتخانه ها، دستگاههای دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداریهای سراسر کشور مبنی بر خرید و اهدای محصولات صنایع دستی در مناسبت های مختلف خبرداد.

بهمن نامور مطلق گفت: بر اساس این بخشنامه وزارتخانه ها و سازمان های دولتی مکلف هستند برای حمایت و تقویت هنرمندان هنرهای سنتی و صنعتگران صنایع دستی، ضمن استفاده و خرید اقلام صنایع دستی در مناسبت های مختلف و اهدای کالای فرهنگی دست ساخت هنرمندان ایران، با افزایش میزان تقاضا در اقتصاد این بخش، شرایط رونق و توسعه این هنر صنعت ملی و دینی را فراهم کنند.

وی افزود: این بخشنامه به منظور تحقق شعار اقتصاد بدون نفت و در راستای سیاست حمایتی دولت تدبیر و امید از صنایع دستی ابلاغ شده است.

نامور مطلق گفت: بخشنامه دولت باتوجه به مزیت های گسترده و متاثر صنایع دستی از تنوع فرهنگی مناطق و اقوام مختلف کشور در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و هنری و همچنین به منظور جلوگیری از تداوم آسیب های جدی وارده در سالهای اخیر بر هنرمندان و صنعتگران این عرصه ابلاغ شده است.

رییس دفتر ریاست جمهوری نیز ۱۶ بهمن ماه امسال در بخشنامه ای در خصوص خرید و اهدای صنایع دستی در دستگاه های دولتی تاکید کرد.

متعاقب این بخشنامه معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در این زمینه اعلام کرد.

81082295 5560948 نوروز فرصتی برای حمایت از صنایع دستی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد