جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی ارومیه

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ مرداد ۱۳۹۸

موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی ارومیه در حال حاضر در دو طبقه ساختمان شهربانی سابق می‌باشد و صنایع دستی از ادوار مختلف در آن نیز به نمایش گذاشته شده تا سیر تاریخی صنایع دستی را نیز تا حدودی به بیننده منتقل کند. همچنین آثار نفیس خریداری شده از هنرمندان معاصر منجمله: منبت چوب، ریزه کاری خاص شهر ارومیه، معرق چوب، پیکره‌های چوبی و صنعت سراجی یا چرم استان، رودوزی‌های سنتی شامل سرمه دوزی و فرش، سفال، آبگینه و … در این موزه در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده شده است.
صنایع دستی را در یک تعریف ساده و در عین حال ، گویا چنین می توان توصیف کرد : صنایع دستی به مجموعه صنایعی گفته می شود که قسمتی یا تمامی مراحل ساخت آن توسط دست صورت می گیرد . این صنایع هم حالت کارگاهی و هم خانگی و قابلیت استقرار در شهر و روستا را دارد و بدون نیاز به تکنولوژی های پیشرفته ، متکی به تخصص های بومی و سنتی است و قسمت اعظم مواد اولیه مورد استفاده در آن از داخل کشور تهیه می شود .صنایع دستی دارای ویژگی های هنری و مصرفی به طور توأمان بوده و علاوه بر داشتن جنبه مصرفی قوی ، برخوردار از بینش ، ذوق ، اندیشه و فرهنگ تولید کننده نیز است .

سهم صنایع دستی آذربایجان غربی از مجموعه متنوع صنایع دستی کشور ، شامل گونه های مختلف و متفاوت صنایع دستی منجمله : آثار چوبی ، بافته های داری و دستگاهی ، آثار سفالی ، آثار چرمی ، رودوزیهای سنتی و … می باشد .
پیشینه ساخت ابزار آلات اولیه مورد نیاز بشر که توسط دست صورت می گرفته با توجه به قدمت اسکان بشرهای اولیه در منطقه به ۱۵ تا ۲۰ هزار سال می رسد . وجود موزه ارومیه با دو سالن باستان شناسی و مردم شناسی انعکاس دهنده وجود این آثار صنایع دستی و تاریخ می باشد .
در سالیان اخیر، لزوم نمایش آثار معاصر و پاسداشت آثار هنرمندان کنونی استان آذربایجان غربی، زمینه‌ساز افتتاح موزه‌ای از آثار صنایع دستی و هنرهای سنتی معاصر بود تا این موزه نیز به مجموعه تاریخ و فرهنگ استان اضافه گردد. لذا موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی ارومیه در سال ۱۳۸۸ در محل دائمی نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی واقع در خیابان امام خمینی (ره) شهرستان ارومیه راه‌اندازی و تجهیز شد.
همراهی موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی ارومیه با خانه هنرهای سنتی که هنرمندان این شهر به طور زنده به ساخت هنرهای سنتی و صنایع دستی می‌پردازند در نوع خود در کشور کم‌نظیر می‌باشد. هم‌اینک موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی ارومیه به ساختمان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی واقع در میدان انقلاب (ساختمان شهربانی سابق) انتقال یافته است.

آدرس موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی : ارومیه ، میدان انقلاب ، ساختمان شهربانی سابق
شماره تلفن : ۲۲۴۴۷۳۹ـ ۰۴۴۱
زمان بازدید : همه روزه صبح ها ۸ الی ۱۴/۴۵

موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی ارومیه موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی ارومیه
منابع:ایران تورینگ-مجله اینترنتی ائل اوبا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 1.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *