جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دانلود آهنگ شاد محلی آذری

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

برای دانلود آهنگ شاد محلی آذری و ترکی و آشنایی با سازها و موسیقی آذربایجان این مطلب را بخوانید. آذربایجان در منتی الیه شمال غربی ایران قرار داردو از مهمترین و معروف ترین مناطق ایران به شمار می آید. این استان از شمال با جمهوری آذربایجان و از مغرب با ترکیه همسایه است .
کوه های ارسباران که در شمال آذربایجان قرار گرفته اند با دره ی رود ارس از کوههای قفقاز جدا شده اند .کوههای تالش در شرق آذربایجان تادره ی سفید رود در گیلان ادامه دارد . جلگهی مغان در اردبیل و جلگه ی ارومیه ,تبریز و میاندوآب به علت رودهای ارس , سیمینه رود و زرینه رود شکل گرفته است . آذربایجان از سه استان اردبیل , آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تشکیل شده است . استان زنجان را هم به علت یکسانی موسیقی با آذربایجان جزو همین منطقه به حساب می آوریم .

فولک لور آذربایجان

موسیقی سنتی آذربایجان بازتاب مهم ترین وجوه و جوانب زندگی مردم است . در فولک لور موزیکال آذربایجان احوال و روحیات مردم گذشته ی این دیار با لطافت بسیار ترنم می شود . غم , شادی , هجران , وصال , موفقیت ها , شکست ها , قهرمانی هاهمه و همه در این گنجینه ی موزیکال متجلی است . شیوه ی بدیهه خوانی , روش نواختن , اجرا , آراستگی های ملودیک و هماهنگی , اسلوب خاص , پختگی و مطلوب بودن صداها از ویژگیهای جدایی ناپذیر موسیقی این مرزو بوم است .

برخی پژوهشگران موسیقی آذربایجان را به پنج بخش عمده زیر تقسیم می کنند :

۱. عاشیق ها ( عاشیقلار )
۲.ترانه های ملی و مقام ها ( خلق ماهینلاری و مو غاملار )
۳. موسیقی عزا و مذهبی ( تعزیه موسیقی سی )
۴. موسیقی کار و تلاش روزانه ( امک ماهینلاری )
۵.موسیقی عروسی و رقص های مربوط ( توی دویون موسیقی سی )

موسیقی آذربایجان مانند بیشتر مناطق ایران از دو بخش کلی تشکیل می شود : موسیقی با متر آزاد و موسیقی با متر معین

موسیقی با متر آزاد

موسیقی با متر آزاد شامل مجموعه نغماتی است که با آواز انسانی یا سازو یا تواما با سازو آواز اجرا شود . این موسیقی از قید ریتم و وزن معین فارغ است و هدف آن بیان اشعاری است که با کمک موسیقی مفاهیم خاصی را القا می کند . به این نوغ موسیقی که تابع وزن و متر معینی نیست اصطلاحا در آذربایجان ماقام ( مقام ) گفته می شود .این مقام ها را موسیقی دانان محلی , عاشیق ها اجرا می کنند .
در واقع عاشیق ها بازگو کنندگان و مفسران آهنگین افسانه ها ,حکایت ها , حوادث و ماجراهای تاریخی , باورها , اعتقادات و ارزشهایی هستند که زمینه های آنها در بین مردم وجود دارد . هر یک از مقام های موسیقی آذربایجان عنوانی دارد که برگرفته از حکایت , افسانه , حماسه و یا موضوعی است که به صورت شعر درآمده و تحت عنوان مقامی با همان نام شهرت یافته است . معمولترین ساز موسیقی مقامی در آذربایجان همان ساز عاشیق هاست که چگور و قوپوز هم خوانده می شود .

گفتنی است که مردم آذربایجان بر اساس شکل و حالت دستگاههای موسیقی سنتی ایران نیز اشعار آذری را می خوانند . هفت دستگاه موسیقی سنتی و بیشتر گوشه های آن در بین خوانندگان و نوازندگان آذری شناخته شده است . خواننده ای همچون اقبال آذر و نوازنده ای همچون بیگجه خانی شاهد این مدعا هستند .
معروف ترین شعرهایی که عاشیق ها می خوانند به قرار زیر است :

قوشما

– قوشما نوعی شعر همراه با موسیقی است که از سه تا هفت بند تشکیل شده است .

بایاتی

– بایاتی عبارت است از چهار مصراع شعر که هر مصراع از هفت هجا ترکیب یافته است .

تجنیس

– تجنیس اشعاری هستند که از سه تا هفت بند تشکیل می شوند و عمده ترین ویژگی آنها به کار بردن صنعت جناس است .

موسیقی با متر معین

موسیقی با متر معین شامل تمام نغمه های آذربایجانی است که حرکت و تقطیع مشخص دارند . در این نوع موسیقی می توان با دست زدن یا پای کوبی موسیقی را همراهی کرد . به عبارت دقیق تر این نوع موسیقی وزن و ریتم مشخص دارد . موسیقی آذری با متر معین را می توان به دو دسته تقسیم کرد :
– نغمه های ریتمیک با کلام
– نعمه های ریتمیک بی کلام
ترانه های آذری با ریتم معین همراه اشعار زیبا و دل انگیزی که دارند معمولا بیان کنندی مفاهیم عاطفی و مضامین احساسی اند . اشعار این ترانه ها بیش تر ساده موثر و به یادماندنی اند و ملودی همراهی کننده ی آن آهنگی زیبا ودل انگیز و پر جلوه دارد . ترانه های آذری را می توان در عناوین توصیفی , حماسی , ملی و مذهبی تقسیم بندی کرد برخی از مقامهای ریتمیک و بسیار مشهوری که عاشیق ها می خوانند عبارتند از :
سیمای شمس , منصوریه , آراز باری , اوشاری , مانه ای , حیرانی , شکسته قره باغ , شکسته مقطع , و شکسته شیروان .

شکل دیگری از موسیقی آذربایجان با متر معین موسیقی رقص یا رنگ های آذربایجانی است که تحرک و شور آفرینی آنها مثال زدنی است .

رقص آذری دانلود آهنگ شاد محلی آذری

رقص آذری

رقص در آذربایجان مانند بیشتر نواحی ایران نوعی تمرین بدنی و آمادگی و ورزیدگی درحرکات است .
رقصنده آذری گویی با حرکات خود برای نبردی سریع آماده می شود . معمولا ساز و ضربی همراهی کننده در احرای رنگ ها به دست عاشیق ها , دایره و در همراهی با ارکستر نقاره است .

سازهای آذربایجان

معمول ترین سازهایی که موسیقی آذربایجان به وسیله آنها اجرا می شود به این شرح است :

عاشیق لر سازی ساز عاشیق ها یا چگور یا قوپوز از شناخته شده ترین سازهای آذری است . این ساز که نوعی تنبور است از قدیمی ترین سازهای معمول در ایران به شمار می رود و صرفا عاشیق ها آن را می نوازند .

تار نوع خاصی از تار است که کاسه ی آن از تارهای سنتی کوچک تر است . تار آذری سابقه و قدمت بیشتری از تار سنتی دارد . از آنجا که تا قبل از صفویه سازی با شکل و نام کنونی تار در ایران معمول نبوده احتمال دارد تار سنتی ایران اقتباسی از تار معمول در آذربایجان باشد .

کمانچه از سازهای متداول و شناخته شده در آذربایجان است و دربیان جالات موسیقی آن سامان نقش عمده ای دارد . کمانچه های آذری نسبتا بزرگ اند و کاسه ای بسته دارند . کمانچه ی آذری مانند کمانچه ی مغمول د ر موسیقی سنتی دارای چهار سیم است .

بالابان از سازهای بادی معمول در آذربایجان است این ساز با صدای گرم و دل نشین خود و با کیفیتی نسبتا بم عمدتا همراه ساز عاشیق ها شنیده می شود .

قره نی ( کلارینت ) به علت قرار گرفتن آذربایجان بر سر راه اروپا به ایران و نیز ارتباط مهاجران آذری با اروپا و تشابه صدای این سازها با بالابان کلارینت بین نوازندگان موسیقی پذیرفته شد و مقبولیت یافت . رنگ سیاه کلارینت و صدای نی مانند آن در زبان آذری معادلی مناسب یافت و از مجموع قره به معنای سیاه و نی , نام جدید قره نی پدید آمد .

گارمون آذری دانلود آهنگ شاد محلی آذری

گارمون ( آکاردئون ) از سازهای اروپایی است که بیشر در اروپای شرقی معمول است . این سازها به علت امکان اجرای نغمات آذری و بیان مناسب موسیقی آن سامان به فراوانی در ارکسترهای آذربایجان به کار رفته اند تاجایی که گارمون را اغلب به مثابه ی سازهای کاملا آذربایجانی می شناسند .

ناقاره ( نقاره ) از سازهای ضربی معمول در موسیقی آذربایجان است این ساز استوانه ای است که در دو طرف آن پوست کشیده شده و پوست ها به وسیله ی طناب هایی محکم می شوند . طنابها در واقع وسیله کوک و زیرو بم کردن صدای نقاره اند .

قاوال ( گاوال یا دایره ) متداول ترین ساز ضربی در آذربایجان است . کمتر خانه ای در آذربایجان است که در آن دایره نباشد .

دهل و سورنا دو ساز معمول و شناخته شده در بین عشایرو روستاییان آذربایجان است . متداولترین مراسم مردم روستا نشین با صدای دهل و سورنا کامل می شود .
دهل و سورنا به علت صدای پر قدرت خود در دشت ها و کوهها کاربرد فراوان دارند و عامل معمی در خبر رسانی به حساب می آیند . ضربه های پر طنین دهل و نواهای نافذ سورنا بهترین وسیله پیام رسانی و شکل گیری احساس مشترک در مردم روستایی است .

IMG00555924 دانلود آهنگ شاد محلی آذری
دانلود آهنگ ساری گلین عالیم قاسیم اف
دانلود آهنگ یری یری احمد نایبی
دانلود آهنگ آذری لاله لر
دانلود آهنگ آذری لب شیرین لبی لب
دانلود آهنگ آذری باخ باخ

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 7 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سفریتو

    تنهای موسیقی که من و خیلی دیگر از افراد رو به فکر فرو میبرد خیلی دلنشین و باحال هستش

    ۱ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    با اینکه ترکی رو نمیفهمم اما وقتی این نوای زیبا رو میشنوم با تمام وجود حسش میکنم

    ۲۸ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *